سرویس تجسمی هنرآنلاین: هنرهای تجسمی از زمره هنرهای نخبهگرا و با مخاطب خاص است و در دنیای امروز دارای بازارهای "نظام مند" شده است. در دنیای پیچیده کنونی علم اقتصاد تبدیل به عرصه فعالیت "جستار اجتماعی" شده است و توجهاش معطوف به نهادهای اجتماعی و اقتصادی معینی است که اقتصاد "خلاق و مدرن" را به وجود آورده است. به همین جهت بسیاری از مراکز و نهادهای دولتی و غیردولتی کشورهای پیشرفته از هنرمندان و آثارشان حمایت و با بسترسازیهای مناسب حتی نزدیکی مخاطب عامه با هنر را فراهم نمودهاند. پرداختن به مقوله اقتصاد هنر از منظر علمی بودن و فلسفی بودن که همانا راهکارهای اخلاقی پدیدههای اجتماعی نظیر رفاه و عدالت اجتماعی و...... مورد توجه قرار گرفته است. اقتصاد هنر دانش میان رشتهای است که شامل شناخت ویژگیها، انگیزشها، نیازها و نگرشهای مخاطبین است. همچنین دارای پیچیدگی، ظرافت و در عین حال با مخاطره است و تحلیلگران اقتصاد هنر تاکید دارند که آثار هنری در دنیا ویژگیهای مختلفی دارد که مهمترین آن منحصر به فرد بودن، سواد هنری، علمی و خلاقیت پدیدآورندگان آن است و معتقدند که توجه به خرید آثار هنری به داشتن آسایش و علاقهمندی و همچنین به فرهنگسازی در مورد خرید آثار هنری و مطرح نمودن تحقق و افزایش "ارزش افزوده" با خرید آثار هنری مرتبط است.
بر اساس گزارش مرکز "توسعه اندازهگیری شاخص توسعه اجتماعی" در سال 2016 ایران رتبه 93 در 133 کشور داشته است و با شاخصهای کمی و کیفی توسعه فاصله قابل توجهی دارد. اقتصاد هنر ایران موضوعی با سابقه کم است و ابتدا نیاز به "ترسیم بازار" هنر وجود دارد و با تاکید بر تاثیر "توسعه اجتماعی" و نقش تکوین "سازمانهای اجتماعی" از طرفی و رونق گرفتن بازار معاملات هنری و با باز شدن فضای فرهنگی جامعه و افزایش نهادهای هنری غیردولتی و حضور فعالان هنر شاید بتواند گامهایی جدی در این عرصه برداشت. بدیهی است تکوین و شکلگیری "سازمان اجتماعی هنر" شامل دیدار، برقراری ارتباط، آموزش و مشارکت به عنوان نیاز جامعه هنر تجسمی میتواند تاثیر بسیاری در پویایی و اقتصاد هنر ایران داشته باشد. تحول در اقتصاد هنر ایران با تاکید بر توسعه اجتماعی و فرهنگی و توسعه اقتصادی امکانپذیر است. در ایران شکلگیری سه حوزه اجتماعات هنری، گروههای هنری و نهادهای هنری در قالب دیدگاههای مدنی و اجتماعی مشترک به صورت اتحادیهها و انجمنهای صنفی و نهادهای هنری در دهه اخیر بر بازار هنر ایران تاثیرگذار بودهاند ولی جای پیشرفت زیادی دارد.
گالریها قطب فرهنگی یک جامعه هستند و مسئولیت نمایش آثار هنرمندان، کشف استعدادهای جوان، معرفی و شناساندن هنرمندان مستعد و از سویی دیگر با فروش آثار و حمایت هنرمندان و نقش اصلی و تاثیرگذار در "بازار اولیه" هنر ایفا کردهاند.
رویداد حضور گالریها در کنار یکدیگر و برپایی نمایشگاه "چهار سوی هنر" در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در کنار هم تاثیر در جهت نزدیک شدن جامعه هنرهای تجسمی به یکدیگر و مخاطبان عامه هنر شده است و همواره هنر و فرهنگ به عنوان بستر توسعه میتواند موجبات رشد و بالندگی در عرصه ملی و حتی در عرصه بازارهای بینالمللی باشد. بدیهی است در تداوم برپایی چنین نمایشگاههایی و برگزاری دوسالانهها، حضور در آرتفرها در عرصه ملی و بینالمللی با بهرهگیری از متخصصان و کارشناسان هنر و اقتصاد باید گسترش یابد و در این راستا حمایت نهادهای دولتی و فعالان هنری میتواند نقش بهسزایی در چرخه اقتصادی داشته باشد.
امید است در ایران با پیدایش و شکلگیری زمینههای فکری مشخص در اقتصاد هنر گامهای نوینی برداشته شود.
پریسا پهلوان- دکترای مدیریت- موسس و مدیر گالری ویستا