گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران – تولید کتاب مخصوص کودک در نشر 27 بعثت که انتشارات تخصصی حوزۀ حماسه و جهاد و شهادت به‌شمار می‌رود بهانه‌ای شد تا در این رابطه چند دقیقه‌ای با جواد کلاته‌عربی گفتگو کنیم.

بی‌تردید تولید آثار مناسب در این حوزه اثر بالایی در مسیر انتقال فرهنگ جهاد و شهادت به نسل‌های بعدی دارد و ناشرین و فعالین فرهنگی باید توجه مضاعفی به آن داشته باشند.

کلاته‌عربی که خودش پژوهش‌گر و نویسندۀ حوزۀ ادبیات جهاد و شهادت محسوب می‌شود ضمن تأکید چندباره بر اهمیت تولید کتاب خوب برای کودک‌ها، به خبرنگار ما گفت:

 

دلیل ورود به حوزه کتاب کودک

نشر 27 بعثت از سال 1397 برمبنای نیاز مخاطب وارد حوزۀ کودک و نوجوان شد. آن‌موقع بنده مسئول ادبیات بودم و مازیار حاتمی مدیر انتشارات. دلیل ورود ما با این حوزه آشنا کردن کودک‌ها و نوجوان‌ها با مفاهیم ارزشمند حماسه و جهاد و شهادت بود. ما این مقوله را بزرگ‌ترین میراث و پرافتخارترین رویداد ایران می‌دانیم و معتقدیم که فرزندانمان از دوران کودکی و خردسالی باید با این مفاهیم آشنا بشوند.

باتوجه به اینکه نشر 27 بعثت منتشر کنندۀ آثار لشکر 27 محمدرسول‌الله صلوات‌الله‌علیه محسوب می‌شود، ما در گام نخست به سراغ شهدای برجستۀ لشکر «احمد متوسلیان»، «ابراهیم همّت» و «حسین همدانی» رفتیم. ما سعی کردیم برای قهرمان‌های دوران دفاع‌مقدس چه فرماندهان و رزمندگان و چه بانوان مشارکت کننده در جنگ برای کودکان زیر 8 سال کتاب تولید کنیم. در این دسته از کتاب‌ها سروقت سوژه‌های متنوعی رفتیم تا ابعاد مختلفی از جنگ را برای کودکان روایت کرده باشیم.

 

استقبال مخاطب

بحمدالله مخاطبین استقبال خوبی از کتاب‌های کودک ما داشته‌اند. هم خود بچه‌ها و هم پدرها و مادرها. بنده از سایر ناشرین هم شنیدم که استقبال مردم به آثار کودک و نوجوان حوزۀ ادبیات پایداری خوب و امیدوارکننده بوده است.

ما از تصویرگرهای حرفه‌ای و امتحان پس داده در تولید آثارمان استفاده می‌کنیم تا کتاب‌ها در بهترین شرایط و با کیفیت هنری بالا به دست بچه‌ها برسد. بعد از انتشار هم تیم‌های فنی ما، واکنش مخاطبین به طراحی کتاب‌ها را با دقت و حساسیت رصد می‌کنند. مجموع این فعالیت‌ها برای این است که کتاب‌های تولید شده مورد پسند مخاطب خودش یعنی کودک‌ها و نوجوان‌ها قرار بگیرد.

 

رمان نوجوان

یک کار جدیدی را هم از سال 1402 با چاپ رمان نوجوان «تیم سربازها» به قلم محمدعلی سپهر آغاز کردیم. ما بنا داریم براساس سوژه‌ها و اتفاقات واقعی دوران دفاع‌مقدس برای قشر 12 تا 18 سال اثر داستانی تولید کنیم. ما با نویسنده‌های خوش‌قلمی برای اجرای این طرح صحبت کرده‌ایم و سوژه‌ها را تحویل‌شان داده‌ایم. امیدواریم با تولید آثار پرحجم جدید این حرکت ادامه پیدا کند و منتج به تولید آثار ارزشمند بیش‌تری در حوزه جهاد و شهادت بشود.

نشر 27 در حوزه‌های مختلفی همچون زندگی‌نامه، تاریخ جنگ، خاطرات همسران شهدا، خاطرات مدافعین حرم و سلامت و امنیت، خاطرات ایثارگرها و مواردی از این دست فعالیت می‌کند. ما آثار کودک و نوجوان را هم ذیل همین عناوین تعریف کرده‌ایم و به‌دنبال ثبت یک انتشارات مستقل برای این ردۀ سنی نیستیم. مخاطب ما پذیرفته که آثار متنوع و متعدد و مختلفی را در سبد محصولات نشر 27 بعثت ببیند. ما با جدیت و پشتکار به تولید آثار قوی در این حوزه ادامه می‌دهیم. ‌إن‌شاءالله تولیدات ما به دل کودک‌ها و نوجوان‌های بنشیند.

IMG_2775 (3)
جواد کلاته‌عربی مدیر نشر 27 بعثت