گروه موسیقی خبرگزاری هنر ایران: بیشتر از نیم قرن از تشکیل گروه کامکارها می‌گذرد. تیمی که بعد از این همه سال در اجرای کارگروهی زبانزد شده و از جمله افتخارات شان حفظ یک گروه موسیقی استاندار با برند کامکارهاست. گروهی که گذشت زمان سبب شده تا اعضای جدید رنگ و بوی تازه ای به این گروه دهند. اجرای دیشب اردشیر کامکار نشان داد که هنوز این اسم می تواند مخاطب زیادی را راهی کنسرت شان کند. ادشیر کامکار در کنسرت تازه اش با جوان های تازه نفس به روی سن رفت اما حضور نسل سوم کامکارها یعنی دختر اردشیر در میان نوازندگان نشان داد که راه کامکارها همچنان ادامه دار خواهد بود.

گروه موسیقی اردشیر کامکار به خوانندگی شاهرخ هدایتی شامگاه دوشنبه 11 تیر ماه با اجرای قطعاتی از موسیقی کردی در جمع گسترده ای از طرفداران موسیقی محلی برگزار شد. در این کنسرت مهمانانی از اسپانیایی و هنرمندان سینما و تلویزیون نیز حضور داشتند. حضور ارسلان کامکار در میان تماشاگران نیز یکی از نکات جالب کنسرت دیشب بود.

کنسرت کردی اردشیر کامکار با صدای شاهرخ هدایتی

موسیقی کردی در کنار لباس محلی اعضای گروه  و ترانه هایی که با لهجه کردی  خوانده می شد، مخاطبان حاضر در تالار وحدت را به سفری رویایی به مناطقی از کردستان را می برد. در این کنسرت کمانچه را فراز معروفی و عباس جعفری، ساز قانون را پوریا وزیری، کاوان کریمی ساز سنتور  و مازیار یکتایار ساز تار را می نواخت. همچنین حامد پیرا نوازنده «بالابان و سورنا» بود و ماهور زمانه پور که بر روی «تنبک و سازهای کوبه ای» رقص دست خود را به نمایش می گذاشت. تارا کامکار تنها نوازنده زن گروه، «بندیر زن» این کنسرت بود و حرکت «دف کاخن» روی دست پژمان نقشبندی جمع نوازندگان را کامل می کرد و اردشیر کامکار که در میان جوانترها، رهبری گروه را در کنار نواختن کمانچه برعهده داشت.

کنسرت کردی اردشیر کامکار با صدای شاهرخ هدایتی

 

آنچه بیش از هر عنوانی در این کنسرت دیده شد، تک‌نوازی سازهای مختلف بود. از تک‌نوازی کمانچه که توسط اردشیر کامکار نواخته می شد تا سنتورنوازی کاوان کریمی که  حاضران در سالن را به وجد می آورد.

از حاشیه های اجرای دیشب استقبال پرشور مخاطبان از این اجرا بود، در جریان برگزاری این کنسرت قطعات متعددی اجرا شد که بسیاری از مردم کردستان با آن خاطره دارند و البته نوستالژی دوباره این موسیقی در تالار وحدت فضایی شاد را ایجاد کرد و دستمال‌های سفیدی که در میانه اجرا توسط حضار در سالن بلند شد تا ریتم موسیقی را با فضا هماهنگ کنند.

کنسرت کردی اردشیر کامکار با صدای شاهرخ هدایتی

همچنین در طول برنامه شاهرخ هدایتی تمام اجرای خود را به زبان کردی ارائه کرد. خواندن با زبان کردی و روح حاکم در سالن حس و حال خواننده را به مخاطبانش منتقل می‌کرد و فضایی فرح بخش را به وجود می آورد. 

 

خبرنگار: هانیه شجاعی زند