به گزارش هنرآنلاین، جلسه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با حضور عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و نیکنام حسینی‌پور مشاور وزیر فرهنگ و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه اتحادیه ناشران و کتابفروشان  گفت: حوزه‌ نشر تقاطع اقتصاد و فرهنگ است و با توضیحات شما در این جلسه این باور در بنده مستحکم‌تر شد.

وی افزود: حوزه فرهنگ باید استقلال خود را پیدا کند؛ تا زمانی که این استقلال  وجو‌د نداشته باشد نمی‌تواند کارکرد خود را برای کشور و جامعه مدنی داشته باشد.

کلانتری ادامه‌داد: عرصه سیاست عرصه قدرت‌ و نزاع‌ها برای کسب  قدرت است و منطق زور بر آن حاکم است، صورت اخلاقی و بهینه سیاست مبتنی بر تفاهم و ریشه در ساخت فرهنگ دارد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حوزه فرهنگ‌ اگر‌ دوام‌ و‌ قوام‌ خود‌ را پیدا کند‌ می‌تواند‌ با سایر حوزه‌ها ارتباط معقول و سازنده ای  داشته باشد و در این صورت می‌تواند انعطاف مناسبی داشته باشد و‌ رابط بین فرهنگی و بین نسلی باشد و ایران فرهنگی بزرگ را شکل بدهد.

وی اضافه کرد: از خلال گفتگو است که می‌توانیم به تفاهم، وفاق و همدلی برسیم و بدترین آسیب عرصه فرهنگ از بین رفتن گفتگو است و در مناسبات میان دولت و بخش‌های مدنی مانند اصناف و حلقه‌های واسط اگر گفتگو شکل بگیرد می‌توانیم به ارتباط پایدار برسیم.

کلانتری با تاکید بر این نکته که اگر نتوانیم مدل مطلوب بخش صنفی و دولت را تنظیم کنیم دچار مشکلات عدیده ای می‌شویم خاطر نشان کرد: ما باید به‌ میز‌ گفتگو‌ برگردیم‌ چون راه حلی جز‌ گفتگو‌ نداریم و این مستلزم رفع بدبینی و‌ سوءتفاهم  است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تاکید بر این نکته که تغییرات دولت‌ها معمولا مصائب را بر اصناف و‌ جوامع‌ مدنی تحمیل کرده است، خاطر نشان کرد: یکی از سیاست‌های اساسی در حوزه نشر و به‌ طور خاص در عرصه فرهنگ‌ اعتماد‌ و‌ واسپاری کارها به بازیگران عرصه فرهنگ است و این اعتماد به این معنا است  که به بازیگران حوزه‌نشر و فرهنگ باور‌ داشته باشیم.

وی ادامه‌داد: تقاضای ما این است که  محدودیت‌های ما را هم در نظر بگیرید و با درک شرایط و محدودیت‌ها به‌گفتگویی برای حل مسائل برسیم.

کلانتری با تاکید بر این نکته که اصناف در سیاست‌گذاری و‌ حوزه‌ اجرا می‌توانند کمک‌قابل ملاحظه‌ای به دولت داشته باشند گفت: دولت خود را رقیب بخش خصوصی نمی‌بیند و‌ هرجا شرایط برای واگذاری وجود داشته باشد این اتفاق اجرایی خواهد شد و اطمینان دارم خیلی بهتر و‌ منطقی‌تر کارها پیش خواهد رفت.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: دولت‌ سکویی است که باید کار تنظیم‌گری و تسهیل گری را انجام دهد و‌ رابطه‌ای  دوسویه برقرار کند.

وی افزود: زمانی  ارتباط خوبی برقرار می‌شود که  انتظارات شفاف مطرح شود  و حتما در این شرایط  توافقی حاصل می‌شود و مدلی برای حل مشکلات ایجاد خواهد شد.

کلانتری ضمن بیان این نکته که باید تحولی  در حکمرانی  صورت‌ گیرد‌ و‌  مناسبات بازتعریف شده‌ای ارائه شود ادامه‌داد: بسیاری از ابزار حکمرانی تغییر کرده است و حوزه‌ نشر هم باید تعریف جدیدی با توجه به شرایط روز داشته باشد و این تحول حکمرانی پشت درهای بسته شکل نمی‌گیرد بلکه حاصل گفتگو و تعامل است تا به فصل مشترکی برسیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ اضافه کرد: دولت نمی‌تواند بدون همکاری اضلاع جامعه مدنی تحول ایجاد کند و مشارکت نیاز ایجاد مدیریت جدید است.

وی با تاکید بر این نکته گفت: محورهای ممیزی و مقیاس آن باید مورد بازنگری قرار گیرد تا مدلی متناسب با شرایط جدید داشته باشیم و به رضایت جمعی برسیم همچنین به حداقل‌هایی برای هم افزایی برسیم.

کلانتری تاکید کرد: به اعتقاد بنده‌ مشکل‌ لاینحل وجود ندارد برخی از مشکلات در کوتاه‌مدت و برخی هم در بلند مدت به کمک همه ما حل خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تلاش وزیر فرهنگ بر این است که حوزه‌ مالیات اصناف فرهنگی به طوری مدیریت شود که آسیبی به این حوزه وارد نشود و در این مسیر تمام تلاش خود را برای همراهی سایر اضلاع مرتبط، نظیر سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی، مجلس محترم و دیگر موثرین پی خواهد گرفت.  حوزه فرهنگ مظلوم واقع شده است و باید مورد توجه قرار گیرد.

این جلسه عصر سه شنبه ۱ آبان ‌ماه با حضور محمدرضا سلمان زاده مشاور علمی و فرهنگی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ در دفتر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد.