به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، نمایش های سومین روز جشنواره تئاتر فجر میزبان چهره های گوناگونی بودند و در این روز علاوه بر چهرههای فرهنگی و هنری، حضور چهرههای سیاسی و اجتماعی نیز قابل تامل بود.
روز یکشنبه سوم بهمن ماه که همزمان با سومین روز جشنواره تئاتر فجر بودْ تالار اصلی میزبان نمایش سفید از کشور ژاپن شد که علاوه بر هنرمندان تئاترْ لوریس چکناواریان هنرمند باسابقه موسیقی نیز به تماشای این اثر نشست.
در اولین اجرای این نمایش گروه اجرایی از 30 تماشاگر دعوت کردند تا روی صحنه بروند و از آنها در فرمی خاص عکاسی کردند.در پایان اجرا عکس این تماشاگران روی پرده نمایش داده شد.
در همین روز نمایش خانه ابری کار مشترک سیامک احصایی و حمید پورآذری میزبان چهره های گوناگونی شد. این نمایش هم پذیرای میهمانان خارجی جشنواره بود و هم میزبان سردار نقدی معاون فرهنگی سپاه پاسداران شد. علاوه بر سردار نقدی، فریندخت زاهدی، سجاد افشاریان، محمود فرهنگ، هوشنگ قوانلو و برخی از مدیران بینالمللی کمپانیهای تئاتری نیز به تماشای این نمایش نشستند. در میان مهمانان خارجی که به تماشای این نمایش نشستند میتوان به چهرههایی از سوییس دانمارک عراق هلند بلزیک و نروژ اشاره کرد.
نمایش نیمروز اسکاتلند کار ندا هنگامی هم در شرایطی در تالار چهارسو تئاتر شهر اجرا شد که برخی از تماشاگران و مهمانان خارجی به دلیل پر شدن سالن نتوانستند وارد تالار چهارسو شوند و نمایش را تماشا کنند.
اما نمایش جهش که در قالب اثری محیطی از کشور فرانسه اجرا داشت با استقبال تماشاگران رو به رو شد و ظاهرا این نمایش به خوبی توانست نظرات تماشاگران جشنواره را تامین کند.
برگزاری نشست نقد تئاتر با حضور هنرمند یونانی هم از دیگر رویدادهای روز گذشته بود.
اما نمایش "اکسیژن" تنها توانست در یک سانس اجرا داشته باشد و سانس دوم اجرای این نمایش یک ساعتی از مشهد به دلیل مساعد نبود حال یکی از بازیگران اجرا نشد و کارگردان با حضور روی صحنه از تماشاگران عذرخواهی کرد و قرار شد هزینه بلیتهای خریداری شده، به تماشاگران داده شود.
در روزهای بعدی نیز جشنواره گردهمایی هنرمندان کانون نابینایان و ناشنوایان را دارد که روز چهارشنبه 6 بهمن ساعت 15 در محوطه باز تئاترشهر برگزار میشود.
برگزاری کارگاههای آموزشی و همچنین سخنرانیها از دیگر برنامههای جنبی جشنواره سیوپنجم است.
"اودیسه خوانی" گروهی یونانیها پنج شنبه در سالن اصلی تئاترشهر
منظومهخوانی جمعی "اودیسه" از کشور یونان در بخش بینالملل سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر، پنج شنبه 7 بهمن ساعت12 تا 20 سالن اصلی تئاترشهر اجرا میشود.
"اودیسه خوانی" یک خوانش اجرایی است و شخصیتهای مختلف از هر قشری در این اجرا شرکت خواهند داشت.
میان پردههای موسیقایی و آهنگها توسط گروههای محلی و بینالمللی به موازات برنامه خوانش، اجرا خواهند شد و در میان آنها، آلات موسیقی باستانی یونان که مورد بازسازی قرار گرفتهاند، نیز نواخته خواهند شد.
در چهارچوب سی و پنجمین جشنوارۀ تئاتر فجر، در یک فضای چند ملیتی، 200 نفر شرکت کننده از گروههای سنی متفاوت و با زمینههای مختلف، شامل ورزشکاران، سران سیاسی و مملکتی، خبرنگاران، دانشجویان، دانش آموزان و کودکان جمع خواهند شد تا حماسه باشکوه «اودیسه» هومر را یکی پس از دیگری، به گویشهای مختلف ایران و نیز زبانهای بینالمللی بخوانند. برای هر یک از ثبت نام کنندگان در بخش منظومهخوانی، پیش از مراسم، با توجه به زمانبندی انتخابی در سایت رزرو بلیت، بخش خاصی از متن ارسال شده تا تمرین کنند. همچنین برای تماشاگران نیز فضایی در نظر گرفته شده است. در این برنامه، شرکتکنندگان زبان یا گویش مورد نظرشان برای خواندن را در سایت رزرو بلیت انتخاب کرده اند. همچنین میتوانند بخش مشخص شده را با خلاقیت و سلیقه خود، به هر شیوهای که تمایل دارند مانند خواندن، اجرا کردن، خواندن به صورت شعر، بازی کردن نقش و ... اجرا کنند.
