سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایشگاه پوستر و اقلام تبلیغاتی سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر این روزها در گالری تابستان خانه هنرمندان برپاست، این نمایشگاه که تا 15 بهمنماه ادامه دارد، پوستر نمایشهای به صحنه رفته در تهران و شهرستانهای مختلف کشور را در معرض دید علاقمندان قرار داده است. به همین بهانه گفتوگویی با مدیر این بخش از جشنواره تئاتر فجر، ابراهیم حسینی داشتیم که در ادامه میخوانید:
آقای حسینی سال گذشته ده پوستر از هر هنرمند طراح را در جشنواره تئاتر فجر پذیرفتید، اما امسال این تعداد به 7 اثر کاهش یافت. لطفاً در ارتباط به این موضوع توضیح بفرمائید.
امسال بر آن شدیم تا این بخش را محدودتر کنیم، بنابراین طی فراخوان از هنرمندان طراح خواستیم که 7 اثر به بخش پوستر جشنواره ارسال کنند و این موضوع باعث شد تا هنرمندان خودشان داوری بر روی آثارشان انجام دهند و بهترین عکسهایشان را برایمان ارسال کنند و آثار بهتری در نمایشگاه به نمایش گذاشته شد. تصمیم ما باعث شد تا نسبت به سال گذشته به لحاظ کیفی جهشی داشته باشیم و خوشبختانه در این نمایشگاه شاهد اثر ضعیفی نیستیم.
خوشبختانه امسال شاهد آثار بیشتری در بخش پوستر از نمایشهای اجرا شده در شهرستانها هستیم.
نکته قابل توجه امسال این است که نیمی از آثار نمایشگاه متعلق به آثار نمایشی اجرا شده در تهران و نیمی دیگر متعلق به نمایشهای شهرستانهاست و این موضوع نشان از آن دارد که پوستر نمایش در شهرستانها نیز مورد توجه قرار دارد. هر چند که برخی از کارگردانها، طراحی پوستر نمایشهایی که در شهرستانها اجرا شده را به طراحان تهران سپردهاند اما باز هم پوستر از شهرستان در این نمایشگاه حضور دارد. سال گذشته هنرمندان شهرستان در بخش پوستر جشنواره تئاتر فجر سهم سی و پنج درصدی داشتند که خوشبختانه امسال میزان حضور آنها افزایش داشته. نخستین سالی است که بخش پوستر به جشنواره تئاتر فجر اضافه شد، حضور گروههای شهرستانی در این نمایشگاه بسیار کمرنگ بود.
در ارتباط با کتاب پوستر این دوره از جشنواره توضیح بفرمائید.
60 پوستر از 35 طراح در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده که این تعداد در قالب کتابی با عنوان "دیوار کوب" در روزهای اولیه جشنواره تئاترفجر منتشر و در دسترس علاقمندان قرار میگیرد.
پس از برگزاری جشنواره برنامهای به منظور اینکه این پوسترها را در گالری یا نمایشگاه دیگری به نمایش بگذارید، دارید؟
سال گذشته پیشنهاداتی در این باره داشتیم و این اتفاق افتاد. امسال هنوز پیشنهادی در این زمینه نداشتیم اما هنوز دیر نشده و در صورتیکه گالری در تهران یا شهرستانها اعلام آمادگی به منظور برگزاری نمایشگاه پوستر سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر داشته باشد ما نیز استقبال خواهیم کرد حتی پس از ایام نوروز.
بخش اقلام تبلیغاتی نیز برای دومین سال است که در جشنواره برگزار میشود، در ارتباط با این بخش توضیح بفرمائید.
اقلام تبلیغاتی بخشی نوپا در جشنواره تئاتر فجر است و دو سال پیش نیز این بخش در این رویداد برگزار شد. به اعتقاد من این بخش بسیار حائز اهمیت است چراکه تبلیغات یک نمایش تنها پوستر آن نیست و این روزها تیزر، استند و بنر هرچند که پایه اصلی آنها پوستر است، از اهمیت خاص و ویژهای برای معرفی یک اثر نمایشی برخوردار هستند. خوشبختانه امسال در بخش تیزر کارهای قابل قبول و خوبی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
شما معیار خود را برای انتخاب تیزر نمایش، ارسال آن توسط سازنده اثر قرار دادید یا روابط عمومی نمایش که معمولاً ایده ساخت تیزر را به سازنده پیشنهاد میدهد؟
متاسفانه ما در نمایشهایی که روی صحنه میآیند خلا جایگاه مدیر هنری را داریم که کمتر نمایشی به آن توجه میکند. به اعتقاد من باید یک نمایش مدیر هنری داشته باشد تا تمام بخشهای روابط عمومی، پوستر، عکس و اقلام تبلیغاتی زیر نظر او و یک دست انجام شود. در فراخوان بخش اقلام تبلیغاتی اعلام شده بود که ملاک پذیرش اثر این است که اقلام تبلیغاتی توسط سازنده و به نام او به جشنواره ارسال شود اما متاسفانه از آنجا که برخی خوانش فراخوان ندارند، این اقلام توسط و به نام روابط عمومی نمایش به دبیرخانه ارسال شد که متاسفانه به آنها ترتیب اثر داده نشد و این موضوع با حواشی بسیاری در صفحات مجازی همراه بود. باید به دنبال آن باشیم تا سمت مدیر هنری در نمایشها جا بیفتاد. خوشبخانه کانون روابط عمومی و تبلیغات خانه تئاتر به تازگی تاسیس شده و پیشنهادم این است که از سال دیگر بخش اقلام تبلیغاتی را این کانون به صورت رسمی و حرفهای برگزار کند.
چند اثر در بخش اقلام تبلیغاتی در جشنواره حضور دارد؟
یازده هنرمند با 35 اثر در این بخش از جشنواره حضور دارند.
آیا برنامهای به منظور انتشار آثار بخش اقلام تبلیغاتی نیز دارید؟
بله. آثار به صورت DVD به کتاب پوستر جشنواره الصاق و منتشر خواهد شد.
طی این مدت که از برگزاری نمایشگاه عکس، پوستر و اقلام تبلیغاتی میگذرد استقبال چطور بوده است؟
خوشبختانه به دلیل اینکه هر سه بخش در یک نمایشگاه برگزار میشود، افتتاحیه و دیگر روزهای برگزاری نمایشگاه بسیار غافلگیرکننده بوده و استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.
سخن پایانی.
به اعتقاد من و بسیاری این موضوع که اختتامیه بخش عکس و پوستر جشنواره به صورت مجزا برگزار نمیشود اتفاق بسیار خوبی است چراکه هنرمندان این بخشها علاقمند هستند در اختتامیه اصلی دیده شوند. در هر یک از بخشهای پوستر و اقلام تبلیغاتی سه برگزیده و دو تقدیر خواهیم داشت.