به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیستمین جشنواره ملی چاپ، نشست خبری با حضور مهرزاد دانش رئیس جشنواره، محمدحسین شهامت پور دبیر علمی و محسن شمس مدیر اجرایی این جشنواره روز دوشنبه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
مهرزاد دانش در ابتدای این نشست با اشاره به تأخیر در برگزاری این دوره از جشنواره به دلیل شیوع ویروس کرونا و همچنین مصادف شدن روز ملی صنعت چاپ ۱۱ شهریورماه با ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) گفت: در دورههای گذشته در جشنواره بیشتر به معیارهای فنی و صنعتی پرداخته میشد اما امسال مباحثی همچون طراحی، گرافیک و پاسداشت زبان فارسی مورد توجه قرار گرفتند. با توجه به اینکه متولی این جشنواره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، پرداختن به موضوع زبان فارسی نیز در تناسب موضوعی با این وزارتخانه بود. لذا این موضوع باید با نگاه دقیقتری شکل میگرفت و یکی از اهداف برگزاری این جشنواره این مهم است.
او افزود: بسیاری از افراد حتی در همین وزارتخانه وقتی صحبت از چاپ میشود یاد کتاب و نشریات میافتند در حالی که همه ماجرا این نیست. ما هر روز و لحظه به لحظه با موضوع چاپ سروکار داریم. تمامی بسته بندیها و پوسترهای تبلیغات مختلفی که در سطح شهر و معابر میبینیم و حتی کارتهای عابر بانک و کاتالوگها بروشورهایی که با آنها مواجه هستیم از نمونههای صنعت چاپ هستند. یکی دیگر از اهداف مهم برگزاری این جشنواره توجه عموم مردم و همچنین متولیان محصولات هنری، رسانهای، صنعتی، تجاری و حتی مناسبتهای ایدئولوژیک و سیاسی به این موضوع است. بنابراین چاپ، در همه حوزهها، عرصه بسیار مهمی است و برگزاری جشنواره با تاکید بر این معیارها میتواند مشوق و برانگیزاننده باشد.
دانش ادامه داد: هدف دیگر برگزاری این جشنواره تشویق، تقدیر و معرفی افرادی است که در این حوزه فعالیت میکنند. این که از فردی تشویق میشود منحصر به آن فرد نیست. این تشویق میتواند برای بسیاری از افرادی باشد که خارج از آن مجموعه قرار دارند و به نوعی مخاطب آن فرد برگزیده هستند. مثلاً اگر یک محصول چاپی را معرفی میکنیم میتواند قابلیت الگودهی داشته باشد و برای دیگران مشوق باشد.
رئیس جشنواره در پایان خاطرنشان کرد: در این جشنواره معرفی چهرههای نوآور و پیشکسوت و همچنین صادرکننده نمونه را نیز داریم. همچنین امسال با توجه به اینکه بانوان جایگاه مهمی در این صنعت دارند، بخش معرفی بانوی فعال نمونه نیز اضافه شده تا این بانوان نیز دیده شوند.
بخشهای جنبی جشنواره ملی چاپ
در ادامه این نشست، محسن شمس، مدیر اجرایی با اشاره به بخشهای جنبی این جشنواره گفت: با توجه به اینکه هر سال همزمان با روز ملی چاپ مراسم و جشنوارههای استانی در استانهای مختلف در حوزه چاپ داشتیم، امسال هم مانند سالهای گذشته از دوستان درخواست کردیم با توجه به رعایت دستورالعملهای بهداشتی نسبت به برگزاری جشنواره اقدام کنند و در ۲۶ استان جشنواره فعالان عرصه چاپ برگزار شد.
او افزود: از دیگر اقدامات این جشنواره انتخاب شش پیشکسوت برگزیده از ۸۰ پرونده ارسال شده به دبیرخانه با توجه به رعایت معیارهای از قبل تعیین شده بود. در بخش نوآور نمونه ۴۰ پرونده، در بخش صادرکننده برتر ۲۲ پرونده به دبیرخانه رسید که هر همگی سوابق خوبی داشتند.
شمس ادامه داد: هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد انگیزه جهت صادرات محصولات چاپی و به روز شدن محصولات این حوزه بود. همچنین قرار است از بانوی فعالی که خود شخص کارفرماست در این حوزه تقدیر شود. این انتخاب مقارن با میلاد حضرت فاطمه (س) و گرامی داشت مقام زن و همچنین با ایجاد انگیزه بیشتر بانوان در حوزه چاپ و واحدهای وابسته انجام شد. همچنین از دیگر برنامهها، انتخاب کارشناس برتر در حوزه چاپ در استانهای کشور داشتیم که بتوانیم از این عزیزان به نحو شایسته تقدیر کنیم.
مسابقات آثار چاپی
در ادامه این نشست، محمدحسین شهامتپور دبیر علمی جشنواره گفت: با سابقه ۱۹ دورهای که این جشنواره دارد، امسال شاهد تغییر رویکرد اساسی بودیم. با اینکه موجب وزین شدن جشنواره شد ولی با توجه به شرایط کرونا و مسائل جانبی که داشتیم در آن حدی که توقع داشتیم اتفاق نیفتاد ولی تلاش دوستان در وزارت ارشاد قابل تقدیر است و برای ارتقای کیفیت جشنواره همکاری کردند.
او افزود: من هم در دورهای شرکت در جشنواره را گذراندهام و داور بودهام و احساس میکنم در این حوزه ارتباط دقیقی میان طراح، کارفرما و صنف چاپ وجود ندارد. این نداشتن ارتباط موجب میشود گروهها به اهداف خود نرسند. این قبیل جشنوارهها معمولاً در جهان به ارگانی وصل میشوند و معمولاً منافع جانبی فروش از قبیل ماشین آلات و... دارند. از این طریق کارفرما و طراح وقتی از قیمت ماشین آلات چاپ مطلع میشوند بهتر میتوانند اقدام کنند.
شهامتپور یادآور شد: خوب است رویکرد پاسداشت زبان فارسی و هنجارهای معیشتی مسائل فنی را پررنگتر کنیم و بیشتر روی آنها متمرکز شویم. توقع ندارم در این جشنواره اتفاق بزرگی بیفتد ولی امیدوارم پایهریزی ارزشمندی برای آینده صورت گیرد. عمده مشکلات این صنف برون سازمانی است. به نظر من باید در این حوزه کارفرماها و طراحها نیز حضور داشته باشند.
در ادامه این نشست از پوستر این جشنواره رونمایی شد.
پس از آن نیز مریم کهوند طراح این پوستر نیز گفت: محصولات چاپی با تمام فراوانی تصویر در دورهای که زندگی میکنیم، همچنان ماندگار است. چرا که چیزی که تولید میشود ماهیت فیزیکی دارند و نوعی سند تاریخی است و گویای تاریخ اجتماعی آن دوره است.
او افزود: استفاده از رنگ زرد در طراحی این پوستر نیز عامدانه و با هدف جلب توجه بود چرا که متاسفانه هنوز هم در رویدادهای دولتی و سازمانی معمولاً همان نگاه انبوه اطلاعات و رویکردهای کثرتگرا وجود دارد و موضوع اصلی در آن گم میشود و استفاده از این رنگ نوعی هشدار بود.
او ادامه داد: در ایده کار نیز سعی شد بستهبندی نه به عنوان شیئی سه بعدی که دستمان میرسد بلکه به معنای گشودن و باز کردن باشد. هر بستهای که به دستمان میرسد با همه جذابیتهایی که دارد فراموش میکنیم داخل آن چیست. روی بسته چیزی نیست و تاکید به محتوای داخل آن دارد.