عوامل اجرایی:
مدیر پروژه: کاترینا بالاموتی، مشاوران ادبی و آکادمیک: دکتر سوفیا کوتلاکی، زهره هدایتی، تدوین متون: یوسف فخری مقدم، مریم فرقانی، هانیه محمدی، کاترینا بالاموتی.
این رویداد توسط سفارت یونان در ایران و گروه تلماهوس برنامهریزی شده، و با پشتیبانی سازمانهای غیر دولتی "خوانندگان هومر" و "تئاتر الینیکو" که تاکنون این برنامه را در کشورهای مختلف دنیا ترتیب دادهاند، برگزار میشود.
سانس های اجرای گرگ و میش تغییر کرد
نمایش گرگ و میش به کارگردانی کریستینا گالبیاتی و ایلیالو گینبوهل از کشور سوئیس که در بخش ملل سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تئاتر مولوی به صحنه می رود، دچار تغییراتی در سانس های اجرایی خود شد.
بنا بر برنامه دریافتی از دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر؛ این نمایش در تاریخ پنجم بهمن ماه بدون تغییر در سانس های 18، 20 و 22 و در تاریخ شش و هفت بهمن با یک اجرای اضافه در ساعت های 15، 17، 19 و 21 همچنین در تاریخ هشتم بهمن بدون تغییر در سانس های 17، 19 و 21 و در تاریخ نهم بهمن صرفا با یک اجرا در ساعت 17 به صحنه می رود.
مدت زمان اجرای این نمایش 50 دقیقه است و در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به صحنه می رود.
"یک اتفاق ساده" در بخش به علاوه فجر
"یک اتفاق ساده" در بخش به علاوه فجر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه «همای سعادت» روی صحنه میرود.
به گزارش روابط عمومی همای سعادت، این نمایش به کارگردانی سجاد دیرمینا و نویسندگی امید طالع پور سه شنبه پنجم بهمن در بخش به علاوه فجر سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر اجرا میشود.
"یک اتفاق ساده" با قالبی کمدی و بستر سوءتفاهم، روایت گر لحظات فانتزی، بین دو فرد از دو فرهنگ متفاوت است که عدم درک زبان طرف مقابل، چالشی طنز را به وجود میآورد که اگر در کنه این تقابل فرهنگی جزئیتر نگاه کنیم اتفاقهای سادهی طنزگونه مجالی برای تفکر راهم فراهم میسازد.
این نمایش با طراحی گریم نوید فرح مرزی و هنرنمایی امید طالع پور و سجاد دیرمینا در دو سانس 16 و 18 در تنها تماشاخانه استاندارد غرب تهران به نشانی شهر زیبا، خیابان آیتالله کاشانی، زیر پل شهید باکری، جنب بانک پارسیان، پلاک 261 روی صحنه میرود.
طراحی صحنه ساده و کاربردی طاهره فقهی نیز روایت این نمایش را جذابتر و دلنشین تر کرده است.
کارکرد اصلی "به علاوه فجر" کشف فرصتها و استعدادهای جوان تئاتر باشد
کارگردان نمایش "به خاطر پدرم"، جشنواره تئاتر فجر را یکی از معدود رخدادهایی دانست که برآیندی را از اجراهایی که در یکسال تئاتر ایران تأثیر گذار بوده یا خواهند بود ارائه می کند.
نمایش به خاطر پدرم نوشته کار سعید کاظمی که پیش از این نیز در اجرای عمومی خود با استقبال مناسب تماشاگران مواجه شده بود روزهای سوم و چهارم بهمن ماه در سالن خسرو شکیبایی تماشاخانه سه نقطه در بخش به علاوه تئاتر فجربه روی صحنه می رود. سعید کاظمی درباره دلایل حضور اثرش در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به این نکته که نگاه جشنواره ای به تئاتر مورد نظرش نیست، تاکید کرد جشنواره تئاتر فجر از این قاعده جدا بوده و حضور در آن می تواند تاثیر گذار باشد. وی افزود: شخصاً نگاه جشنواره ای به مقوله ای همچون تئاتر را نمی پسندم چرا که معتقدم حاصل جشنواره های ریز و درشتی که به مناسبت های گوناگون و توسط ارگان های مختلف برگزار می شود چیزی جز سوق دادن گروه های نمایشی به اجراهای سفارشی نخواهد بود، تصور کنید یک گروه نمایشی برای فعالیت در عرصه تئاتر ناچار به تهیه یا نگارش متنی است که با سیاست های آن جشنواره هم خوانی داشته باشد. از طرفی ماه ها تمرین و زحمت عوامل گروه، سفر به شهرستان دیگر برای حضور در جشنواره، هزینه های حمل دکور و آکسسوار و... همه و همه برای یک اجرا در آن جشنواره خواهد بود! مضافاً اینکه اگر گروه از جوایز جشنواره سهمی نداشته باشد به رخوت و ناامیدی عوامل منجر خواهد شد. اما بحث جشنواره تئاتر فجر و معدود فستیوال های دیگر از این قاعده مستثنی است. شاید جشنواره فجر تنها جشنواره ای است که می توان در آن متونی با موضوعات مختلف، فرم های اجرایی متفاوت و هنرمندانی در نسل های مختلف را یافت ولو اینکه برخی کاستی ها نیز در آن به چشم بخورد. جشنواره فجر برآیندی است از اجراهایی که در یکسال تئاتر ایران تأثیر گذار بوده یا خواهند بود. بنا بر این تصور می کنم حضور در آن می تواند مفید و لذت بخش باشد.
کارگردان نمایش به خاطر پدرم همچنین درخصوص ایجاد بخش به علاوه تئاتر فجر و مشارکت هنرمندان در این بخش تازه تاسیس گفت: بخش به علاوه تئاتر اتفاق خوشایندی است و وجود آن می تواند به ایجاد انگیزه در گروه های نوپای تئاتری کمک شایانی نماید، به هر حال حضور در جشنواره تئاتر فجر اتفاق بزرگی است و برای هنرمندان کمتر شناخته شده می تواند جسارت لازم را برای ادامه فعالیت های هنری بوجود آورد. کم نیستند جوانانی که از نظر دانش و خلاقیت آماده خلق آثاری درخورند اما بنا به دلایلی فرصت خودنمائی به آنها داده نشده اینجاست که بخش های جنبی جشنواره همچون بخش بعلاوه فجر کارکرد خود را نمایان می سازد. من از سیاستگذاری و اهداف متولیان این بخش بی اطلاعم اما گمان می کنم که یکی از دلایل اصلی ایجاد بخش بعلاوه فجر می تواند منجر به کشف و فرصت دهی به جوانان مستعد باشد.
سعید کاظمی همچنین با نگاه سودجویانه حاکم بر برخی از تماشاخانه های خصوصی گفت: به لطف رشد قارچ گونه تماشاخانه هایی که از حداقل استانداردهای لازم برخوردار نیستند سودجویی و سوداگری دردناکی بر تئاتر غلبه کرده که هر چه به پیش می رویم این نگاه نیز فراگیرتر می شود. هزینه های سرسام آوری که توسط برخی از تماشاخانه ها از گروه های تئاتری طلب می شود این سؤال را به ذهن متبادر می کند که آیا تئاتر کار کردن در این شرایط عقلاتی است؟ در این میان البته بعضی تماشاخانه ها نیز مصرانه به دنبال حفظ نگاه حرفه ای تر و البته دلسوزانه به تئاتر هستند. تماشاخانه سه نقطه یکی از همین تماشاخانه هاست که همچنان سعی می کند از سوداگری موجود مصون بماند و به قول معروف، معیار انتخاب آثار بیشتر دلی باشد نه مالی! برآیند گفته های فوق به تصمیم بر اجرای عمومی نمایش به خاطر پدرم در تماشاخانه سه نقطه منجر شد که به لطف همکاری تماشاخانه و تلاش های بی شائبه عوامل گروه بازخوردهای مثبتی از اجرا بدست آمد که همین امر احتمالا در تصمیم مدیریت تماشاخانه برای انتخاب به خاطر پدرم در بخش بعلاوه تئاتر تأثیر داشته است.
