به‌گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران، در ابتدای جلسه دکتر پروانی پس از خیرمقدم به میهمانان برنامه، روز قلم را به اهالی قلم تبریک گفته و آرزوی ماندگاری قلمشان را کردند و در مورد قالبهای فراموش شده شعر کلاسیک از جمله ترجیع بند و ترکیب بند صحبت کردند.

دکتر پروانی از دانشجویان و شرکت کنندگان در سومین نشست شبهای پروانه‌ای در سال جاری خواست که تعریف خود را درباره ی ترجیع‌بند و ترکیب‌بند ارائه دهند بعد از تعاریفی که دانشجویان ارائه دادند ایشان گفت: ترجیع بند از چند قطعه شعر تشکیل شده است که هرکدام از این قطعه شعرها دارای قافیه و وزن یکسان هستند و در آخر هر رشته شعر یک بیت یکسان با قافیه ای جداگانه تکرار می شود. بهترین ترجیع بندها از فرخی، سعدی و هاتف است.

اما ترکیب بند از لحاظ ساختار شعری مانند ترجیع بند است و تنها تفاوت آن این است که بیت تکرار شده در بین قطعه های شعر یکسان نیستند. از ترکیب بندهای معروف ترکیب بند محتشم کاشانی در توصیف واقعه ی کربلاست.و به زبان ساده تر ترکیب بند و ترجیع‌بند، مرکب است ازتعدادی غزل با قافیه های متفاوت که اگر با بیتی یکسان به یکدیگر متصل شوند ترجیع‌بند و اگر بیت رابط تغییر کند ترکیب بند نامیده می شود

.شمس قیس رازی ترجیع را قالبی برگرفته از تقسیم قصیده دانسته که قطعه های آن در وزن متفق و در قوامی مختلف‌اند.سرودن ترکیب بند نیز از اواخر دورۀ چهارم و اوایل سدۀ پنجم قمری رواج داشته است.

در ادامه دکتر پروانی درباره‌ی زیاده‌خواهی صحبت کردند و گفتند اگر چیزی را زیاد ببینیم دیگر نمی بینیم چیزی که زیاد بشنویم نمی شنویم و چیزی را زیاد بخوریم دیگر فایده ای ندارد پس تکرارو تکرار و تکرار مزه‌ی شعر را کم می کند و در شعر چیزی که زیاد تکرار بشود دیگر در ذهن مخاطب جایی باز نمی کند.

در بخش دیگری از جلسه دانشجویان و شرکت کنندگان به شعرخوانی پرداختند.شایان ذکر است همچون همیشه این کارگاه که با حضور اهل قلم و مخاطبین سنین مختلف برگزعر می‌شد علاوه بر آموزش شعر، در خصوص مطالبی همچون خود دوستی و روابط و تعاملات اجتماعی بین فردی گفتگو گردید.

درحاشیه برنامه مراسم سالگرد تولد ناصر پروانی توسط هنرجویان برگزار گردید.

IMG_1433 (1)