گروه تئاتر هنرآنلاین،این بازیگر درباره نقش خود در این نمایش به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در این نمایش نقش شاه غلام را بازی می‌کنم. این کاراکتر دلال ملک است که قصد دارد به هر دسیسه‌ای که شده ملک خانواده ممدتقی گلابی که به تازگی فوت کرده را از بازماندگان خریداری کند.

او ادامه داد: شاه غلام تمثیل آدم‌های سواستفاده‌گری است که می‌خواهند از هر شرایطی به نفع خود استفاده کنند. این کاراکتر  ضد قهرمان و شخصیت مخالف این قصه حساب می‌شود البته در عین منفی بودن، کاراکتر شیرینی دارد.

این بازیگر با اشاره به اینکه نمایش بیستمین تجربه حضورش روی صحنه نمایش ایرانی است، گفت: من در  دانشگاه نمایش ایرانی تدریس می‌کنم و کلا حیطه پژوهشی اجرایی من در حوزه نمایش‌های ایرانی است. این امر باعث شده علاقه من به شیوه‌های نمایش ایرانی بیشتر شود. من معتقد هستم شیوه‌ها و شگردهای نمایش ایرانی باید در قالبی به روز شده ارائه شود. البته نمایش تو راهی نمایشی کمدی اجتماعی از مشکلات یک خانواده ایرانی است و نمایش سنتی ایرانی به شمار نمی‌آید.

اکبری‌نسب در پاسخ به چالش‌های ایفای نقش در این گونه نمایشی عنوان کرد: اصولا وقتی به عنوان بازیگر با نقشی جدید روبرو می‌شویم مطمئنا چالش‌های فراوانی داریم. خلق یک شخصیت که از ابعاد مختلف از شخصیت واقعی شما دور باشد کار دشواری است. اینکه شخصیتی که خلق می‌کنید برای تماشاگر  باورپذیر باشد تا مخاطب به درستی بتواند آن نقش را بپذیرد، سخت است. به نظر من خلق یک شخصیت یعنی آفرینش یک انسان جدید با تمام ابعاد مختلف روانشناختی، فیزیکی، درونی و اجتماعی اما در نمایش‌های سنتی ایرانی مثل سیاه‌بازی با شخصیت‌های ثابتی مواجه هستیم که از گذشته‌های دور این شخصیت‌ها به ما رسیده‌اند.

اکبری2

مثل شخصیت سیاه و ارباب. یعنی تماشاگر با دیدن آن‌ها می‌فهمد که با شخصیت سیاه روبرو است یا حتی در نمایش‌های مذهبی مثل تعزیه نیز کاراکترها ثابت هستند یعنی شما با دیدن یک شخصیت در هیبت لباسی قرمز رنگ می‌فهمید که با یک مخالف‌خوان و اشقیا روبرو هستید  به نوعی از دیدگاه دانشگاهی و آکادمیک ما می‌گوئیم در نمایش‌های سنتی ایرانی ما با کاراکترهای دو وجهی مواجه می‌شویم.

به گفته این هنرمند نمایش ایرانی آن هم شیوه سنتی آن برخاسته از فرهنگ، اساطیر  و پیشینه باستانی ما است و حفظ این میراث کهن وظیفه هر هنرمندی است که در حوزه نمایش فعالیت می‌کند‌. تعزیه، سیاه‌بازی و نقالی که مهم‌ترین شیوه‌های نمایش سنتی ما هستند که امروزه نیازمند دیده شدن بیشترند. یعنی در گذشته مردم بخش مهمی از سرگرمی‌شان در فراغت از کار و زندگی تماشای این نوع نمایش‌ها بوده است.

این نمایش‌ها امروز نیز نیاز به بروز شدن و دیده شدن بیشتر دارند.

اکبری‌نسب در پایان گفت: دانشجویان ما باید بیشتر به تماشاخانه سنگلج سر بزنند و نمایش‌های ایرانی را ببینید. من در هر ترم دانشگاه به همراه دانشجویان طی یک اردو دسته جمعی یکی از نمایش‌های سنگلج را تماشا می‌کنیم.

چون احساس می‌کنم دانشجویان که آینده‌داران تئاتر این سرزمین هستند باید با این شیو‌ه‌ها و شگردها آشنایی بهتری داشته باشند.

انتهای پیام