اضافه می شود: نمایش "به خاطر پدرم" درباره پدر و پسری است که روحیات متفاوتی نسبت به هم دارند. تضاد رفتاری این دو باعث می شود که رابطه ای کاملا سرد را تا سالیان متمادی در پیش گیرند اما پس از وقوع حوادثی که ناخواسته رخ می دهد هر دو به درک جدیدی از هم می رسند. پسر در پی آنست که با انجام کاری که پدرش به آن علاقه مند است خوشحالی او را بببیند. عوامل اجرایی این نمایش عبارتند از: بازیگران: امین اسکندریان، مهرناز اسکندریان،دستیار کارگردان: سودابه غفاری،موسیقی و افکت: اشکان دباغ، پویان ابراهیمی،منشی صحنه: الناز رضایی،مدیر صحنه: عدنان سید کاظمی،عکاس و فیلمبردار: شهاب امرایی، زهره سلیمی،مدیر اجرایی: داوود سلیمانی،مشاور رسانه ای: معصومه رضایی.
علاقه مندان برای خرید بلیت های این نمایش می توانند با شماره تلفن 88952440 تماس حاصل کرده و یا از لینک خرید بلیت http://www.tiwall.com/store/bekhatere-pedaram2 نسبت به خرید اقدام کنند.
کارگردان نمایش ناسور: برای ارتقای کیفی جشنواره، بخش تازههای تئاتر، در جشنواره تئاتر فجر نباشد
افسانه زمانی معتقد است: اگر بخواهیم جشنواره تئاتر فجر از کیفیت خوبی برخوردار باشد، بهتر است آثارتازه تولید شده نداشته باشیم تا جشنواره با شتابزدگی رو به رو نشود.
افسانه زمانی که امسال با نمایش "ناسور" از نوشتههای خیرالله تقیانیپور در جشنواره حضور دارد، در ادامه یادآور شد:بهتر است در جشنواره شاهد اجرای آثاری باشیم که درطول سال به صحنه رفتهاند. زیرا از آنجا که آثار بخش تازههای تئاتر با شتابزدگی در جشنواره اجرا میشوند و مهمانان مختلف از کشورهای دیگر هم در این جشنواره برای دیدن آثار حضور دارند ، بهتر است آثاری به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کنند که به پختگی لازم رسیده باشند.
زمانی ادامه داد: به معنای دیگر ؛ اگر بخواهیم جشنواره تئاتر فجر از کیفیت خوبی برخوردار باشد، بهتر است از آثارتازه تولید شده استفاده نکنیم تا جشنواره با شتابزدگی روبه رو نشود.
کارگدان نمایش ملی با اشاره به اینکه اعتقادی به داوری سلیقهای ندارم، اضافه کرد: هر شخصی بنابر عقیده خودش، سلیقه منحصر به فردی دارد اما زمانیکه همه در یک جشنواره جمع میشوند و در آن شرکت میکنند، می بایست با اصول همان جشنواره پیش بروند و آثار را تولید کنند و مورد نقد قراردهند اما متاسفانه در داوری آثار، سلیقههای شخصی خوشان را هم دخیل میکنند که کار ناشایستهای است و نباید صورت بگیرد.
او که با نمایش "ناسور" متقاضی شرکت در این دوره از جشنواره تئاتر فجر است، درباره جای خالی بسیاری از سبکهای نمایشی در جشنواره تئاتر فجر گفت: وجود محدودیتها همیشه ناشی از بخش دولتی نیست و ممکن است به دلیل جا نیفتادن سبکهای متفاوت در فرهنگمان باشد. به طور مثال نمایشهایی که دیالوگهای کمی دارند و فضایشان پر از سکوت است، حوصله تماشاگران را سر میبرد و مخاطب زیادی ندارد اما جشنواره تئاتر فجر میتواند بستری برای شناخت این آثار فراهم کند تا هنرمندان، اجرای سبکهای متفاوت را هم تجربه کنند.
افسانه زمانی در پایان در باره حضور دبیر به صورت مستمر در جشنواره بیان کرد:اتفاق خوبی است که دبیر جشنواره دوره سی و چهارم در این دوره هم حضور دارد چرا که برای اجرایی شدن اهداف جشنواره، زمان بیشتری لازم است. از طرفی در همه جای دنیا برای برگزاری جشنوارهها یک دبیر را برای چند دوره متوالی انتخاب میکنند تا بتوانند بازده فعالیتش را مورد ارزیابی درستی قرار دهند.
مشکلات یک منتقد روی صحنه نمایش
نمایش "کابوس شب نیمه تابستان" که در بخش نسل نو جشنواره تئاتر فجر اجرا میشود، درباره مشکلاتی است که یک منتقد تئاتر برای یک گروه نمایشی ایجاد میکند.
