سرویس تجسمی هنرآنلاین: ابراهیم حقیقی که یکی از اعضای کارشناسی پالایش موزه امام علی (ع) است در گفتوگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین، گفت: تمام موزههای جهان متعلق به مردم است و اموال آنها جزو اموال ملی محسوب میشوند. این موزهها میتوانند اشیاء و دارایی خود را تبادل کنند، به نمایش بگذارند یا بفروشند. هیچکس این منع را که این آثار به فروش نرسند، در هیچ کجا نگذاشته است. تصمیم به فروش رساندن آثار غیرموزهای بر عهده مدیران است.
او افزود: در مورد پالایش موزه امام علی (ع) آنچنان که ما در صورت جلسهای که در نخستین جلسه بررسی نوشتهایم آثار باارزش گنجینه به فروش نمیرسند و اصلا در همان جلسه شرایطی را بوجود آوردیم که درباره این آثار صحبت نشود و تنها در این جلسات که دو ماه پیش برگزار شد و به پایان رسید درباره وضعیت آثاری که در ورکشاپها خلق شدهاند و ارزش راهیابی به گنجینه موزه را ندارند بحث شد.
او افزود: آثاری قرار است فروخته شوند که در ورکشاپها و کارگاههایی که شهرداری برگزار کرده برای حفاظت و نگهداری به انبار موزه منتقل شدهاند. پالایش موزه با این تعهد انجام میشود که پول حاصل از فروش این آثار به خرید آثار جدید از هنرمندان معاصر اختصاص پیدا کند و یا این آثار را در فضاهای متعلق به شهرداری تهران به نمایش بگذارند.
به گفته حقیقی، تعداد آثار گنجینه آثار امام علی (ع) مشخص نیست؛ چون براساس صورت جلسهای که نوشتیم اصلا آثار نفیس و ارزشمند مورد بررسی قرار نگرفتند که آمار دقیقی از آنها در اختیار داشته باشیم اما این گنجینه در حدود 500 اثر ورکشاپی دارد که باید هر چه زودتر وضعیت این آثار مشخص شود.
او همچنین عنوان کرد: انتخاب آثار برای فروش تمام شده است، اما اینکه بعد از انتخاب کارشناسان خرید این آثار چه تصمیمی برای آنها بگیرند بر عهده خود آنهاست، چون معتقدم که این خرید باید کاملا کارشناسانه باشد. اینکه میبینیم آثاری در موزه امام علی (ع) هست که شأن موزهای ندارند به دلیل خرید غیرکارشناسی است. مطمئن باشید در این مورد، شهرداری که صاحب اموال است بیش از من و شما به قضیه حساسیت نشان میدهد، چون باید در برابر بقیه پاسخگو باشد.
او ادامه داد: در بند یک صورت جلسه آمده است که هیچ کس حق ندارد به ساحت آثار ارزشمند هنرمندان صاحب نام تجاوز کند یا در مورد آنها تصمیم بگیرد. از هنرمندان بزرگ تجسمی کشور حداقل یک اثر شاخص در موزه وجود دارد که در همانجا ماندگار خواهد شد.
این هنرمند با بیان اینکه پالایش موزه ربطی به مجسمههای پرویز تناولی که مورد دعوی او با سازمان فرهنگی هنری شهرداری هستند، ندارد گفت: زمانی که تصمیم برای پالایش موزه گرفته شد دعوی آقای تناولی و شهرداری اتفاق نیفتاده بود و آثار این هنرمند مورد بحث ما نیست ، اما نمی دانم چرا برخی این موضوع را مطرح می کنند که این پایش به این دلیل صورت گرفته تا آثار پرویز تناولی از این گنجینه خارج شود.
انتهای پیام/