گروه مد و لباس هنرآنلاین: بیشک صنعت فشن به شکلی قابل ملاحظه تحت تأثیر جنبشهای هنری قرار داشته و توجه به رکن پویایی و انتقادی بودن هنر با دستکاری در عناصر پایهای آن، بارها و بارها به ویژه در عرصه لباسهای مفهومی تجلی داشته است.
اما اگر تمرکز خود را روی دایره نفوذ مدرنیته در ساحت هنر معطوف سازیم، به وضوح درمیابیم که هنرمند آگاه در مسیر خلق اثر صرفاً به تغییرات سبکی برآمده از جنبشهای هنری بسنده نمیکند و بر مبنای ارزشهای دینی و ملی خود، تلاش میکند تا جنبش هنری منحصربفرد خود را در مسیر مقابله با سرمای محصول مدرنیزاسیون به منصه ظهور رساند.
حال آنکه بسیاری از برندهای مطرح جهان در روند ترندسازی خود با نقدی جدی به تفکرات فتوریسم (نقد به حفظ میراث گذشته و طرد سنت گرایی و تأکید بر سرعت)، کالکشنهایی را رونمایی کردهاند که به طور مشخص وامدار آئین نیاکان و گذشتگان بوده و سنت را به تجدد گره زده است.
اما در میان تمام این سوگیریها از سوی فعالان هنر صنعت مد و لباس، اکسپرسیونیسم ضمن بیان صریح احساسات درونی انسانها، تلاش دارد تا برای کشف و معرفی زندگی درونی انسان گامی مؤثر در راستای مبارزه با دردها و رنجهای بشری بردارد.
در تعریفی دیگر، اکسپرسیونیسم نوعی اغراق در رنگها و شکلها است؛ شیوهای عاری از طبیعتگرایی که میخواست حالات عاطفی را هرچه روشنتر و صریحتر بیان کند.
در اینجا این پرسش مطرح می شود که میدان فشن تا چه میزان این توانمندی را دارد تا در بیان آشگفتگیهای ناشی از نفوذ تفکرات خشن و بی رحم مدرنیته، با نقد انزوا، فردگرایی و سنت گریزی انسان امروز، جهانی زیباتر را پیش روی مخاطبان خود متصور سازد.
صدالبته که این امر مستلزم قرابت هر چه بیشتر جامعه طراح با موضوعات روز اجتماعی و روانشناختی بوده و با نمایش چهرهای بدون نقاب از واقعیتهای تلخ ناشی از پیشرفتهای تکنولوژیکی، ذهن ناخوداگاه انسان را از خواب و رؤیا به سوی واقعیتی عمیقتر سوق خواهد داد.
نکته: اگر به دنبال بازنمایی باورها، اعتقادات و سنتهای منحصر بفرد و ارزشمند تاریخ غنی کشورمان در بستر مد و لباس اسلامی و ایرانی هستیم در وهله نخست باید در جستجوی اکسپرسیونیسم منحصربفرد خود باشیم و با دقت بیشتر به آنچه درون کودک، نوجوان و جوان امروز میگذرد، تلاش کنیم تا نمایشی ارزنده و اثرگذار از تبیین شکل مطلوب پوشش در میان آنان داشته باشیم.