گروه مد و لباس هنرآنلاین: شکوفه اسفندیاری، طراح و تولیدکننده پوشاک بانوان، مدیر مجموعه «آرسا» و مدرس حوزه مد و لباس درباره جدیدترین فعالیتهای خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: شیوع ویروس کرونا در سالهای اخیر منتج به بازبینی در مجموعه فعالیتهایی در برند ما شد که شاید به لحاظ اقتصادی اغناکننده بودند اما اهداف چندان بزرگی را پیش رو ترسیم نمیکردند و درنتیجه کرونا برای من بشخصه سبب شد که به تأثیرگذاری بیشتر روی حوزه مد و لباس فکر کنم، وارد عرصه تولید انبوه شوم و در آینده نزدیک و تا پایان امسال، برنامه صادرات را نیز در دستور کار قرار دهم.
اسفندیاری در ادامه تصریح کرد: البته پس از ورود به جریان تولید انبوه پوشاک، متوجه شدم که موانع بسیاری در چرخه تولید وجود دارد و به دلیل نبود زیرساختهای اصولی و قاعدهمند، شالوده تولید بسیار معیوب است و در این میان نکته حائز اهمیت آنکه بازار پوشاک غیراستاندارد و شکنندهای داریم که بیشتر در اختیار سرمایهداران غیرمتخصص است.
این طراح و تولیدکننده پوشاک بانوان با اشاره به اینکه علیرغم تلاشهای به انجام رسیده، سهم ایران از بازارهای بینالمللی پوشاک بسیار اندک است، اذعان داشت: بااینهمه در مجموعه خود تلاش کردیم پیش از هر اقدام، فرایند تولیداتمان را شبیهسازی کنیم و در کنار تیمهای طراحی و نرمافزار، بهاتفاق بالغبر 40 تن از افراد متخصص در حوزه دوخت این فرایند را پیش میبریم.
او افزود: از زمان ورودم به حوزه تولید انبوه، یکی از نکات مهمی که بهزعم من نیازمند نظارت است، فعالیت کارگاههایی است که افراد شاغل در آن غالباً بیمه نیستند، با کمترین دستمزد کار میکنند و درنتیجه خروجی کارشان از کیفیت چندانی برخوردار نیست درنتیجه میتوان یکی از عوامل جذب شدن طراحان، الگوسازان و کارشناسان حوزه دوخت به بازارهای خارجی را در سودجویی مدیران کارگاههای تولید پوشاک دانست.
اسفندیاری در ادامه بر لزوم اجرای طرح تشویقی حضور تولیدکنندگان برتر پوشاک در نمایشگاههای خارجی تأکید و تصریح کرد: البته که این نکته از اهمیت ویژهای برخوردار است و عزم جدی مدیران بخش دولتی را میطلبد که بودجه لازم برای چنین مشارکتهایی را با هدف تبادل تجربیات فعالان داخلی با تولیدکنندگان دیگر کشورها و صاحبان برندهای مطرح جهان فراهم آورده و زمینه دستیابی فعالان ایرانی به بازارهای جهانی را میسر سازد.
این طراح و تولیدکننده عرصه مد و لباس به شرایط حاکم بر حوزه آموزش نیز اشاره کرد و گفت: با گذشت سالها از توجه دانشگاههای برند کشور به رشته طراحی پارچه و لباس و دیگر رشتههای مرتبط اما همچنان شاهد فارغالتحصیلی دانشجویانی هستیم که مهارت و تخصصی در رشته خود ندارند و به دلیل نبود درک و شناخت از بازار تولید، در وهله نخست گزینههای خوبی برای ورود به چرخه تولید حرفهای و استاندارد نیستند.
اسفندیاری در خاتمه با تأکید بر اینکه تیمهای نرمافزاری در مجموعههای تولیدی نیز باید با آیتمهای تولید آشنا باشند، اظهار داشت: البته دانش نحوه اجرای ایده بر تخصص روی ابزار کار اولویت دارد و درنتیجه پیشنهاد من این است که تیمهای نرمافزاری و طراحان بهطورجدی با نیاز بازار و فرایند تولید آشنا باشند.