به‌گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران، بهناز نادری در «مردمک» و در 22 داستان کوتاه، خودنگاره‌ای به نمایش گذاشته که بیان‌گر ارتباطش با دنیای درون و بیرون و چکیده‌ای‌ است از زیست و تجربه‌ی شخصی‌اش که با عنصر تخیل گره خورده و تبدیل به داستانک‌ شده است.

«مردمک» لحظات ویژه‌ای از مسیر زندگی نادری است که جهان و مردمانش از فیلتر چشمانش عبور کرده، به یاد مانده، ثبت شده و حالا به مدد کلمات به تصویر کشیده شده است.

بهناز نادری که فارغ‌التحصیل رشته بازیگری و هنرهای نمایشی است با زبانی بسیار ساده و قابل‌فهم خاطراتش را پیش روی مخاطب می‌گذارد.‌عناوین داستانک‌ها هم جالب و قابل توجه‌اند.

هر 22 داستانک با عناوین «من یک ... هستم» انتخاب شده که به فراخور هر داستان این نقطه‌چین پر می‌شود؛ برای مثال «من یک زرافه هستم» و یا «من یک قالی کرمون هستم

نویسنده در توضیح کتابش این چنین می‌گوید: «در بخش‌های مهمی از این کتاب به زعم خودم، نقش مادرم و خاطراتی که با جزییات برای ما بیان می‌کرد از بدو تولد تا زمانی که به شناخت خودمان از دنیای پیرامون رسیدیم، حضور درخشانش در تمام مراحل زندگی، تصمیم‌های مهم و ارزش‌های اخلاقی مورد نظرش نقشی مهم و پررنگ دارد. به همین جهت بعد از نگارش همه‌ی قصه‌ها تصمیم گرفتم مسیر حرکتی را از بدو تولد شخصیت اصلی یا همان (من) تا لحظه‌ی فراموشی و نقطه‌ی پایان که نتیجه‌ی تخیل و خاطره‌پردازی‌هاست، به تصویر درآورم و مسیر رشد، شناخت، آسیب‌ها، فقدان و زیبایی‌ها را روشن‌تر بیان کنم. از تاثیرات جنگ تحمیلی تا مسائل پیچیده‌ای که دختران و زنان با آن روبرو می‌شوند. از بلوغ ، نقش عاطفه و احساس، تاثیرات روش‌های پرورشی و تربیتی خانواده و جامعه، چرایی و چگونگی سوگ و فقدان و غیره در این کتاب هرکدام به شکلی به تصویر درآمده است.»

از نکات قابل ذکر این‌که «امرالله احمدجو» کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس کشورمان مقدمه‌ای برای بهناز نادری و «مردمک» نوشته که در صفحات ابتدایی کتاب درج شده است.

«مردمک» در قطع خشتی با شمارگان 500 نسخه، در 123 صفحه و با قیمت 120 هزار تومان در دسترس علاقمندان است.