سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "خون آشام کشی" به نویسندگی سیدجواد موسوی و کارگردانی حامد رحیمینصر از اول شهریورماه ساعت 19 در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و بازیگران آن ایلیا منفرد، نفیسه روشن، نادر علیمردانی و حامد رحیمینصر هستند. در این نمایش 7 قطعه موسیقی پاپ خاطرهانگیز به صورت زنده با تنظیم، خوانندگی و رهبری ایلیا منفرد اجرا میشود. حامد رحیمینصر در 6 ماهه نخست امسال 3 نمایش را روی صحنه آورده است. او پس از اجرای نمایش "بیگانه خوران" در تماشاخانه شانو، "علیمردان خان" را در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا کرده است.
حامد رحیمی نصر در گفتوگو با هنرآنلاین درباره انتخاب این نمایشنامه و اجرای آن گفت: من معمولاً متونی را که خود نگاشتهام کارگردانی میکنم اما از آنجا که موضوع نمایش "خون آشام کشی" و آنچه بدان پرداخت میشود بسیار حائز اهمیت است، حیفم آمد تا از کنار آن به سادگی گذر کنم.
او در ادامه خاطرنشان کرد: "خون آشام کشی" مجموعهای از مشکلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و معیشتی جامعه را طرح و آسیبشناسی میکند. در واقع این اثر آینهای تمامنما از حقیقت امروز جامعه در قالب یک نمایشنامه است. نکته دیگر اینکه نویسنده، شخصیت "الیاس" یا همان "شکارچی خون آشام" را بر اساس جنس، نوع و انعطاف من در پروسه نقشآفرینی نوشته است. پس از خواندن متن، رابطه احساسی عجیبی با الیاس برقرار کردم و از سوی دیگر برهه تاریخی کنونی که در آن به سر میبریم شاید بهترین زمان برای مکاشفه موضوع، طرح مباحث و مطالبه آن از مسئولین عالی مملکتی در قالب یک تولید هنری با زبان نمایش بود.
رحیمی نصر ضمن اشاره به اینکه در "خون آشام کشی" از موارد و مسائلی سخن به میان میآید که شاید برای نخستین بار در تئاتر کشور و با این صراحت لهجه طرح موضوع میشود، عنوان کرد: به هیچ وجه قصد ندارم عنوان کنم که نمایش عجیب، غریب و آنچنانی تولید کردهام اما اگر مهمترین متر و معیار در میزان موفقیت یک اثر را رضایت مخاطب در نظر بگیریم؛ کاملاً از پس چالشهای آن برآمدهایم و مخاطب با رضایت کامل از سالن خارج میشود.
او همچنین افزود: مهمترین عامل رضایت تماشاگر، بیتردید این است که مخاطب روایت و برشی دراماتیک از مشکلات روزمره خود را روی صحنه میبیند و شاید همین موضوع تشریک مساعی و غمگساری اندکی از درددل مخاطب کم کند. "خون آشام کشی" فریاد فروخورده مردم است. این غریو در سکوت، نه فریاد اعتراض است و نه آشوب بلکه واگویه سکوت نجیبانه مردمی است که جنگ، تحریم، تورم و بیکاری از آنها کوه مرد ساخته است. مردمی که کشورشان را دوست دارند و در برابر هر مهاجمی راست قامتاند. در چنین شرایطی دولت و حاکمیت باید صدچندان به فکر معیشت مردم باشند. البته در این بین سودجویان و رانتخواران یا همان خون آشامها بیکار نیستند و به لباس خودی و سوار بر اسب تروی در اداره کشور اختلال ایجاد میکنند. این روزها حرف دل مردم دیگر استخوان لای زخم است و مردم آن را با سکوت، نجیبانه خود فریاد میزنند و نمایش "خون آشام کشی" نیز سعی دارد پژواک آن باشد.
