به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی مؤسسه افرامانا، در هشتمین نشست تئاتر کاغذی ابتدا نمایشنامه "یه کلیک کوچولو" نوشته محمدرضا کوهستانی توسط پرستو نوری، پوریا تاری، زینب خاتون پناهنده، حسین جز جوادی، شکوفه جعفری، حمید دارابی، امیرا رضایی و به کارگردانی حسین جزجوادی نقشخوانی شد و سپس این اثر مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
محمدرضا کوهستانی (نمایشنامهنویس و نویسنده نمایشنامه "یه کلیک کوچولو") در ابتدای سخنان خود با اشاره به نگارش اولیه این اثر در سال 91 و با توجه به خردجمعی گروه تئاتر ایده نوشته شد، گفت: دوست داشتم در کارنامه نوشتاریام، اثری اپیزودیک با رویکرد مضامین اجتماعی بنویسم. از طرفی خیلی هم به نوع نگاه و قلم نادر برهانی مرند در خصوص توجه به مضامین اجتماعی، دیالوگ نویسی و رئالیسم اجتماعی علاقهمند بودم که تجربهای به این صورت داشته باشم.
وی در ادامه یادآور شد: در این اثر سعی کردم شخصیتهای زن و مرد را یکسان نشان دهم ضمن این که در برخی از این سه اپیزودها اشاراتی هم به رابطه شغل و زندگی آنها داشتهام.
مصطفی محمودی (منتقد تئاتر و مدرس دانشگاه) نیز در این نشست درخصوص نمایشنامه "یه کلیک کوچولو" گفت: در سه اپیزود نمایشنامه "یه کلیک کوچولو" سه داستان در سه موقعیت متفاوت در سه نقطه مشترک تصویر میشود. مسائل شبکههای اجتماعی و فضای مجازی، تراجنسیها، مهاجرت، تنهایی آدمها و ... مسائلی است که در این اثر مطرح میشود و مورد توجه قرار میگیرد که هر سه اپیزود در فضای تلخ تصویر شده است و با تلخی هم تمام میشود. ولی نمیدانیم چرا چند موضوع و مسئله در این اثر مطرح میشود؟ به نظرم اگر محمدرضا کوهستانی به یکی دو مسئله میپرداخت ما شاهد اثر کم نقصتری بودیم.
این منتقد تئاتر در ادامه گفت: مشکلی که این اثر دارد این است هر یک از وضعیتهای داستانی این اپیزودها متأسفانه معلق رها میشوند و حلقه ارتباطی این اپیزودها به صورت برجسته و پر رنگ نشان داده نمیشود.
محمودی با اشاره به این که هر کدام از اپیزودهای این نمایشنامه قابلیت تبدیل شدن به یک فیلمنامه سینمایی را دارند، یادآورشد: برخلاف زنهای این اثر، هر کدام از شخصیتهای مرد، شناسنامه مشخصی دارند و از شخصیتپردازی بهتری برخوردارند.
محمدرضا کوهستانی در ادامه نیز ضمن تأیید نظرات محمودی، اضافه کرد: ما در فرصت کمی در زمان اجرای جشنواره تئاتر فجر و اجرای عمومی سال 92 این اثر را آماده کردیم. معتقدم دیالوگها بایستی در نمایشنامه، اطلاعاتی درباره آدم ها و موقعیت داستانی آن بدهد برای همین در تمرینات دیالوگهایی که کمتر از بار اطلاعاتی برخوردار بودند، با موافقت دوستان گروه اجرایی و خردجمعی حذف کردیم. در زمان نگارش این اثر در گروهمان معتقد بودیم که یک اثر مینیمال و با مضامین اجتماعی بنویسم و دست به چنین تجربهای بزنم. در خصوص معلق بودن اپیزودها نخواستم خط سیر ارتباط قصهها را نشان دهم.
وی در پایان یادآورشد: در این اثر به تم غیرت خیلی فکر کردم و برایم این واژه غیرت لاینحل بود. بسیاری از افراد و اغلب اقشار جامعه نسبت به این واژه معانی گوناگون در ذهن دارند. می خواستم تقابل سنت و مدرنیته را در این تم نشان دهم.
بهزاد صدیقی (نمایشنامهنویس، پژوهشگر و دبیر سلسله نشستهای تئاتر کاغذی) در خصوص این اثر گفت: نمایشنامه "یه کلیک کوچولو" یکی از آثار رئالیسم اجتماعی ادبیات نمایشی ایران است که در زمان اجرای خود به لحاظ رویکرد و مضمون اجتماعی اثری قابل توجه است. اما اشکالی که این اثر دارد در پایانبندی هرکدام از اپیزودها است. به نظرم پایانبندی هر کدام از قصههای سه اپیزود این نمایشنامه با شتابزدگی نوشته شده و در یک بازنویسی و بازنگری میتواند از این اشکال بری باشد.
صدیقی در پایان اضافه کرد: هر یک از اپیزودهای نمایشنامه "یه کلیک کوچولو" این ظرفیت و قابلیت را دارد که تبدیل به یک نمایشنامه جداگانه و مستقل شوند. محمدرضا کوهستانی نمایشنامهنویسی است که تجربههای متفاوتی در عرصه نگارش نمایشنامه کودک و نوجوان و بزرگسال دارد و امیدواریم در آینده باز هم شاهد تجربههای بهتری از او باشیم.
گفتنی است سلسله نشستهای تئاتر کاغذی توسط باشگاه تئاتر فرهنگسرای ارسباران با همکاری موسسه افرا مانا با هدف نقد و بررسی نمایشهای در حال اجرای تهران، هر ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود.