تجربههای شنیداری جدید، دریچههایی نو به روی مخاطب موسیقی باز میکنند و این گزارش نیز قرار است تا چند تجربه شنیداری جدید را معرفی میکند:
مُخَمّس
مُخَمَّس اثری از امیر شریفی و مجتبی عسگری یک «کلاننوبت» در موسیقی دستگاهی ایران است که در مقدمه آن آمده است: این آلبوم در تداومِ محتوای دو آلبومِ قبلی گروه «نقش» با نامهای پنجگاه و سپهر خلق شده است. در آن دو اثر ساختِ «کلان دستگاهی» برپایه مدِ راست، با تمرکز بر امکاناتِ موسیقیِ سازی مورد توجه بود. در آلبوم سپهر ارائه ردیفی سازی، از دستگاه راستپنجگاه، منطبق با امکانات راست قاجاری و در آلبوم پنجگاه، احیاء مقام راست، منطبق با سنت موسیقی قدیم ایران و ارائه ردیفی از روایت پیشاقاجاریِ راست مورد نظر بود.
اما در اثر حاضر، خلق یک روایت آوازی مبسوط از دستگاه راستپنجگاه موضوع اصلی ذهنی بوده است؛ از این رو ابتدا بخشهای متر آزاد آوازی این اثر را بر روی غزلی از حافظ طراحی و سپس در همنشینی با دوست عزیز مجتبی عسگری، به منظور بهرهگیری از تجربه، ذوق و امکانات خوانندگی وی، محتوای آوازی طراحی شده به شکل نهایی رسید؛ سپس بر اساس روند تغییرِ مد و نمودار احساسیِ آوازها، قطعات ضربی این مجموعه ساخته شد. به منظور ایجاد اتحاد بین بخشهای مختلف ساز و آوازها، در مقاطع فرود آواز به مد مبنا، فرودهای ترجیعبند گونهای ملهم از ردیفهای خاندان فراهانی، طراحی شده و بدون تغییر در پایان هر بخش نواخته میشود.
شی وَن
«شی وَن» اثر جدید علی جعفری پویان و حبیب خزاییفر محسوب میشود که جعفری پویان دربارهاش نوشته است: «شی وَن» در واقع چهارمین اثر مستقلی است که بر مبنای تمهایی آهنگسازان موسیقی فیلم در ایران تولید، اجرا و منتشر میکنم. این اثر از ساختههای دوست عزیز و هنرمندم حبیب خزاییفر است و بر اساس تم اصلی موسیقی سریال زخم کاری، برای ویلن و ویولا طراحی شده است.
گلبانگ تار
آلبوم موسیقی «گلبانگ تار (یادگار عمر ۵)» اثری از عبدالعلی تنوری و با آهنگسازی عبدالعلی تنوری است.
این آلبوم در سبک کلاسیک ایرانی و شامل ۳۰ قطعه موسیقی است.
چهار مضراب شور، پیش درآمد ابوعطا، چهارمضراب ابوعطا، چهارمضراب دشتی، رنگ دشتی، رنگ افشاری و... در این آلبوم شنیده میشود.
پازن
«پازن» نام یک آلبوم جدید در زمینه موسیقی فولکلور است. این مجموعه اثری از نیما حافظی و علی حافظی محسوب میشود و شامل ۷ قطعه موسیقی است.
سازینه، مشک، علف، پازن، پره، بارون و سوال قطعات این آلبوم هستند.
بیداد مخالف
آلبوم «بیداد مخالف» اثری از مهری حقیقی و امیرمحمود صفرپور در ژانر کلاسیک ایرانی است.
در بخشی از توضیحات این آلبوم آمده است: آنچه حائز اهمیت است، جهتمندی معنایی و کلیت مفهوم هر کدام از
این قطعات است که در کنار گستره فرمال متنوع درونی و زمان نسبتاً زیادشان (به نسبت زمان متعارف فرمهای کلاسیک موسیقی ایران)، خط فکریشان را از یاد نبرده و از مسیر خارج نمیشوند. به بیانی روشنتر، مخالف پس از گذشت ۱۵ دقیقه، مقصود خود را در بیان آنچه آغاز کرده، همچنان محفوظ داشته است. بنابراین، علاوه بر تکنیک توانمند هردو نوازنده و گردشهای مُدال و فرمال داخلی قطعات، این مهم سبب میشود که بیداد و مخالف را یکتکه از ابتدا تا انتها بشنوید و ساختار و مقام و زمان را فراموش کنید.
در انتها، بیدادِ مخالف اثری است در حوزه بداههنوازی موسیقی کلاسیک ایران که از بسیاری ممیزها، در میان موارد در دسترس از اجراهای دیگر هنرمندان، نمونهایست قابل اشاره و متمایز...
سایه روشن
«سایه روشن» یک اثر کلاسیک از پرژام پارسی است. این آلبوم که هفتمین اثر انفرادی اوست، با تلفیق دقیق عناصر تجربی، الکترونیک و ساختارهای موسیقی کلاسیک، مخاطبان را به سفری در عمق صداها و زمان دعوت میکند.
قطعات این آلبوم ترکیبی از سازهای کلاسیک مانند پیانو، ویلن و ویلنسل، همراه با افکتهای الکترونیک و بافتهای صوتی نوین هستند که فضایی سینمایی و عمیق خلق میکنند.
هر قطعه در این آلبوم بهگونهای طراحی شده است که همچون یک روایت مستقل، داستانی متفاوت از تعامل انسان با گذشته، حال و آینده را بازگو میکند. استفاده از تکنیکهای طراحی صدا و الگوریتمهای موسیقی تجربی به این اثر بُعدی مدرن بخشیده است.