گروه تئاتر خبرگزاری هنر ایران: نمایش های سنتی که همیشه با استقبال عموم مخاطبین عام و خاص قرار می گیرد،در اوج ایجاد شادی و نشاط، قصه تلخی از زندگی مردم را با فرم و بیان شیرین و دلنشین بیان می کند. نمایش «رختشورشاه» که اخیرا در عمارت نوفل لوشاتو به روی صحنه رفته است ، از این دست نمایش هاست که با دقت و ظرافت در کارگردانی و بازیگری تماشاگر را مجذوب خود میکند.

علی یدالهی کارگردان این نمایش که سابقه طولانی در بازی، کارگردانی و تحقیق و پژوهش در زمینه نمایش های سنتی به خصوص سیاه بازی و روحوضی دارد در نمایش «رختشور شاه» قدرت و توانمندی خود را در کارگردانی به رخ می کشد. یدالهی این بار با تلفیق سیاه بازی و مجلس زنانه و شیوه بازی در بازی و با استفاده طنز تلخ و تطبیق دادن آن با جامعه امروز و مهم تر با استفاده از خانم ها و آقایانی ماهر در بازیگری، که تفکیک کردن ضعیف و قوی بودن آنان دشوار استـ لحظات شاد و شیرین و تلخ و گزنده را برای تماشاگر فراهم می کند.

تاج گذاری و ازدواج احمد شاه بهانه ای است برای یدالهی که وقایع روز جامعه به خصوص موقعیت زنان را به نقد و تحلیل بپردازد و سرانجام در پرده پایانی به صورت عریان و شفاف با تغییر ظواهر شخصیت زنان دوران احمد شاه به زمان حال همراه با هجو و طنز تماشاگر را آگاه و بیدار می کند که اگر ساده انگاری کند همیشه رخشتور باقی خواهند ماند!

نمایش مجالس زنانه در قالب طنز و کمدی، معمولا با دشواری های نظارتی و یا نگاه معترضانه عقیدتی روبرو است اما نمایش«رختشورشاه» با ظرافت و بدون اغراق در جلف بازی و لودگی، دنیای شوخ طبعی و طنازی زنانه را با استفاده از جملات شیرین و گاه گزنده لحظات شیرین و خلاقانه ای را به نمایش می گذارد . 

شاه1

طبق روال معمول، نمایش های سنتی سیاه بازی، سیاه نقش کلیدی در خلق لحظات خنده آور با تغییر کلمات و جملات را دارد اما در این نمایش، سیاه حضور ندارد اما هر یک از تیپ و شخصیت ها ، سیاه هستند. در موقعیت منطقی و تعیین شده وارد صحنه می شوند و نقش خود را ایفا می کنند.

گاه احمد شاه، گاه همسر احمد شاه و گاه سایر خدمه دربار و یا زنان رختشور. نکته مهم و حائز اهمیت تقسیم بندی درست و دقیق کازگردان در واگذاری موقعیت های بازی و روایت داستان به شخصیت های متفاوت است، همانگونه که شخصیت احمد شاه احساسات رفتارها و روابط اش با سایرین را بازی می کند، نوبت به دیگران که میرسد آنان هم با همان قدرت نقش آفرینی می کنند، فرقی بین شخصیت احمد شاه با ان زن لال داخل رختشور خانه که نمایندگان اقوام و فرهنگ و آیین جغرافیای پهناور ایرانی هستند ندارندشخصیت شناسی در بازیگری یکی از مهمترین موضوعاتی است که بازیگر باید با آن آشنا باشد تا بتواند نقش خود را بهتر بازی کند.خوشبختانه بازیگران این جمع به خوبی از پس آن برآمدند.

موسیقی در این نمایش جایگاه ویژه و تاثیرگذاری دارد به لحظات و موقعیت های صحنه جان تازه ای می دهد.