گروه تئاتر خبرگزاری هنر ایران: نمایش «ناگفته‌های هشت سال زنانگی» به کارگردانی سمیه آباده از 24 خرداد ماه به روی صحنه سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر می‌رود. این نمایش که پیش از این هم به روی صحنه رفته است و در جشنواره‌های مختلفی حضور داشت، به حضور زنان در دفاع مقدس می‌پردازد.

سمیه آباده در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین  در رابطه با قصه نمایشش بیان کرد: جنگ،زن و کودک همواره دغدغه من بوده است. درست است که بسیاری از مردان سرزمینمان جان خود را به خاطر کشور از دست دادند و شهید شدند اما هیچ‌گاه تلاش و کارهای زنان سرزمین در پشت جبهه دیده نشد. این نمایش در واقع روایتی از دو گروه از زنان است که به شکل‌های مختلف در دوران دفاع مقدس حضور پررنگ داشتند؛ زنانی که شاید به اندازه مردان رنج و سختی جنگ را تحمل کردند اما عقب نکشیدند.

وی افزود: من و گروهم در رابطه با این سوژه تحقیق کردیم و طی آن به افرادی رسیدیم که در این موقعیت بودند و بر اساس آن قصه را نگاشتیم؛ بنابراین این تئاتر کاملا مستند است. در طول تحقیقات سه ماهه‌ برای این نمایش، با موضوعات و سوژه‌هایی روبه‌رو می‌شدیم که حتی تصور کردن آن نیز برای ما سخت بود، درحالی که زنان این سرزمین با شجاعت و قدرت تمام، در دل این اتفاقات زندگی کردند، زنانی که بسیار کم به زندگی‌شان پرداختیم و نتوانستیم آن‌ها را به جامعه معرفی کنیم. مطالب زیادی در این رابطه بود اما ما برخی از آن‌ها را گلچین کردیم و در نمایش آوردیم.

11309044

او همچنین درمورد رابطه مخاطبان با یک تئاتر دفاع مقدس بیان کرد: طبیعتا من نگران گاردی که مخاطب با نمایش‌های این چنینی بودم اما تلاش کردم که جذابیت کار را بالا ببرم و از کلیشه‌ها دور شوم. مسلما این که از کلیشه دور شویم به شیوه کارگردانی و اجرای کارگردان بستگی دارد و من هم تمام تلاشم را کردم.

آباده در رابطه با علت اجرای مجدد این نمایش گفت: بار اولی که این نمایش به روی صحنه رفت، احساس کردم نمایش چندان دیده نشد و به همین سبب در جشنواره هم‌آغاز شرکت کردیم. علاوه برآن مجموعه تئاترشهر برای همه تئاتری‌ها سالن جذابی است که دلشان می‌خواهد آن جا کار کنند.

 

بیشتر بخوانید»»بابک صحرایی: ترانه در نمایش «مرگ با طعم نسکافه» بخشی از روایت را برعهده دارد/ برای گذر از سوگ به هنر جمعی تئاتر روی آوردم