این نمایش نوشته مهدی اسدی زاده است که با کارگردانی شکوفه طاهری در بخش نسل نو این دوره از جشنواره به صحنه میرود.
این نمایش با بازی عرفان ابراهیمی، وحید نفر، میسا مولوی، ابراهیم عزیزی، پرهام یدالهی اجرا می شود و در خلاصه داستان آن آمده است:« گروهی نمایشی که از طرف دولت برای اجرای بخشی از نمایش ملی انتخاب شدهاند، مشغول تمرین نمایش هستند. منتقدی از طرف دولت برای راهنمایی به جلسه تمرین آنها میرود و تغییراتی را در نمایش ایجاد میکند که باعث بروز اختلافاتی میشود.»
شکوفه طاهری کارگردان این نمایش معتقد است : بخش نسل نو فرصتی است تا جوانان مستعد در جشنواره تئاتر فجر دیده شوند، اما جای نگاه رقابتی و مسابقهای در این بخش خالی است.
وی در گفتگو با روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر ادامه داد: در دوره قبل هم در بخش «نسل نو» حضور داشتم که به راستی به بیشتر دیده شدن نسل جوان کمک میکند اما گر این بخش هم با نگاه رقابتی جلو برود و کمک هزینههای بیشتری به گروههای شرکت کننده در بخش نسل نو ارایه بدهند، به طور حتم شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود.
وی درباره شکل گیری این اثر نمایشی گفت : این نمایش اقتباس یکی از آثار شکسپیر است که از مشکلات اجرای یگ گروه نمایشی میگوید و دغدغههای آنان را بازگو میکند.
طاهری با اشاره به شیوه اجرایی نمایش «کابوس شب نیمه تابستانی» افزود : اجرای این اثر کمدی به گونهای است که در آن رگههایی از فانتزی به چشم میخورد که وجود این دو در کنار هم نمایش را برای مخاطب جذابتر میکند.
نمایش "هفت خوان" با استفاده از شیوههای نمایش ایرانی اجرا میشود
نمایش "هفت خوان" در بخش محیطی سی و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر اجرا میشود.
نمایش «هفت خوان» به نویسندگی مشترک آشا شاملو و میثم یوسفی و کارگردانی میثم یوسفی به عنوان کاری از گروه «سفیر» در بخش محیطی جشنواره تئاتر فجر اجرا میشود.
بازیگران این نمایش محسن علیمحمدی ، محسن قصری و امیر محمد انصافی هستند.
میثم یوسفی کارگردان نمایش «هفت خوان» در گفتگو با روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر گفت: نمایش «هفت خوان » بر اساس قصه هفت خوان فردوسی نگارش شده است که با استفاده از شیوههای نمایش ایرانی و نقالی اجرا میشود و سازهای ایرانی نیز این نمایش را همراهی میکنند.
وی ادامه داد: ما طی سالهای اخیر عبارت تئاتر برای همه را بسیار شنیدهایم. به عقیده من جای بسی تاسف است که این مساله فقط به یک عبارت ختم شد و در عمل اتفاق خاصی نیفتاد.
یوسفی با اشاره به گستره مخاطبان نمایشهای محیطی اضافه کرد: تئاتر محیطی و خیابانی نمایشی برای همه سلیقهها و سنین است و تاثیرگذاری خوبی بر تماشاگران خود دارد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اجراهای محیطی و به طور کلی هنر نمایش تاثیر گذارترین شکل هنر است که دیگر هنرها از جمله ادبیات ، مجسمه سازی، موسیقی ، نقاشی و همه اینها را در خود جای میدهد.
این کارگردان درباره شیوه اجرایی خود بیان کرد: مردم ما از دیرباز با داستان هفت خوان رستم آشنایی دارند و شکل و شیوه اجرایی ما بسیار قابل فهم و شیرین است که مفهومی از فلسفه و هنر را در خود جای میدهد.
وی در پایان با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر فجر اشاره کرد و گفت: جشنوارهها سفیری خوب برای معرفی فرهنگ ملتها هستند. همین موضوع اتفاق خوبی برای تبادل افکار و سلایق ملل مختلف است و این مساله قطعا حس خوبی نیز به همراه دارد و به عقیده من باید به دور از شتابزدگی و استرس برگزار شود .
سی و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی طی روزهای 1 الی 12 بهمن ماه در تهران برگزار میشود.