به‌گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران، محمدرضا ورزی، کارگردان سینما و تلویزیون در دهمین روز از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حاشیه بازدید از بخش عمومی نمایشگاه کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب تهران یک اتفاق خیلی خوب است و من هرسال از نمایشگاه بازدید می‌کنم و خوشبختانه هرسال هم نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل بهتر و با پیشرفت بیشتری برگزار می‌شود.

این کارگردان تلویزیون به ویژگی‌های سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پرداخت و با تاکید براینکه امسال نمایشگاه منظم، متنوع و جذاب‌تر از گذشته بود، تصریح کرد: من امسال از نمایشگاه چند کتاب اطلس و کارهایی درباره علامه قاضی و کتاب‌هایی از خاطرات حمید داودآبادی با محوریت دفاع مقدس خریداری کردم.

او در پاسخ به اینکه نسل‌های گذشته سینما ارتباط تنگاتنگی با کتاب داشتند، ارتباط کنونی سینماگران با کتاب چگونه است، گفت: اهالی سینما بسیار اهل کتاب هستند اما شاید تصور بشود که این ارتباط کمتر شده که به دو دلیل است؛ دلیل اول تضعیف فرهنگ کتابخوانی است که به‌نظرم آموزش و پرورش می‌تواند نقش زیادی در آن داشته باشد. دلیل دوم اینکه بخاطر مشکلات اقتصادی امکان خرید کتاب کم شده است و این مشکل حتی برای اهالی سینما هم وجود دارد.

ورزی اهتمام ویژه به یارانه کتاب برای عموم جامعه را ضروری دانست و ادامه داد: آموزش و پرورش هم دانش‌آموزان را ترغیب و تشویق کند و ساعات کتابخوانی داشته باشند تا علاقه دانش‌آموز به کتاب از همان ابتدا شکل بگیرد.

این کارگردان به تشریح فواید کتابخوانی پرداخت و گفت: مطالعه و انس با کتاب دید انسان را عمیق‌تر می‌کند؛ امروزه به‌دلیل اینکه بچه‌ها درگیر فضاهای رسانه‌ای و اینستاگرامی شده‌‌اند طبیعتا از کتاب غافل شده‌اند، لذا باید از دوران کودکی در مدارس با کتاب رفیق شد. فکر می‌کنم ضروری است درخصوص این موضوع فکر جدی صورت بگیرد و شاید کارهایی که تاکنون بوده عمیق نبوده است.

او در پاسخ به اینکه در تولید آثار تلویزیونی چقدر بر کتاب تکیه دارد، گفت: تکیه عمده من در تولیدات کتاب است؛ من از دوران نوجوانی تا به امروز عاشق کتاب بوده‌ام و هر شب هم با کتاب می‌خوابم و شبی بدون کتاب سپری نشده است و علاقه من در این زمینه بیشتر تاریخ معاصر و بخش‌های تاریخ ایران است.

*خانه کتاب و ادبیات ایران