گروه فرهنگی خبرگزاری هنر ایران: مسعود کوثری، استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با هنرآنلاین در رابطه با سیاستگذاری رسانه‌ای دولت چهاردهم گفت: این نوع سیاستگذاری را باید در چند محور مورد بحث قرار داد که وظایف قانونی تعریف شده در برنامه توسعه و مصوبات یکی از این مباحث است و کم اجرا می‌شود. این در حالی است که معتقدم در دولت گذشته نیز تحقق این مبحث امکان‌پذیر نشد و 30 درصد برنامه‌ها در حوزه رسانه پیش رفت.

وی با بیان اینکه باید هر دولت تکلیف خود را با این مصوبات و پیشرفت آن‌ها مشخص کند، عنوان کرد: اگر هر دولتی به این مصوبات نقد دارد باید از طریق مسیرهای قانونی پیگیری کند یا برنامه جدیدی را به مجلس جمهوری اسلامی ایران برساند.

این استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران سطح دیگر را مشکلات جاری در حوزه رسانه‌ها خواند و اظهار کرد: در این باره باید دولت تلاش خود را بکند، پس از اتفاقات سال‌های اخیر مطبوعات تحت فشار قرار گرفتند و با محدودیت روبه‌رو شدند که باید با رایزنی با قوه قضائیه و دستگاه‌های امنیتی به یک تعادلی در این زمینه رسید و این امر یک مساله جدی برای مطبوعات است.

کوثری بحث بازنگری شوراهای صنفی و مطبوعات را از دیگر مسائل مهم قابل بحث در دولت چهاردهم خواند و گفت: موضوعی که به طرح جامع رسانه بازمی‌گردد نیز نیاز به بازنگری کامل دارد.

وی با اشاره به نحوه عملکرد سازمان صدا و سیما، عنوان کرد: از این سازمان توقع می‌رود محملی برای گفت‌وگوی صداها و نیروهای مختلف کشور باشد تا گردش آرا و افکار را رقم زند و زمینه گفت‌وگوی ملی را فراهم سازد تا به همبستگی سیاسی و اجتماعی منجر شود.

این استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: سازمان صدا و سیما باید نگاه منصفانه‌تری به عملکرد دولت‌هایی داشته باشد که به ظاهر از نظر مشی سیاسی با مشی مدیران و جریان‌های سیاسی داخل صدا و سیما سازگار نیست. این امر همواره مشهود است که برخی دولت‌ها بیشتر مورد حمایت قرار گرفتند و برخی دیگر کمتر مورد حمایت نحوه گزارش‌دهی و بیان مسائل توسط این سازمان بودند.

کوثری با بیان اینکه علی رغم آن که صدا و سیما همیشه مدعی بوده سیاسی‌کاری نمی‌کند، در عمل خلاف آن را نشان داده است، گفت: باید روشن شود چگونه علی‌رغم این ادعا در صدا و سیما شاهد چنین اتفاقی هستیم. در این زمینه نیز باید برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه شورای نظارت بر صدا و سیما بیشتر شکل تشریفاتی به خود گرفته است، عنوان کرد: این امر نیز باید بازنگری شود و اگر نیاز به مصوبات جدید یا تغییر ساختار و حتی ترکیب شورا و وظایف آن است، باید در دستور کار قرار گیرد، چراکه یک توازنی را در صدا و سیما ایجاد می‌کند و به انصاف عملکردی این سازمان یاری می‌رساند.

این استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران اولویت‌های دولت چهاردهم در سیاستگذاری رسانه و فضای مجازی را تشریح کرد و گفت: دولت باید برنامه جدید رسانه‌ای خود را ارائه دهد و اگر دولت فقط می‌خواهد به آنچه صرفا مصوبات قانونی است بپردازد، باید به سراغ مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برود و مصوبات قانون برنامه هفتم را در دستور کار قرار دهد.

کوثری خاطرنشان کرد: دولت باید برای گشایش و اصلاح فضای رسانه برنامه جدیدی داشته باشد و تا کنون برنامه‌ای ارائه نداده و در این باره سکوت کرده است یا هنوز به آن دسترسی نداریم.