سرویس تئاتر هنرآنلاین: نخستین دوره تخصصی تهیهکنندگی تئاتر که به همت موسسه توسعه هنرهای معاصر و با همکاری خانه هنرمندان ایران برگزار میشود، روز گذشته 16 شهریورماه با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، مجید رجبیمعمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، مدیر فرهنگی سفارت آلمان در تهران و تعدادی از هنرمندان تئاتر کشور، آغاز به کار کرد.
در ابتدای این مراسم که عباس غفاری اجرای آن را برعهده داشت، ابتدا آروند دشتآرای بهعنوان مدیر این پروژه مشترک هنری ایران و آلمان ضمن خیرمقدم به حاضران در سخنانی کوتاهی با بیان اینکه برگزاری این دوره تخصصی آن هم برای اولین بار در کشور قطعا بدون کمک و حمایت مدیران میسر و ممکن نبود، گفت: در این دوره و پس از انتشار فراخوان افراد زیادی برای حضور در این دوره ثبتنام کردند که در نهایت 30 نفر برای حضور در این پروژه هنری و بینالمللی پذیرفته شدند.
دشتآرای در ادامه با بیان اینکه تئاتر ما به شدت درگیر سرمایهداری شده، ادامه داد: تئاتر میتواند لوکس شود ولی نه همه آن، به طوریکه دیگر در تئاتر فضای جامعه را نشان نمیدهیم. در واقع زخم جامعه و زهر تئاتر را حذف کردیم و سعی شده که هنر تئاتر را بسیار لوکس نشان بدهیم.
دشتآرای افزود: امیدوارم بعد از این برنامه و گذراندن دوره تخصصی تهیهکنندگی و با مجهز شدن به دانش روز، سالنهای خصوصی تئاتر را که امروز گسترش زیادی پیدا کردند با برنامههای دقیقتر پیش ببریم.
پس از سخنان دشتآرای، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمدان ایران نیز در سخنان کوتاهی با ابراز خرسندی از برگزاری این دوره تخصصی و تاکید بر ضرورت وجود چنین دانشی در تئاتر کشور، گفت: شرایط کشور ما به شکلی است که سه برابر کشور چین مرکز آموزش عالی داریم و این امروز به یک فاجعه تبدیل شده، چرا که هنگام گسترش این مراکز از خودمان نپرسیدیم که آیا این ظرفیت علمی میتواند به هر جایی برود و کارآیی لازم را داشته باشد.
او همچنین با آرزوی موفقیت برای افرادی که در نخستین دوره تخصصی تهیهکنندگی تئاتر شرکت کردند، تصریح کرد: تئاتر ما نیاز به وجود مدیران پخته دارد و امیدوارم این دوره بتواند در این راستا راهگشای خوبی برای این هنر در کشور ما باشد.
در ادامه این مراسم شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه کار تهیهکنندگی در واقع یک برنامهریزی دقیق برای انجام درست یک رویداد هنری است، اظهار کرد: یک هنرمند برای آفرینش باید چیزهایی در اختیار داشته باشد تا بتواند تولید هنری خود را در اختیار مخاطب قرار بدهد، در تئاتر نیز در سالهای اخیر و با ورود بخش خصوصی به روند تولید آثار ما شبکههای مختلفی را تجربه کردیم که بخش خصوصی در آن فعال است و برنامه تهیهکنندگی در تئاتر نیز در همین راستا شکل گرفته است.
شهرام کرمی با ابزار خرسندی از برگزاری این دوره تخصصی و آرزوی موفقیت برای کسانیکه در این دوره پذیرفته شدند، افزود: با برگزاری این دوره و ادامه این روند میتوان برای تشکیل بستر مناسب یک شبکه با موضوعیت تئاتر و دوران پرباری به اسم تهیهکنندگی تئاتر امیدوار بود.
در ادامه این برنامه گروه موسیقی کوارتت جیپسی به اجرای برنامه پرداخت و پس از آن فول گالدر مدیر فرهنگی سفارت آلمان به ترجمه فرناز قربانی مسئول پروژههای فرهنگی سفارت آلمان به سخنرانی پرداخت.
مدیر فرهنگی سفارت آلمان در آغاز با ابراز خرسندی از برگزاری این پروژه مشترک میان دو کشور ایران و آلمان و قدردانی از همه کسانی که برای انجام این پروژه همکاری کردند، گفت: شروع این پروژه به سه سال پیش و بازدید کوتاهی که رئیس انستیتو گوته از ایران داشت بازمیگردد. ما آن زمان قصد داشتیم جوانان تاثیرگذار ایرانی را به او معرفی کنیم و در همان دیدار بود که آقای دشتآرای هم حضور داشتند درباره اهمیت این پروژه برای رئیس انستیتو گوته توضیح دادند و خیلی سریع طرح با موافقت ایشان مواجه شد. به همین خاطر در اینجا از انستیتو گوته که حمایت زیادی برای انجام این پروژه کردند تشکر میکنم.
او در ادامه با بیان اینکه این پروژه حمایت بزرگی از جامعه تئاتر آلمان را که علاقه دارند با هنر ایران آشنا شوند پشت سرخود دارد، افزود: ما هر روز پروژهها و طرحهای جدیدی از هنرمندان آلمانی و ایرانی دریافت میکنیم و باید بگویم که علیرغم مشکلات سیاسی فکر میکنیم که الان زمان درستی است برای چنین فعالیتهایی و برای همین باید در زمینه فرهنگ قویتر کار کنیم.
