به گزارش هنرآنلاین، مراسم رونمایی کتاب آموزشی"سلفژ، تئوری موسیقی، تربیت شنوایی، ریتم و دیکته" نوشته پروفسور مارتا آ. گتزو با ترجمه سینا جعفری کیا مدرس موسیقی پنجشنبه 26 مهرماه با سخنرانی اسماعیل تهرانی رهبر ارکستر و نوازنده سنتور، وارطان ساهاکیان آهنگساز و نوازنده پیانو، کارن کیهانی آهنگساز و نوازنده سنتور در سالن آمفیتئاتر آموزشگاه موسیقی پارس برگزار شد.
در ابتدای این مراسم اسماعیل تهرانی مدرس موسیقی و رهبر ارکستر ضمن اشاره به حضور سینا جعفری کیا در هنرستان موسیقی و تلاش وی برای راهیابی به مدارج بالا و رسیدن او به درجه معلمی در هنرستان، درباره ضرورت ترجمه این کتاب توسط او، گفت: ما در قدیم جزوههای مختصر و مفیدی درباره تئوری موسیقی که توسط مرحوم پورتراب تهیه شده بودند، داشتیم که بهصورت کپی در اختیار همگان قرار میگرفت. ما تنها با منابع کم و محدود آموزش دیدیم و بزرگ شدیم و زمانی که مدرس هنرستان شدم نیز از روی همین مباحث به شاگردانم درس میدادم، اما وقتی به این کتاب که توسط سینا جعفری کیا ترجمه شده نگاه میکنم متوجه میشوم که نویسنده آن اشاره ملموس، منطقی و دقیقی درباره درک حرفهای از موسیقی دارد و هنرجویان میتوانند با پرسه زدن در این وادیها به مهارتهایی برسد.
وی ادامه داد: تئوری موسیقی، سلفژ و دیکته سه عنصر اساسی رشته موسیقی هستند و اگر کسی این پایهها را نداشته باشد نمیتواند در موسیقی به جایگاه خوبی برسد. به نظر من این کتاب ارزش این را دارد که در بالاترین سطح آموزشی کشور مورد استفاده قرار گیرد و اگر مدرسین این منبع آموزشی ذوق، سلیقه و تکنیک داشته باشد میتوانند از بنمایههای آن برای تدریس ایده بگیرند.
این رهبر ارکستر با اشاره به دیگر محاسن کتاب آموزشی "سلفژ، تئوری موسیقی، تربیت شنوایی، ریتم و دیکته" گفت: قرار گرفتن تمامی موارد لازم در زمینه آموزش موسیقی در یک مجموعه، تنوع مطالب، اشراف نویسنده به مقوله ارائه شده وعدم استفاده از واژهای ناملموس از جمله محاسن این کتاب است که خوشبختانه نسخه فارسی آن در ایران با ترجمه سینا جعفری کیا در دسترس هنرجویان قرار گرفته است.
بیتوجهی هنرجویان به پایهایترین مباحث آموزشی موسیقی
در ادامه این مراسم وارطان ساهاکیان آهنگساز و نوازنده پیانو نیز گفت: سلفژ و تئوری موسیقی پایه و اساس آموزش موسیقی هستند که متأسفانه جوانان ما که قدم در راه آموزش این هنر میگذارند خیلی آن را جدی نمیگیرند.
وی افزود: این کتاب که هماکنون همراه با یک سی دی در اختیار عموم قرار گرفته میتواند کمک بسیاری در زمینه آموزش شنیداری موسیقی داشته باشد.
آهنگساز فیلم سینمایی "سگکشی" با اشاره به موضوعات قرار گرفته در این کتاب بیان داشت: از نظر آموزشی این کتاب بسیار قابل توجه است و معتقدم یک هنرمند و هنرجو بایستی هر فصل آن را با دقت مطالعه کند.
مترجمین موسیقی حمایت نمیشوند
بعد از صحبتهای ساهاکیان، "سوناتین اپوس 11" ساخته سینا جعفری کیا توسط سروش صادقی نوازنده پیانو اجرا شد و سپس کارن کیهانی آهنگساز و مدرس موسیقی پشت تریبون قرار گرفت.
وی گفت: من بهعنوان نماینده نسلی از موسیقی اینجا حضور یافتهام و صحبت میکنم که دوران آموزشیشان را در سختترین و پیچیدهترین دوران یعنی دهههای 60 و 70 طی کردهاند. دورانی که کمبود امکانات، کملطفیها و کمتوجهیهای به موسیقی در آن کاملاً مشهود است. در واقع باید گفت ما در موسیقی چه به لحاظ آموزشی و چه تخصیص بودجه دوران خوبی را در چند دهه گذشته نداشتیم ولی شاهد این هستیم که موسیقیدانان باسواد و خیلی جدی به لطف و زحمت اساتید و ترجمههایی که اتفاق افتاده در حال تربیت شدن هستند.
