سرویس مد و لباس هنرآنلاین: آخرین نشست از سلسله نشستهای علمی هفتمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر با عنوان "بررسی نقش رسانههای جمعی و تأثیر آن بر نحوه پوشش افراد" با سخنرانی آنی میرزاخانیان دارای مدرک تحصیلی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و عضو هیئت علمی و استادیار تماموقت دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
میرزاخانیان در این نشست با اشاره به اینکه جهانی شدن در بستر فناوری ارتباطات و انقلاب اطلاعات، موجب کمرنگتر شدن مرزهای مکانی و زمانی شده است اظهار داشت: این امر موجد بسط ارزشهای فردی در میان فرهنگهایی است که امکان ارائه بیشتر این ارزشها را در جهان دارند و شبکههای ماهوارهای تلویزیونی از مهمترین ابزار ترویج این قبیل ارزشهای فرهنگی در گستره جوامع هستند.
او تصریح کرد: امروزه رسانهها بهعنوان یکی از ابزارهای اصلی انتقال و گسترش ارزشهای فرهنگی و اجتماعی، در شکلگیری و تغییر رفتار اجتماعی افراد نقش مهمی دارند.
این کارشناس حوزه علوم ارتباطات در ادامه بیان کرد: گرایش روزافزون جوانان به رسانهها و نیز پدیده مد از جمله مسائلی است که کارشناسان حوزههای مختلف به آن توجه نشان میدهند.
میرزاخانیان افزود: یکی از ویژگیهای منحصربهفرد دنیای امروز، وجود ارتباطات وسیع و گسترده انسانی است. در چنین جامعهای رسانهها و وسایل ارتباط جمعی بهعنوان عنصر کلیدی در ارتباطات، نقشی بس مهم ایفا میکنند.
او بیان کرد: در مقام بررسی تأثیر رسانه در مدگرایی ابتدا باید این مسئله را بررسی کرد که ریشههای ترویج مدگرایی افراطی بهوسیله رسانه چیست و یا به عبارت دیگر کدام مبانی فلسفی سبب میشود رسانهای به ترویج افراطی مد و مدگرایی بپردازد؟
میرزاخانیان با اشاره به اینکه در این رابطه رویکردهای نظری زیادی وجود دارد. اما آنچه مد نظر است جنبه ساختارگرایانه و نشانه شناختی مد است، تأکید کرد: من مد را با توجه به تفکرات ساختارگرایانه یک نظام نشانهای میدانم که همنشینی و جایگزینی نشانههای پوشاکی میتواند معنای جدیدی را در زمانه خودش تولید کند و البته این ساختار از پوشاک یا مد به واقع ایدئولوژیک است. ایدئولوژیک به معنای این که ما به آن باور داریم و این سبک از لباس پوشیدن را طبیعی بدانیم.
او در خاتمه گفت: در این زمینه رسانهها میتوانند به قول بارت اسطوره سازی کنند و این شکل از پوشاک را طبیعی جلوه بدهند. البته رسانههایی که قدرت هژمونیک دارند و قادر به گفتمانسازی هستند.