سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "روز حشر، چهار متر و شصت سانت زیرزمین" به نویسندگی احسان بداخشان و حمیدرضا محمدی و کارگردانی حمیدرضا محمدی از 6 مردادماه ساعت 19 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است. پوریا بخت‌افروز، پوریا سلطان‌زاده، علیرضا قربانخانی، سیاوش گرجستانی، محمدهادی غضنفری  و حمیدرضا محمدی در این اثر نمایشی ایفای نقش می‌کنند.

حمیدرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "روز حشر، چهار متر و شصت سانت زیرزمین" گفت: با توجه به سابقه بازیگری که در چند سال اخیر داشتم، چند کاراکتر بود که بسیار علاقمند به بازی آن‌ها روی صحنه بودم؛ اما این نمایش از اتفاقی شکل گرفت که به چشم دیدم و پس از آن چندین و چند بار آن اتفاق تکرار شد و از همه مهمتر این اثر به بی‌تفاوتی آدم‌ها به آن رخداد پرداخته است.

او در ادامه اضافه کرد: زمستان سال 96 با احسان بداخشان شروع به نوشتن این متن کردیم و تقریباً نوروز سال 97 بخشی از متن نوشته شد و با احسان به گفتمان نشستیم و پس از بارها بازنویسی به یک نمایشنامه پخته‌تر و آنچه در ذهنم داشتم، رسیدیم. تمرینات این نمایش حدود یک‌سال پیش آغاز شد و اکنون نیز روی صحنه رفته است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره داستان این اثر خاطرنشان کرد: این نمایشنامه درباره شش برادر است که در پی وصیت پدرشان از زمان رضاخان در یک سرداب قدیمی هستند و این مکان را حفظ کردند و سعی داشتند که کسی متوجه حضورشان در این سرداب نشود. آن‌ها در جامعه هستند و از طریق جمع کردن پلاستیک، گذران زندگی می‌کنند و این برادران موجودات خاصی هستند چراکه از مقطعی به بعد در یک سن و سال باقی مانده‌اند و تنها عدد سن‌شان زیاد شده است. آن‌ها نام‌های کاملاً ایرانی دارند و گویش‌شان پیرو دستور زبان و لغت‌نامه تهران قدیم است.

محمدی همچنین افزود: موضوع نمایش داستان این شش برادر است که از جایی به بعد روند زندگی‌شان حال دیگری پیدا کرده و آن‌ها این حال را از یکدیگر مخفی می‌کنند و هر کدام مشغول به کاری هستند که برخلاف وصیت پدرشان است. اکنون این براداران در تاریخی نامعلوم به زندگی ادامه می‌دهند.  

او درباره سبک و فضای اجرایی این اثر نمایشی عنوان کرد: در نظر داشتم که بدن بازیگران خلاف بیان گفتاری آن‌ها باشد؛ به این معنی که مخاطب متوجه نشود که بدن چه می‌گوید و یا زبان چه می‌گوید و کدام را باید دنبال کنند؟ بر این اساس بدن شکل و شمایل فرم‌گونه دارد.

این بازیگر تئاتر همچنین اضافه کرد: با توجه به گفت‌وگو با امیرحسین دوانی طراح صحنه، مقدی شاهمیران طراح لباس و لعیا خرامان به عنوان طراح گریم به این جمع‌بندی رسیدیم که شمایل و فضای بازیگران در بدن و گفتار باید به یک همگونی برسد و در عین حال تضادی ایجاد شود که چشم مخاطب را بدواند؛ شش برادری که از زمان رضا خان زنده‌اند اما استایل لباس‌های‌شان امروزی است. لباس‌های‌شان تلفیق زمان گذشته با زمان حال است. گریم‌ها به گونه‌ای باشد که  گذشت زمان و از جایی توقف اضافه شدن سن و سال را به خوبی نشان ‌دهد. از همه مهمتر امیرحسین دوانی تاریخچه تهران قدیم و آنچه را که من مدنظر داشتم را  روی صحنه رقم زده است و طراحی و نصب چنین دکوری در سالن انتظامی برای من اتفاق بسیار بزرگی است که این دکور با قد و اندازه بازیگران بسیار در تضاد است و منجر شده بر بازی‌های آن‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد.

او درباره موسیقی و افکت‌های نمایش خاطرنشان کرد: با حامد حبیب‌زاده به عنوان طراح موسیقی و صدا به یک ذهنیت بسیار نزدیک به هم رسیدیم و آن هم این بود که حامد متوجه شد که این نمایش رئالیسم جادویی است و سبک و سیاق آن باعث می‌شود که با توجه به زیاد بودن حرکات و ادبیات تهران قدیم و الفاظی که اکنون در جامعه جایگزین شده، ریتم صحیح و سکوت‌ها، آمبیانس عجیب داشته باشیم و بر همان اساس رئالیسم، جادویی بودن را در آن رقم بزنیم.

حمیدرضا محمدی خاطرنشان کرد: فعالیت تئاتر به خصوص برای کارگردان کار دشواری است. پیش از این به عنوان بازیگر روی صحنه بودم و تنها یک وظیفه داشتم و آن هم همراه شدن با گروه بود. اکنون با این شرایط و  این چنین کار کردن در سالن دولتی با هزینه شخصی و با همه اتفاقات و کم و کاستی‌ها بسیار دشوار است چراکه هزینه شخصی می‌شود اما در صورتی‌که نمایش مخاطب قابل قبولی نداشته باشد، منجر به دلزدگی می‌شود. با این حال بازخوردهای مثبت تماشاگران اتفاقات خوبی را رقم می‌زند اما متاسفانه از برخورد مسئولان با کار باعث رنجش می‌شود.

او افرود: از تعداد 18 اجرای نمایش به دلیل متن و شکل کار از سمت مرکز هنرهای نمایشی، سه اجرا کم شد. در صورتی‌که این امکان وجود داشت اصلاحیه و ممیزی داده شود تا این اتفاق نیفتاد. با این حالا امیدوارم زحمات بچه‌هایی که این مدت طولانی تمرین کردند دیده شود.

دیگر عوامل نمایش "روز حشر، چهار متر و شصت سانت زیرزمین" عبارتند از: مشاور تهیه و تولید: محمد قدس، با صدای: محمدرضا علیمردانی، طراح صحنه: امیر حسین دوانی، طراح لباس: مقدی شامیریان، طراح گریم: لعیا خرامان، طراح نور: علی اصغر کوزه‌گر، طراح موسیقی و صدا: حامد حبیب‌زاده، مدیر تولید: سینا فراهانی، مدیر تبلیغات و روابط عمومی: ایلیا شمس و مدیر اجرایی: عاطفه وفایی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.