به گزارش هنرآنلاین، ژاک لویی کرمبون نویسنده و سردبیر نشریات معتبر سینمای اروپا و عضو هیئت انتخاب جشنوارههای کن، ارک (جشنواره فیلمهای مستقل اروپایی) و جشنواره فیلم بلفور با دعوت مدرسه ملی سینما جهت تدریس سرفصل "روایتشناسی: نشانهشناسی-کاربردشناسی" در فصل دوم دوره عالی "مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل" و برگزاری کارگاهی آموزشی برای سینماگران حوزۀ فیلم کوتاه با موضوع "پیش فرضهای انتخاب فیلم کوتاه در جشنوارههای بینالمللی" به مدت یک هفته از 23 الی 27 مهرماه در مدرسه ملی سینمای ایران حضور داشت.
در کارگاه یک روزه "پیش فرضهای انتخاب فیلم کوتاه در جشنوارههای بینالمللی" که با مشارکت انجمن فیلم کوتاه سینمای ایران و حضور دانشجویان و سینماگران این حوزه برگزار شد، تفاوت جشنوارههای فیلم کوتاه موجود در اروپا، چگونگی ایجاد فصل ممیز در خواستهها و دیدگاههای جشنوارهها، میزان اثرگذاری سلیقهها و نظرات شخصی در انتخاب آثار و روشها و الگوهای انتخاب فیلم در فستیوالهای بزرگ بینالمللی مثل موضوع، سابقه، امتیازدهی و ... مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
همچنین مرور آراء روایت شناسان با رویکرد نشانهشناسانه و کاربردشناسانه، نگاهی به تحلیلهای روژه اودن منتقد و نظریه پردازی فرانسوی، تحلیل فیلمهای شاخص تاریخ سینما بر محوریت روایتشناسی کاربردی از اهم موضوعاتی بود که وی در مجموعه کارگاه خود در دوره عالی مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل مطرح نمود.
کرمبون در بخشی از این کارگاه 10 ساعته به تحلیل فیلم "گوشوارههای مادام" ساخته مکس افولس پرداخت و نشان داد چطور نماهای این فیلم انعکاسی از یکدیگر (آنچه در فارسی ورطهاندازی گفته میشود) هستند و با آنکه فیلمساز در بسیاری از نماها دخالت زیادی کرده است و آنها را به سبک خود آراسته است اما بیننده در تماشای اول نمیتواند به این بازیهای تصویری پی ببرد. شاید به این دلیل که افولس این کار را با چنان ظرافتی انجام داده است که تداوم فیلم در ظاهر به هم نمیخورد اما وقتی برای بار دوم این فیلم را میبینیم متوجه میشویم که چقدر این نماها در رابطه با یکدیگر معنادار میشوند.
در خلال حضور ژاک کرمبون در ایران و برگزاری کارگاههای آموزشی، جلساتی نیز با حضور وی و سینماگران، منتقدان و مدیران سینمایی به منظور بررسی وضعیت سینمای مستقل کشور و حضور بینالمللی سینمای ایران ترتیب داده شد.