این بازیگر و کارگردان با بیان این موضوع که به اعتقاد من هنر آن زمانی جای خود را در جامعه باز میکند که در چارچوب مدیوم هنری خود قبل از هرچیزی سرگرمکننده باشد و مخاطب از آن لذت ببرد، یادآور شد: تئاتر باید بتواند در لوای اصلوب و قواعد تئاتر، مخاطب را به دنیایی ببرد تا دمی بیاساید، لذت ببرد، کشف کند، شاد و غمگین شود و پس از اتمام کار به آن عمیقا فکر کند. در صورتیکه ما بهترین الفاظ جهان را هم در اختیار داشته باشیم در صورتیکه با بیان و فرم کسلکنندهای ابراز شود، اقبال مردمی نخواهد داشت. بنابراین سرگرمی، کسب درآمد و هنر را میتوان سه رأس یک مثلث به جهت موفقیت یک اثر نمایشی عنوان کرد و این قاعدهای است که حتی در تئاتر برادوی که قله نمایش دنیا است نیز صدق میکند.
او درباره موسیقی این نمایش اظهار کرد: موسیقی در این نمایش خارج از کار نیست و بخشی از قصه است. موسیقی ابزاری چون طراحی صحنه و نور و گریم و... نیست بلکه بخشی از متن است و در روند شکلگیری درام نقش تأثیرگذاری دارد. قصه نمایش "خون آشام کشی" روایت بخشی از زندگی خواننده گروه موسیقی خیابانی است که در حین اجرای موسیقی در گوشه خیابان با الیاس که همان شکارچی خون آشام است روبرو میشود. الیاس هر بار با پیشنهادی، فرهاد را وادار میکند تا آواز بخواند و.... بر این اساس موسیقی و اجرای زنده و گروه ارکستر حاضر در صحنه از عوامل شکلگیری درام و نقشآفرینان آن هستند نه وصله ناجور و انتخابی باسمهای.
حامد رحیمی نصر درباره تعاملاش با ایلیا منفرد خواننده و رهبر ارکستر نمایش "خون آشام کشی" گفت: قطعات موسیقی که در نمایش بازآفرینی میشوند براساس خرد جمعی و تعامل و مشورت من و ایلیا منفرد انتخاب شده است. ما در پروسه انتخاب قطعات دقیقاً میدانستیم که چه نوع موزیکی احتیاج داریم. به این نتیجه رسیدیم که قطعات آشنا و خاطرهانگیز، پراحساس که اجرای زنده آن مخاطب را کاملاً تحت تأثیر قرار دهد و با حال و هوای متن سازگاری داشته باشد، در نمایش استفاده شود. در این بین پیشنهاداتی ارائه شد و از بین آنها این قطعات انتخاب شدند که هر یک در قالب 1 دقیقه موزیک زنده آراژمان به مخاطب ارائه میشود.
دیگر عوامل نمایش "خون آشام کشی" عبارتند از: گیتارباس: میرمهدی قاسمی، فلوت کلیددار وساکسیفون: ثمیر رضاخانی، ویلنسل: ماهرخ شریف زاده، ویلن: هلیا دیال آبادی، کاخن: کیمیاصرافی، هارمونیکا: یاسمن دهقان، فلوت کلیددار: مهزاد بهرامی و دستیارآهنگساز: محمدرضا صیادی، هدیه داوری: دستیار کارگردان، مهدی رایگانی: طراح گرافیک، طراح گریم: یلما شهباززاده، طراح نور: محمود رشیدی، مجری گریم: المیرا کسائیان، مدیر صحنه: علی سیبی، روابط عمومی: سارا سیبی، دستیارآهنگساز: محمدرضا صیادی، مجری طرح استدیو سپندفیلم (نادر علیمردانی)، عکاس: امیر خدامی و محمد مجتبایی، گروه کارگردانی: مسعود روشن، طراحی و ساخت عروسک: بهناز مهدیخواه و فاطمه عباسی، صدابردار و میکس موسیقی: ایمان احمدزاده (استودیو بسامد) و مشاور امور رسانهای: محمد دانشور.
علاقهمندان میتوانند بلیت این نمایش را از سامانه تیکت تهیه کنند.