این نوازنده سنتور ضمن اشاره به نهضت ترجمه در اعصار گذشته بیان داشت: نهضت ترجمه باعث شکلگیری رنسانس شده که البته ردپای آن را میتوان در سده دوم و در زمان خلیفه عباسی در ایران مشاهده کرد. در آن دوران شاهد حمایت خلیفه از مترجمین هستیم و آنها خوشبختترین اقشارجامعه بودند ولی در عصر کنونی نهتنها حمایت دانشگاهی، نهادی و دولتی از مترجمین رشته موسیقی وجود ندارد بلکه آنها موظفند با بودجه شخصی خودشان و پذیرفتن ریسکهای موجود اقدام به چاپ و انتشار کتب خود کنند که این مسئله نیاز به عشق و علاقهای دارد که فقط میتوان در بین معلمین این عشق و علاقه را دید.
این مدرس هنرستان موسیقی با بیان اینکه سلفژ جز دروس پیچیده و دارای بحثهای آموزشی و بعضاً معضل بوده، اظهار داشت: در دوره آموزشی ما فقط یک متد برای یادگیری سلفژ وجود داشت و امروزه چندین متد دیگر هم به آن اضافه شده و معتقدم تنها راهی که بتوان از تکصدایی جلوگیری کرد و سیستم آموزشیمان را پویاتر کنیم همین ترجمههاست که البته پیشنهادم به سینا جعفری کیا این است که در آینده کتابی بهعنوان تمرینهای تکمیلی در کنار آن چاپ کند.
کیهانی در پایان صحبتهای خود خاطرنشان کرد: امسال صدمین سال تأسیس هنرستان موسیقی است. هماکنون نیز سینا جعفری کیا بهعنوان یک هنرستانی که در هنرستان تحصیلکرده و شاگرد اول این هنرستان بوده و در حال حاضر هم معلم هنرستان است یک کتاب خوب برای تحصیل هنرستانیها تهیه کرده که به نظرم بهترین هدیه برای صدسالگی هنرستان است.
نبود متدهای روز دلیل عقبماندگی موسیقی است
در بخش دیگری از مراسم رونمایی از کتاب"سلفژ، تئوری موسیقی، تربیت شنوایی، ریتم و دیکته" نوشته پروفسور مارتا آ. گتزو، اثر "چهار مینیاتور" ساخته سینا جعفری کیا مترجم کتاب توسط محمدحسین غریبی نوازنده ویولنسل، فرامرز نیوپور نوازنده کلارینت و سروش صادقی نوازنده پیانو اجرا شد و در پایان سینا جعفری کیا گفت: تعلیم و تربیت یکی از مسائل مهم جوامع بشری است که همواره مورد توجه اندیشمندان و متفکران قرار گرفته و این مقوله یکی از بنیانهای زندگی اجتماعی است و همواره در زندگی بشر مؤثر بوده است. رابطه بین آموزشوپرورش با رشد و گسترش فرهنگ و تکامل جوامع تا بدان حد است که میتوان گفت به هر نسبت جامعه به پایه والاتری از فرهنگ و هنر تعلیم و تکامل برسد جایگاه آموزشوپرورش در پایهای برتر است.
وی ادامه داد: آموزش در دو دسته طبقهبندی میشود آموزشی که توسط شخص بدون راهنما به او آموخته خواهد شد و آموزشی که نیاز به معلم و مرشد با در دست داشتن منابع دارد. در فرایند آموزش تنها حضور استادی باسواد و باسابقه نمیتواند کافی باشد بلکه در دست داشتن مطالب درسی و متدهای آموزشی جامع متناسب با نیازهای روز جامعه نیز بسیار حائز اهمیت است. نبود متدهای روز و به کار نبردن آنها در آموزش بهطور اعم و در بخش آموزش موسیقی بهطور اخص مهمترین دلیل ضعف و عقبماندگی ما در این هنر والا گردیده است.
این مترجم بیان داشت: ایراد اساسی واحد درسی سلفژ نبود متدی یکپارچه است که تمام سیستمهای موسیقی را در خود جای داده باشد بر این اساس با شناختی عمیق و حضور در هنرستانها به این ضعفها پی برده و درصدد ترجمه غنی و صحیح این کتاب برآمدم. این متد یکی از منابع اصلی سلفژ و تربیت شنوایی در آمریکا و اروپاست و تاکنون در ایتالیا و کره به چاپ رسیده است.
جعفری کیا در خاتمه خاطرنشان کرد: کنار گذاردن دیگر کتابها و متدهای آموزشی در زمینه سلفژ نیست بلکه آموزش این کتاب در کنار دیگر کتب میتواند مکمل خوبی برای هنرجویان حرفهای باشد.