سرویس تجسمی هنرآنلاین : صادق نوری در نخستین نمایشگاه انفرادی خود 21 اثر نستعلیق را به نمایش گذاشت که در پیوند با بزرگداشت استاد بختیار که شیفته نستعلیق بود با استقبال شایان توجه جامعه هنری روبرو شد و به عزیز داشت خط نستعلیق و ستایش آن تسری یافت.
در ابتدا مراسم گرامی داشت، جواد بختیاری با اشاره به اینکه برگزاری هر مراسم و نشست با موضوع هنر برای اهالی هنر غنیمت است، افزود:" هنر در ایران تشنه دیالوگ و زیبایی شناسی است مراسم بزرگداشت استاد مظفر بختیار در کنار افتتاح نمایشگاه صادق نوری هنرمند جوان و باذوق خوشنویس؛ یک مراسم شاهانه برای اهالی خوشنویسی محسوب می شود."
او به اهمیت خط نستعلیق اشاره کرد و گفت: "نستعلیق به عنوان هنر شناسنامه ای ایران، تنها هنری است که در طول تاریخ بر اساس نسبت طلایی شکل گرفته است؛ این موضوع تنها ادعای ایران نیست بلکه هنرمندان کشور چین که در خوشنویسی و گرافیک چیره دست هستند؛ شکل گیری نستعلیق براساس نسبت طلایی را با تحقیقات و کنکاش بسیار دقیق تایید کرده اند. "
این هنرمند برجسته خوشنویسی ادامه داد:" میرزا غلامرضا اصفهانی سر سلسله هنر نستعلیق است که من به این هنرمند مقام چایکوفسکی ایران را می دهم زیرا تنها با وسواس و دقت در ریزه کاری ها یک اثر هنری را خلق نمی کرده است بلکه احساس گرایی در تمامی آثارش دیده می شود او با چاشنی بداهه نویسی و موسیقی فرم آثارش را خلق می کرد."
صادق نوری که از هنرمندان جوان و ادامه دهنده سبک میرزا غلامرضا اصفهانی است درباره انتخاب نام این نمایشگاه با عنوان «جوهر روح» گفت: "نام جوهر روح برای این نمایشگاه از یکی از ابیات مورد علاقه ام از حافظ گرفته ام."
او گفت: "نیمی از آثار نمایشگاه از اشعار حافظ شیرازی است و دیگر آثار نستعلیق این نمایشگاه از آیات قرآنی و آثار مولانا، عین القضات همدانی، احمد غزالی و نشاط اصفهانی بهره گرفته شده است."
او درباره تذهیب و ابر و باد کار شده اطراف خط نستعلیق توضیح داد: "باید تذهیب در اطراف خط نستعلیق باشد زیرا نستعلیق یک خط کلاسیک است اما برای ایجاد تنوع؛ این تذهیب ها را به صورت ابری در اطراف آثار کار کردم که بسیار زمان بر بود."
این هنرمند خوشنویس درباره وجه تمایز آثار این نمایشگاه گفت:" تا به حال هنرمندی در سایز بزرگ کار تذهیب و ابرو باد کار نکرده بود و برای اولین بار در این قطع آثار نستعلیق و با تذهیب و ابر و باد به نمایش در آمده است خلق این آثار در این ابعاد بزرگ بسیار سخت و طاقت فرسا بود. همچنین کاغذهای دست ساز آثار این نمایشگاه از دیگر ویژگی های منحصر به فرد آن محسوب می شود. "
او در پایان صحبت هایش گفت:" خط نستعلیق از قرن چهارم هجری به وجود آمده است؛ این خط هندسه بسیار سنگینی دارد و نمی توان به راحتی تغییر و تنوع در آن ایجاد کرد. طی 100 سال تنها می توان تغییری نامحسوس در آن به وجود می آید که تنها برای اهالی فن قابل تشخیص است. بنابراین هنرمندان این حوزه باید در بخش های دیگر این هنر تنوع ایجاد کنند و من برای این نمایشگاه آثار نستعلیق را در قطع بزرگ با ابر و باد و تذهیب به نمایش گذاشتم."
غلامرضا مشعشعی که اجرای این مراسم را نیز بر عهده داشت در ادامه به خاطره ای از آثار میرزا غلامرضااصفهانی اشاره کرد و گفت: "نمایشگاه خوشنویسی در پکن برگزار کرده بودم که تعدادی از آثار این استاد در این نمایشگاه وجود داشت زمانی که هنرمند برجسته خوشنویسی چین "سونگ فو "با آثار میرزا غلامرضا خان اصفهانی روبرو شد و با توضیحاتی که از آثار شنید در مقابل خط نستعلیق و زیبایی آثار این استاد برجسته به گریه افتاد."
سعید شمس از دوستان نزدیک زنده یاد مظفر بختیار درباره سخت کوشی آن هنرمند مغفور که ادامه دهنده سبک میرزا غلامرضااصفهانی بود گفت و افزود: "این هنرمند در دوران جوانی با انبوهی از کتاب به مدرسه خواجو می رفت و از دو روحانی درس عربی می آموخت. این پیشکسوت عرصه خوشنویسی در دوران دانش آموزی در سطح دانشجو و در زمان دانشجویی در سطح اساتید بود. او با اساتید برجسته خوشنویسی معاشرت داشت. استاد همایی از اساتید دانشگاه مظفر بختیار بود او سخت گیری های بسیاری داشت و با افرادی که در سطح بحث با او نبودند به هیچ عنوان وقت نمی گذراند اما با مظفر بختیار از مسیر دانشگاه تا منزل همراه می شد و به مباحثه و گفت و گو می پرداخت."
او خاطر نشان کرد:" استاد مظفر بختیار احترام بسیار زیادی برای آثار هنری قائل می شد این هنرمند تا به اندازه ای به آثار میرزا غلامرضا اصفهانی احترام می گذاشت که حتی پای خود را در مقابل خط نستعلیق این استاد دراز نمی کرد. او عشق سوزانی به ادبیات داشت و همچنین اطلاعات و تخصص ویژه ای در تاریخ داشت. او تمامی هنرمندان خوشنویسی را به طور کامل می شناخت."
شمس در پایان صحبت هایش گفت:" استاد مظفر بختیار ذهن کمال گرا و سخت گیری داشت و این ویژگی باعث می شد که به راحتی اثری را خلق نکند. این هنرمند برای انتخاب رنگی مناسب برای حاشیه آثار خط خود یک سال و نیم وقت گذاشت."
گفتنی ست صادق نوری متولد 1360 زنجان است. او از سال 1378 فراگیری خوشنویسی کلاسیک را در انجمن خوشنویسان زنجان آغازکرد. وی تا کنون در چند نمایشگاههای گروهی شرکت داشته است، نمایشگاه "جوهر روح" اولین نمایشگاه انفرادی او محسوب میشود.
نمایشگاه خطاطی کلاسیک صادق نوری تا 21 آبان ماه درگالری مژده برپا خواهد بود.