به گزارش هنرآنلاین، در این دوره برای اولین بار شکل برگزاری مرحله انتخابی آثار برگزیده استانها دچار تغییراتی اساسی شده است.
شب گذشته در نشست صمیمانه مدیر کل هنرهای نمایشی با گروههای برگزیده و روسای انجمنهای نمایشی استانهای کهگیلویه و بویراحمد،بوشهر،یزد،فارس،هرمزگان،البرز و چهارمحال وبختیاری بر مشارکت گیری برای ساخت پلاتو در استانها تاکید شد.
مدیر کل هنرهای نمایشی با تاکید بر اینکه در حوزه تئاتر استانها بحث تغییر در آیین نامه تشکیل شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی انجام شده است، گفت: آقای دکتر منتظری برای از سر گرفتن تئاتر در سراسر کشور دو اتفاق را به صورت جدی پیگیری کرد یکی برگزاری جشنوراره تئاتر استانها و دیگری تشکیل انجمن نمایش سراسر کشور؛ که در آن زمان تنها در شهرستانها فعال بود و موظف شد چراغ تئاتر را روشن نگه دارد.
اما بعد از چند سال احساس شد که سازوکار تشکیلاتی انجمن کارا نیست و هر زمان موعدانتخابات انجمن میرسد آخرین گروهی که نمایشی به صحنه برده هر چه تعداد اعضایش بیشتر باشد در انتخابات برنده میشود و خیلی فرق نمیکرد این افراد تازه وارد تئاتر شده باشند یا صاحب کسوت باشند. در نهایت خروجی همیشه محل چالش بود و اواخر فعالیت این انجمن هم، ارتباط با مرکز ضعیف شده بود. در نهایت بعد از آن انجمن هنرهای نمایشی تشکیل شد که نقش صندوق مالی ادارات کل را بازی میکرد که خیلی ارتباطی با گروههای نمایشی به نسبت به گذشته نداشت و انتصابی بود.
مدیر کل هنرهای نمایشی با بیان اینکه با این ساختار انتصابی انجمنها ، برنامه ریزی دقیق برای تئاتر در استانها میسر نبود افزود: رویکرد هنرمندان به انجمن انتصابی رویکردی مثبت و دو جانبه نبود و انجمن باید زمانی تشکیل میشد که گروههای فعال در هر استان شناسایی شوند و چه بهتر که گروههای تئاتری تشکیل دهنده بدنه انجمن در هر استان باشند.
شفیعی در همین زمینه تصریح کرد: به همین منظور گام اول اداره کل هنرهای نمایشی شناسایی گروههای نمایش و صدور پروانه فعالیت با همکاری ادارت کل استانها برای آنها بود تا هیات مدیره انجمن نمایشها را از بین هسته مرکزی گروههای ثبت شده انتخاب کنند. و انتظار از این هیات مدیره جدید با توجه به اینکه از بدنه گروههای تئاتری است؛ این است که دغدغه اصلیاش برنامه ریزی برای گروههای نمایش استان باشد و این به عدالت و اعتمادی که تئاتریها باید به انجمن داشته باشند نزدیکتر است.
و گام دوم اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری ادارات کل استانها، این ست که بتوانیم با مشارکت"نهادهای استانی"و"اعتبارات وزارت ارشاد"و یا"اعتبارات عمرانی استانها" پلاتوهایی را ایجاد کنیم یا به سامان کنیم و در اختیار انجمن هنرهای نمایشی استانها بگذاریم که محلی برای اجرای نمایش باشد و این به سیاستگزاری و برنامه ریزی دفاتر انجمن در استانها کمک میکند.
مدیر کل هنرهای نمایشی در ادامه متذکر شد: بحث مالی هم بحثی بود که در تئاتر استانها خیلی برنامه ریزی شده و هدفمند نبود. از سال گذشته تفاهم نامه ای را منعقد کردیم که الگویی باشد برای فعالیت تئاتر استانها، تفاهمنامه ای که هم بحث تولید و هم تقویت سخت افزاری و هم مواردی که به نوعی در حوزه تئاتر در برنامهها و اهداف انجمنها هست، در آن گنجانده شده است.
شفیعی در ادامه افزود: امیدواریم که این تفاهمنامه ها الگویی باشد که در استانها و ادارات کل را از ابتدای سال بر مبنای اعتبارات خودشان، مبلغی را برای تئاتر مشخص کنند، همین که بودجه ای را از ابتدای سال متناسب با اعتبارات استان برای تئاتر در نظر بگیرند و در اختیار انجمنها بگذارند میتواند مبنایی باشد برای یک برنامه ریزی درست و هدفمند که ابزار دست هیات مدیره انجمن نمایش خواهد بود.
وی یکی از اتفاقات ضروری در تئاتر استانها را توجه به گردش دایره مخاطب عنوان کرد و گفت: علاوه بر اینکه نیاز داریم گروههای نمایشی را شناسایی کنیم نیاز داریم که بانکهای جامع و کامل برای مخاطبان تئاتر داشته باشیم.
باید از فضای مجازی برای این گسترش دایره مخاطبان با توجه به جمعیت بالای تحصیل کردگان در کشور استفاده کنیم.
شفیعی در همین زمینه افزود: در تهران چند سایت فروش بلیط تئاتر ظرفیت بالایی در بانک تماشاگران تئاتر ایجاد کردهاند و اتفاق خوبی شکل گرفته است و همانطور که شاهدیم فروش یک تئاتر در یک سالن با فروش یک فیلم که هزینههای بالایی صرف ساخت آن شده و به طور همزمان در دهها سینما در سراسر کشور اکران میشود، برابری میکند.و این نشان میدهد که ظرفیت برای مخاطب تئاتر خیلی بیشتر از سینما وجود دارد و باید از آن بهره گرفت.در شهر مشهد هم هر شب هفت اجرا روی صحنه میرود و نمایشها مخاطب خوبی دارند.
مدیر کل هنرهای نمایشی در پایان خاطر نشان کرد: هدف همه این نکات که ذکر شد این است که چرخه تولید و چرخه اجرای عمومی در استانها شکل بگیرد و اتفاقات مستمر و مداوم تئاتر در سراسر کشور وجود داشته باشد.