سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "یوسف، یوزف، جوزپه" به نویسندگی علی مرتضوی فومنی و کارگردانی کیانوش احمدی از 5 اسفند ماه ساعت 18:30 در تماشاخانه سرو اجرا می‌شود و بازیگران این اثر نمایشی علی رجایی، سحر آقاسی، ایمان نظیفی، مسعود روستا و ابوالفضل سلحشور هستند. نمایش "یوسف، یوزف، جوزپه" در جشنواره تئاتر استانی تهران و شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت اجرا شده و موفق به دریافت جوایزی از این رویدادها نیز شده است.

کیانوش احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند انتخاب این نمایشنامه و اجرای این اثر گفت: سال گذشته به منظور شرکت در جشنواره تئاتر شهر تعداد بسیار زیادی نمایشنامه خواندم و از میان آن‌ها این اثر را انتخاب کردم. این نمایش درباره موضوعات و معضلات سیاسی- اجتماعی دوران پس از جنگ تحمیلی ایران و عراق است و به زندگی جانبازان اعصاب و روان این جنگ می‌پردازد و این موضوعیت باعث شد تا این اثر را انتخاب کرده و تمرینات آن را آغاز کنم.

او در ادامه اضافه کرد: این نمایش برای بازبینی جشنواره تئاتر شهر آماده نشد و ما آن را ابتدا در جشنواره تئاتر استانی تهران و سپس در جشنواره تئاتر مقاومت روی صحنه آوردیم.

کارگردان نمایش "نذار این خواب تعبیر بشه" درباره تغییراتی که در اجرای نمایش "یوسف، یوزف، جوزپه" نسبت به اجرای جشنواره‌ای داشته است، خاطرنشان کرد: تا جایی که امکان داشت این نمایشی را عامیانه‌تر و ساده‌تر کردیم تا برای تماشاگر عام نیز قبل فهم باشد و آن‌ها نیز درگیر مفاهیم نمایش شوند. با این حال همچنان این نمایش ویژگی‌های تئاتر تجربی را دارد.

او داستان نمایش "یوسف، یوزف، جوزپه" را اینگونه توضیح داد و گفت: این نمایش داستان زندگی یوسف جانباز اعصاب و روان است که با خواهرش زندگی می‌کند. یوسف عاشق دختر همسایه می‌شود و رفتگر محل، خبر خواستگاری شخص دیگری را از دختر همسایه می‌آورد...

احمدی با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود پنج ماه به طول انجامیده است، درباره سبک و فضای اجرایی این اثر یادآور شد: به این نمایش نگاهی اکسپرسیونیستی داشته‌ام و این اثر از دریچه ذهنی شخصیت اصلی یعنی یوسف واکاوی و مرور می‌شود. در جاهایی به فراخور بازی‌های اغراق شده و در بخش‌هایی بازی‌های رئالیستی دارد که تماشاگر را درگیر خود می‌کند. در این نمایش ضمن اینکه نگاهی تجربی وجود دارد اما همه تماشاگران آن را خواهند پسندید.

این کارگردان درباره طراحی صحنه این نمایش یادآور شد: نمایشنامه طراحی صحنه رئالیستی را پیشنهاد می‌کند اما ما در اینجا دنیای اکسپرسیونیستی داریم که مولف آن مرگ است. زرد رنگ قالب صحنه است چرا که در قرآن نیز به این رنگ به عنوان نماد مرگ اشاره شده است و این رنگ پرده‌های ذهنی شخصیت یوسف است.

او در خصوص موسیقی این نمایش تصریح کرد: در موسیقی نمایش فضاهایی خلق شده که به ریتم این اثر و اتصال صحنه‌ها کمک می‌کند. ریتم و درگیر شدن مخاطب با این اثر بسیار اهمیت دارد و موسیقی به این مهم کمک کرده است. موسیقی القاکننده فضاهایی به مخاطب است و او را درگیر داستان و جریان می‌کند.

کیانوش احمدی در پایان صحبت‌هایش گفت: "یوسف، یوزف، جوزپه" درد قشری از جامع است که دور افتاده‌اند و اکنون در آسایشگاه‌های جانبازان اعصاب و روان به سر می‌برند و متاسفانه ما آن‌ها را که تعصب این خاک را داشته‌اند را نمی‌بینیم و برخی با اینکه خود کاری برای این مملکت نکرده‌اند از نام آن‌ها هم سواستفاده می‌کنند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند: موسیقی: فرزاد ابوعلی و محمد رحمانی، دستیاران: سعید کریمیان و محمد تجویدی، طراح گریم: آزاده مالمیر، دستیار گریم: مهرداد اشکانی، طراح نور: سعید کریمیان، طراح لباس و صحنه: کیانوش احمدی و کاظم کامور بخشایش، طراح پوستر و بروشور: جواد نقدی آجقان، راحی صدا و افکت: محمد تجویدی، منشی صحنه: آرزو یاری و آرمین رجایی، مدیر صحنه: امیرحسین اصفهانی، دستیار صحنه: محمد جواد سخنور، عکاس: بنیامین صیادی نیا، روابط عمومی: رضوانه کرباسی و تبلیغات: مجازی علی اصغر ایزی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.