به گزارش هنرآنلاین، محمدحسین اسماعیلی با تشریح فعالیت‌های این دفتر در نیمه اول سال ۱۴۰۳ اظهارداشت: نخستین المپیاد ملی آموزش هنر، تشکیل و برگزاری کمیته حرف و مشاغل در رشته‌های موسیقی، گرافیک و نقاشی، برگزاری آزمون‌های مهارتی کاردانش در بخش فرهنگ و هنر، برگزاری شورای مرکزی نظارت برآموزشگاه‌های آزاد هنری، صدور کارت صلاحیت تدریس و... از برنامه‌های دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری در ۶ ماهه اول امسال بوده است.

وی با اشاره به برگزاری نخستین المپیاد ملی آموزرش هنر در شهریورماه گفت: المپیاد ملی آموزش هنر لیگ قهرمانی و مسابقات تیمی آموزش هنر است که برای نخستین بار در شهریورماه برگزار شد، این المپیاد در سه سطح آموزشگاهی، استانی و ملی برگزار شد که در بخش استانی بیش از ۲هزار تیم معرفی شدند.

اسماعیلی افزود: این تیم‌ها در استان‌ها در رشته‌های مختلف در دو بخش آموزشگاهی و هنرستانی رقابت کردند که از اردیبهشت تا پایان مردادماه در استان‌ها برگزار شد و پس از مرحله استانی، ۷۰۰ تیم به مرحله ملی راه یافتند که در هفت گروه با حضور اساتید برجسته داوری شدند و از این میان ۴۱ تیم به عنوان برگزیدگان تقدیر شدند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت‌های بخش آموزشگاه‌های آزاد هنری اظهارداشت: برنامه های دفتر آموزش طبق مصوبه ۴۷۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی و در راستای وظایف تعیین شده، مبتنی بر برنامه‌ریزی‌های مدون و اصولی در حوزه آموزش هنر و مراکز آموزش هنر که شامل تاسیس و نظارت بر فعالیت‌های آموزشگاه‌های آزاد هنری، فرایند ثبت تقاضا و صدور مجوز، ثبت اطلاعات دقیق و به روز آموزشگاه‌های آزاد هنری و تهیه بانک اطلاعات آموزشگاه‌ها، در سامانه آموزشگاه‌های آزاد هنری است که خوشبختانه طبق برآوردهای صورت گرفته شاهد رشد روند صعودی در حوزه‌های آموزش هنر به ویژه آموزشگاه‌های آزاد هنری تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم.

وی بیان کرد: فرآیند نهایی تاسیس آموزشگاه‌های آزاد در رشته موسیقی توسط شورای مرکزی نظارت برآموزشگاه‌های آزاد هنری، آراء و نظرات اساتید رشته موسیقی تعیین می‌شود که در نیمه اول امسال، ۲۲ جلسه شورای مرکزی نظارت برآموزشگاه‌های آزاد هنری برگزار شده و منجر به صدور ۷۵ مجوز تاسیس آموزشگاه موسیقی شده است.

 

صدور مجوز ۱۹۴ آموزشگاه‌ آزاد هنری

اسماعیلی درباره صدور مجوز از طریق سامانه آموزشگاه‌های آزاد هنری گفت: در سراسر کشور بیش از ۵۷۰۰ آموزشگاه آزاد هنری فعالیت دارند و در ۶ ماهه اول امسال، از طریق سامانه صدور مجوز تاسیس آموزشگاه آزاد هنری در رشته‌های تجسمی ۸۶ مجوز، هنرهای نمایشی ۱۹ مجوز، خوشنویسی ۱۳ مجوز و هنرهای سنتی یک مجوز تاسیس صادر و در مجموع تعداد ۱۹۴ مجوز در نیمه اول امسال صادر شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فعالیت‌های بخش صدور کارت صلاحیت تدریس افزود: در راستای تقویت کیفی آموزش هنر در آموزشگاه‌ها و به منظور تسهیل و تسریع در صدور کارت صلاحیت تدریس مربیان آموزشگاه‌های آزاد هنری، سامانه صدور کارت صلاحیت تدریس، راه‌اندازی شده است که ثبت و بررسی درخواست‌ها از طریق این سامانه و برگزاری آزمون متقاضیان کارت صلاحیت تدریس با نظر اساتید فن صورت می‌پذیرد.

محمدحسین اسماعیلی در نشست خبری نخستین المپیاد ملی آموزش هنر

وی با اشاره به تعداد کارت‌های صلاحیت تدریس صادر شده در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳ گفت: از ابتدای امسال، ۳۹۵ کارت در رشته موسیقی، ۲۵۲ کارت در رشته تجسمی، ۳۰ کارت در رشته نمایش، ۳۸ کارت در رشته خوشنویسی و تعداد ۱۵ کارت در رشته هنرهای سنتی صادر شده که تعداد کل کارت‌های صادر شده در ۶ ماه امسال، ۷۳۰ کارت صلاحیت تدریس است.

اسماعیلی درباره فعالیت‌های بخش آزمون‌های مهارتی دفتر آموزش در ۶ ماه اول امسال بیان کرد: آزمون‌های بخش مهارتی کاردانش هر سال تحصیلی در سه دوره؛ دی، خرداد و شهریورماه به صورت ادواری و جامع برگزار می‌شود که در آزمون خردادماه بیش از ۵۳هزار نفر و در آزمون شهریورماه حدود ۴۰ هزار نفر شرکت کردند.

مجوز رشته‌های هنرستان‌های هنرهای زیبا

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مجوز رشته‌های صادر شده بخش هنرستان‌های هنرهای زیبا سراسر کشور در ۶ ماه اول امسال اظهارداشت: با توجه به سیاست توسعه رشته‌های هنری در هنرستان هنرهای زیبا، مجوز رشته موسیقی چهار مجوز شامل (نوازندگی ساز ایرانی) هنرستان پسران شهرکرد و هنرستان پسران اراک، (نوازندگی ساز جهانی) هنرستان دختران کرمان و هنرستان دختران سیرجان و در رشته گرافیک و نقاشی چهار مجوز شامل هنرستان دختران اهواز، هنرستان دختران کرج و در رشته سینما یک مجوز در هنرستان دختران شیراز و رشته نمایش در هنرستان پسران بم صادر شده است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته تجزیه و تحلیل حرفه‌ها و مشاغل در رشته‌های هنری در دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: براساس بند الف ماده ۲ شیوه نامه تدوین استانداردهای آموزشی و ارزشیابی و شایستگی حرف و مشاغل، این کمیته‌ها در رشته‌های موسیقی، گرافیک و نقاشی با توجه به تجارب اساتید این رشته‌ها به صورت هفتگی و مداوم برگزار شد و مشاغل رشته‌های هنری احصاء شد.

اسماعیلی افزود: با توجه به قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مصوب سال ۱۳۹۶ این دفتر با تدوین استانداردها و شایستگی‌های رشته‌های هنری مبادرت به احصاء مشاغل کرد که در رشته نقاشی بیش از ۱۰۰ شغل و در رشته گرافیک بیش از ۲۰۰ شغل توسط کمیته‌های تجزیه و تحلیل حرف و مشاغل رشته‌های نقاشی و گرافیک احصاء شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در ۶ ماه اول امسال بازدیدهای استانی از مراکز آموزشگاه‌های آزاد هنری استان‌ها و هنرستان‌های هنرهای زیبا در استان‌های مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، کرمانشاه و لرستان به منظور بررسی مسائل و مشکلات این مراکز آموزش هنر صورت گرفته است.