به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی پنجاه و دومین جشنواره بینالمللی فیلم رشد، نشست تخصصی «سینما چگونه به کمک آموزش میآید؟ نقش تدوین محتوای کتابهای درسی در کمک به تولید محتوای آموزشی نمایشی» با حضور کارشناسان آموزشی و مؤلفان کتابهای درسی در محل دبیرخانه دائمی جشنواره بینالمللی فیلم رشد برگزار شد.
احمد احمدی، رئیس گروه علوم دفتر تألیف کتابهای ابتدایی و متوسطه نظری با بیان اینکه جشنوارهها بخشی قابلتوجهی از انرژی و امکانات سازمان پژوهش را به خود معطوف میکنند، عنوان کرد: کارشناسان و مسئولان دفتر تالیف کتابهای درسی به صورت جزئی با جشنواره درگیر میشوند و این موضوع تا حدی دلیل مشاهده نشدن اثر جشنواره در متون درسی است.
احمدی ضرورت تغییر در جشنواره فیلم رشد را گوشزد کرد و ادامه داد: کارویژه جشنواره فیلم رشد باید در جهت تامین محتوای بستههای تربیت و یادگیری تعریف شود تا بتوان از خروجی آن برای تهیه بستههای آموزشی به روز استفاده کرد.
روحالله خلیلی رئیس گروه کار و فناوری دفتر تألیف نیز با تأکید بر کارآمدی فیلم در تمام گونههای خود در انتقال مفاهیم آموزشی، یادآور شد: با استفاده از فیلم میتوان ابزارهایی مثل بازیگر، تصویر و قصه را به کار گرفت و مفاهیم را به خوبی منتقل کرد.
رضا خیرآبادی رئیس گروه زبانهای خارجی دفتر تألیف کتابهای ابتدایی و متوسطه نظری با بیان اینکه پس از جنگ جهانی دوم استفاده از رسانه و تولیدات رسانهای به دلیل نیاز به تربیت مترجم در زبانهای مختلف محسوس بود، عنوان کرد: آموزش زبانهای خارجی همواره در بهکارگیری ابزارها و روشهای نوین آموزشی پیشقدم بوده است، همان طور که روشهای آموزش شنیداری به صورت گسترده در آموزش زبان رواج پیدا کرد و امروز نیز یکی از عرصهها که به صورت گسترده از ظرفیت فیلم برای آموزش استفاده میکند، حوزه آموزش زبان خارجی است.
احمد احمدی رئیس گروه علوم دفتر تالیف کتابهای درسی با اشاره به اینکه فیلم میتواند به صورت مستقیم نگرشهای مورد نظر مولفان کتابهای درسی را به دانشآموزان منتقل کند اظهار کرد: مساله گرفتاری جامعه به «شبهعلم» بسیار جدی است و در صورتی که ارتباط مستقیم صاحبان دانش با مخاطبان شکل گیرد، تا حد زیادی میتوان از آن فاصله گرفت.
وی با تاکید به اینکه کتابهای درسی نمیتوانند به تنهایی مفاهیم درسی را منتقل کنند، اضافه کرد: در بسیاری نقاط کشور وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای آزمایشهای فنی وجود ندارد، ولی با فیلم میتوان بدون نیاز به این تجهیزات، مفاهیم را به دانشآموزان آموزش داد.
روحالله خلیلی با اشاره به اینکه ساخت یک فیلم آموزشی کاری تخصصی و فنی محسوب میشود، بیان کرد: کارشناسان دفتر تالیف فیلمنامهنویس یا فیلمساز نیستند و برای جبران این خلأ باید از دانشگاه کمک گرفت.
وی پیشنهاد تربیت فیلمنامهنویس و فیلمساز آموزشی را مطرح کرد و گفت: معلمان و مولفان میتوانند با فیلمسازان و فیلمنامهنویسان ارتباط برقرار کنند و به آنان متناسب با نیاز خود، سفارش محصول ارائه دهند.
پنجاه و دومین جشنواره بینالمللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد از هفتم تا سیزدهم آذر در مجتمع فرهنگی سینما فلسطین برگزار خواهد شد.