او همچنین با تاکید بر اینکه این پروژه یک ورکشاپ معمولی و جمعوجور نیست، اظهار کرد: در واقع این یک برنامه آموزشی با هدف خاص است که بنا به نیازهای تئاتر ایران طراحی شده و ساختار و اهداف ویژهای را دنبال میکند و بازار هدف خاصی نیز دارد.
مدیر فرهنگی سفارت آلمان در پایان سخنان خود گفت: گواهینامه کسانیکه این دوره راه سپری میکنند مورد تایید سه مرکز از جمله؛ اداره کل هنرهای نمایشی ایران، انستیتو گوته و مرکز تئاتر ملی آلمان خواهد بود.
آخرین سخنران این مراسم بهروز غریبپور کارگردان شناخته شده تئاتر و از مدیران مطرح فرهنگی کشورمان بود که به دعوت مجری برنامه برای ایراد سخن پشت تریبون قرار گرفت.
بهروز غریبپور در آغاز سخنان خود با اشاره به فراموش شدن اهمیت آموزش در کشور گفت: وقتی در این چند روز به این مسئله بسیار فکر میکردم که آموزش تهیهکنندگی چه نفشی در تئاتر ایران خواهد داشت، متوجه شدم که ما به سبب قطع شدن رابطهمان با گذشته فکر میکنیم با اضافه کردن عناوین میتوانیم مشکلاتمان را حل کنیم. در واقع ما تشنه عناوین هستیم و جاهایی مثل فرهنگستان و نظایر آن نیز در این باره هشدار لازم را به ما ندادند که این روند عاقبت خوبی ندارد.
غریبپور در ادامه با بیان اینکه من مخالف این هستم که ما روزهای سختی داریم پس الان وقت آن نیست که به تئاتر، موسیقی و به فرهنگ بپردازیم، افزود: اتفاقا من اعتقاد دارم که الان موقع آن است که ما با یک نمایش بتوانیم افکار را روشن بکنیم یا دلها را شاد کنیم. یک موسیقی خوب میتواند از بار غصههای ما را کم بکند، دنیا که به آخر نرسیده است.
این کارگردان تئاتر درباره مقوله تهیهکنندگی و تهیهکننده اظهار کرد: تهیهکننده فرد فانوس به دستی است که زمانیکه یک هنرمند میخواهد کورمال کورمال مسیری را طی کند برای او چراغ راه میآورد. در واقع اگر قرار باشد که همه چیز آماده باشد که دیگر چه نیازی به وجود شما هست. در واقع تهیهکننده نقش بسیار بزرگی دارد و اوست که باید به هنرمند بگوید که ناامید نشو، منزوی نشو چراکه راه حل وجود دارد.
غریبپور در ادامه با یادآوری این نکته که تهیهکننده کسی نیست که دست در جیب بکند و بگوید که من پول دارم و میخواهم هزینه نمایش را بدهم بلکه او یک سرمایهگزار است، افزود: تهیهکننده آن کسی است که راههای مسدود را باز میکند. در واقع تهیهکنند مانند باغبان است. باغبانی خونجگر خوردن دارد و ممکن است درختان و محصولاتش دچار آسیب بشوند.
این کارگردان مطرح تئاتر در پایان سخنان خود خطاب به افرادی که برای حضور در این دوره پذیرفته شدهاند، خاطر نشان کرد: اگر برای گرفتن گواهینامه به اینجا آمدهاید، اگر برای تیتر و عنوان و پُز دادن و سفر به آلمان به اینجا آمدهاید مطئن باشید که اشتباه آمدهاید. هیچ مُهری جز عشق و خلاقیت نمیتواند گواهینامه شما را معتبر کند. بنابراین خواهش میکنم این دوره را با عشق جدی بگیرید و فردا نگویید که این کارگردان نمیفهمد و من خودم کار را کارگردانی میکنم. نهایتا بدانید که مقام تهیهکنندگی یک مقام ارزشمند، والا و در عین حال یک کار بسیار دشوار است. همچنین فراموش نکنید که ایمان، عشق، شجاعت، نترسیدن، استقامت داشتن و جسور بودن از الزامات تهیهکنندگی است.
پس از سخنان بهروز غریبپور، مجری برنامه اسامی پذیرفتهشدگان نخستین دوره تخصصی تهیهکنندگی حرفهای تئاتر را برای حاضران قرائت کرد.
دانشجویان نخستین دوره تخصصی تهیهکنندگی تئاتر عبارتند از: ایمان اسکندری، سمانه افکاری، سعیده امیرساعی، علی ایزدی، حسن برزگر، فرهاد بصیر، هومن بیگنژاد، امیر پارسائیانمهر، حسن جودکی، محمد حبیبی، مسعود حکم آبادی، رومینا دواچی، علیرضا رحیمی، علی شاهانی، کسری شاهینی، امیرحسین شفیعی، مهتاب شیرانی، محمد صفرپور، حامد صمدینژاد، بهمن عباسپور، شایلان عشایری، حسین قهرمانی، پریا مرندیز، پریسا مقتدی، حسین مؤذن، ، نگین میرحسنی واحد، مهسا همتی و امین یزدانی.