گروه سینما خبرگزاری هنر ایران: فرشاد اکتسابی کارگردان مستند «خط‌القعر» که در بخش مستند بلند ملی و جایزه شهید آوینی هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به نمایش درآمد و جزو فیلم‌های پر مخاطب این رویداد شد، درباره استقبال تماشاگران به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از آنجایی که مستندهای تاریخی کم‌تر مورد استقبال تماشاچیان قرار می‌گیرد، فکر نمی‌کردم که «خط‌القعر» پرمخاطب شود. مستندسازان بیشتر به سراغ ساخت موضوعات اجتماعی و موضوعاتی که مبتلا به جامعه مثل محیط‌زیستی هستند، می‌روند چراکه مستندهای مطالبه‌گر برای عموم مردم جذابیت بیشتری دارند.

از طرف دیگر مستندهای پرتره که به زندگی اشخاص می‌پردازند و مردم دوست دارند درباره‌شان بیشتر بدانند، بیشتر دیده می‌شوند. البته شاید جو زمانه باعث شده است که مردم به فیلم‌های تاریخی علاقه‌مند شوند.او ادامه داد: در مستند «خط‌القعر» سعی کرده‌ام که نگاه خاصی نسبت به این سوال داشته باشم که آغازگر جنگ ایران و عراق چه کسی بوده است، وقتی که از تماشاگران هم می‌پرسیدم چرا از فیلم خوش‌تان آمده است، می‌گفتند نگاه‌تان جانب‌دارانه نبود و به‌صورت منصفانه به این سوال پاسخ داده‌اید و ایرانی بودن‌تان بر این مساله تاثیر نگذاشته است. البته ما در مسائل تاریخی نمی‌توانیم نگاه صفر و یک داشته باشیم و سعی کرده‌ام هر حرفی که می‌زنم با سند باشد.

 

اکتسابی تاکید کرد: با ساخت «خط‌القعر» روی لبه تیغ راه رفته‌ام و چراکه وقتی تصمیم گرفتم این مستند را بسازم با خودم عهد بستم که من ایرانی نیستم و باید خارج از گود، باتوجه به اسناد و مدارک به جنگ ایران و عراق بپردازم تا مخاطبان درباره آن قضاوت کنند. از طرف دیگر خوانش تاریخی موضوعاتی مثل جنگ ایران و عراق به گرایش سیاسی هر مستندسازی بستگی دارد مثل محتواهای بسیاری که در هفته دفاع مقدس توسط فیلمسازان و شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود که هر کدام نگاه یکجانبه‌ای به این موضوع دارند و نقطه مقابل‌شان شبکه‌های ماهواره‌ای که آن‌ها هم خوانش‌شان به جناح سیاسی خودشان مربوط می‌شود.

کارگردان «همراه با فرات» تصریح کرد: شاید تماشاگرانی که فیلم را دیدند به این بخش نیز توجه داشتند که همه اطلاعات موجود در فیلم با سند مطرح شده است و من به‌عنوان کارگردان خود را حذف کرده بودم و اجازه دادم دو طرف قضیه اسناد خود را رو کنند و مخاطب به قضاوت درباره آن‌ها بپردازد.

اکتسابی2

او در پایان با اشاره به اینکه استقبال از هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» نسبت به دوره‌های پیشین بیشتر شده است، مطرح کرد: مستندهای حاضر در این دوره از جشنواره دارای جسارت بالایی هستند نگاه تندی دارند و به خط قرمزها نزدیک شده‌اند از این نظر که فضا برای فیلمسازان شجاع باز شده است و اجازه دارند از دغدغه‌های‌شان بگویند. من شخصا فکر نمی‌کردم که «خط‌القعر» مجوز بگیرد اما این اتفاق نیفتاد.

انتهای پیام