گروه سینمای هنرآنلاین: شبکه نمایش خانگی که قرار بود سریال های ترکیه ای را از فهرست تماشای آثار در خانواده های ایرانی، حذف کند به نظر می رسد این روزها، گوی سبقت را در موضوع و محتوا، از این سریال ها ربوده اند. موضوعی که مجید مجیدی، فیلمساز خوشنام سینمای ایران نیز اخیراً به آن اشاره داشته است و اکنون نیازمند نیم نگاه مسئولان فرهنگی است.

«مجید مجیدی» فیلمسازی است که او را با فیلم‌هایی چون «بچه‌های آسمان» می‌شناسیم؛ فیلمسازی که توانسته است در آثارش رویکردهای ملی- مذهبی را در کنار هم قرار دهد و همین ویژگی است که شخصیت او را به فردی مورد وثوق در بین طیف‌های مختلف جامعه تبدیل کرده است.

او همواره با پرهیز از اظهار نظرهای هیجانی و زودگذر در حیطه‌های مختلف اعم از مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، مخاطب را به این باور رسانده که موضع گیری ها و هشدارهایش-به عنوان یک فیلمساز- را با مکث و تامل بیشتری تحلیل کند.

در همین راستا، خوب است بخشی از سخنان اخیر مجیدی را با هم مرور کنیم. او چندی پیش در یک محفل سینمایی نسبت به وضعیت تولیدات نمایش خانگی هشدار داده بود و گفته بود: "چند سال پیش با رواج سریال‌های ترکیه‌ای این خطر در سینما احساس شد که خانواده‌ها در معرض خطر فرهنگی قرار گرفته‌اند. بنابراین پلتفرم‌ها شکل گرفت، اما متأسفانه اکنون آثاری را در پلتفرم‌ها می‌بینیم که از سریال‌های ترکیه‌ای سخیف‌ترند! تلویزیون هم به دلیل گسستی که با مخاطب پیدا کرده، تماشاگرانش به ۱۰ – ۱۵ درصد رسیده است، که البته بخشی از این درصد تماشاچی فوتبالند! "

در واقع، مسأله‌ای که مجیدی به آن اشاره دارد چیزی نیست که یک شبه ایجاد شده باشد، بلکه طی یک فرایند تدریجی، به این مرحله بحرانی رسیده است؛ به طوری که خیلی از آثار و تولیدات نمایش خانگی را نمی‌توان در جمع خانواده دید. با آسیب شناسی این بحران، در می یابیم نقطۀ انحراف از آنجا آغاز شد که به بهانۀ جذب مخاطب و رقابت با آثار خارجی، مدیران بر آن شدند تا دست فیلمسازان را در چنین بسترهایی باز بگذارند و با حساسیت‌های کمتری نسبت به محتوای این آثار اعمال نظر کنند.

البته این تفاوت در اعمال ممیزی از جانب فیلمسازان نیز حق مسلمی تلقی می‌شد که برای مطالبۀ آن از هر فرصتی بهره لازم را می بردند. مماشات مدیران فرهنگی در این عرصه کم کم، پیشروی فیلمسازان برای شکستن چارچوب ها و عدول از خط قرمزها را در پی داشت و این گونه است که امروز، طی یک فرایند تدریجی به جایی رسیده‌ایم که فیلمساز خوشنام و متعهدی چون «مجید مجیدی» نسبت به سقوط فرهنگی اعلام خطر می‌کند!

مسأله قابل توجه آن است که زیاده خواهی این دسته از فیلمسازان و سهل انگاری مدیران این حوزه، منجر به آن شده است که امروز، برخی از اهالی رسانه، عدول از چارچوب‌ها را به عنوان حق مسلم خود، در بستری همچون تلویزیون نیز مطالبه کنند و رمز بازیابی استقبال مخاطبان را از سریال های تلویزیونی، باز گذاشتن دست فیلمسازان در طرح موضوعات جدید می دانند. در حالی که به نظر می‌رسد آنچه که شرایط فرهنگی امروز را به مرز سقوط کشانده است، عقب نشینی مدیران است و معلوم نیست این شرایط کی و کجا، بنای تغییر دارد!

فاطمه کهربایی