سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "مهاجران" به نویسندگی و کارگردانی حسن علی‌کرمی از 29 آبان ماه ساعت 19 با مدت زمان یک ساعت و سی دقیقه در تالار حافظ روی صحنه است. نمایشنامه "مهاجران" سال گذشته به مدت یک هفته با تمرکز بر محوریت کودکان و نگاهی به تأثیرات جنگ و مهاجرت بر خانواده توسط گروه تئاتر "نقش خیال" نمایشنامه‌خوانی شد.

حسن علی‌کرمی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایشنامه "مهاجران"گفت: تاثیر جنگ و مهاجرت بر خانواده با محوریت کودکان را مدنظر و مبنای این اثر قرار دادم. نکته‌ای که به شدت بر آن تأکید داشتم این بود که تلخی و تراژدی بودن این نمایش را در فضایی شاد روایت کنم و سعی‌ام بر این بوده تا بگویم که در اوج ناامیدی می‌توان امیدوار بود.

وی ضمن بیان اینکه شیوه اجرایی این نمایشی تلفیقی از فضای رئالیستی و فانتزی است، عنوان کرد: در ابتدا در نظر داشتم تا نمایش را به شیوه کارگاهی پیش ببرم اما به جز چند نفر در گروه، جوانان امروز توانایی پیشبرد اثر را با استفاده از سبک کارگاهی ندارند. تصمیم بر آن شد تا براساس خوانش متن ادبی به خلق اثری نمایشی به شیوه کلاسیک تبدیل شود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در ادامه افزود: ترکیب فضای رئال و فانتزی به اضافه کلاژی از بازی‌های روان به همراه موسیقی شکل اجرایی نمایش "مهاجران" است. گروه موسیقی نمایش جزء گروه بازیگران هستند و تافته جدا بافته نیستند.

علی‌کرمی با اشاره به این موضوع که اجرای این نمایش همراه با خواننده است، خاطرنشان کرد: نمایش توسط گروه کولی روایت می‌شود و موسیقی در زندگی این گروه نقش پررنگی دارد. از آنجا که مهاجرت برخی به دلیل جنگ و بعضی دیگر به علت شرایط اجتماعی است و موقعیت زندگی این دو دسته به دلیل مهاجرت اجباری به منظور رسیدن به سرمنزل مقصود، شبیه زندگی کولی‌ها می‌شود، از ساختار واقعی زندگی آن‌ها یعنی رنگ و لعاب، شادی و نشاط، آواها و نت موسیقی در این نمایش استفاده کردم.

وی روایت این اثر را نزدیک به زندگی واقعی عنوان کرد و یادآور شد: در این نمایش غم، غصه، شادی و تخیل وجود دارد. در بخش تخلیل شخصیت‌ها و در جاهایی خارج از خیالات به شکل‌های مختلف از عروسک استفاده شده است.

این کارگردان در ادامه درباره طراحی صحنه نمایش "مهاجران" متذکر شد: در روند تولید نمایش اعتقادی ندارم که به جز نویسندگی و کارگردانی کار دیگری انجام دهم. اما از آنجا که هزینه‌ها تولید و اجرای یک نمایش بسیار زیاد است، به اجبار طراحی صحنه نمایش را نیز خودم انجام دادم. سعی کرده‌ام طراحی صحنه نمایش نیز رئالیستی با مبنای فضایی کولی‌وار باشد.

علی‌کرمی که به گفته خود از سال 65 از شاگردان علیرضا نادری بوده است، افزود: طراحی صحنه مانند میزانسن از داخل متن می‌آید و مبنای آن نمایشنامه و نوع شیوه و نگاه کارگردانی است. نمایش پازلی است که هر قسمت تکه‌ای از آن پازل و تکمیل‌کننده این تابلو است. مخاطب پس از تماشای یک نمایش علاوه بر لذت از اثری هنری باید مفهومی کاربردی در زندگی را دریافت کند.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: تئاتر کار کردن در ایران مانند جان کندن است. از آنجا که به این هنر بسیار علاقمندم تئاتر کار می‌کنم، در غیر اینصورت از کنار آن نیز عبور نمی‌کردم.

خلاصه داستان نمایش "مهاجران" از این قرار است که: دو خانواده به هنگام مهاجرت در یک ایستگاه دور افتاده قطار به هم می‌رسند تا با گرفتن ویزای عبور به مسیر خود ادامه دهند. یکی به دلیل جنگ و دیگری از ...

بازیگران نمایش "مهاجران" حسن علی‌کرمی، روح الله مهرابی، محمد طاهری‌راد، پریسا مرادیان، تارا ناظری، مهدیه ابراهیمی، عاصم حاصل مهرى، فریبا بکلو، فاطمه گلچین، علی هاشمی پور، فاطمه صالحی، سمانه روشنی، امید اسکندر، سعید متینی، غزاله یراقى، محیا بشیری، غزل صادق الوعد، کیانا فاطمى فر، مهتاب مطهری، محسن هروى، اصغر کاشف، شهاب درفشدار، فرناز ناظرى و مهربان علی‌کرمى هستند.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: تهیه کننده: حسن علی‌کرمی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: هانیه تجریشی، دستیار دوم و منشی صحنه: محسن هروی، آهنگساز و طراح صدا: امید اسکندر، عروسک‌گردان: فاطمه گلچین و محسن هروی، نوازندگان کولى روى صحنه: گیتار: امید اسکندر، گیتار و آوازخوان:  سعید متینی، همخوان: مهتاب مطهری، ملودیکا: غزاله یراقی، سازهای کوبه‌ای:  محیا بشیری، ویلون: غزل صادق الوعد، فلوت:  کیانا فاطمی فر، جلوه‌هاى صوتى: آرش حضرتقلى، آواز کودکانه پایانی (ضبط شده):  مهربان علیکرمی، طراحی و دوخت لباس: هانیه تجریشی و فرناز ناظری، ساخت دکور صحنه: اصغر کاشف،a فاطمه موسی و حسن علیکرمی، طراح گریم:  محسن بابایی، عروسک‌ساز: فاطمه گلچین، گروه عکاسی و تصویربرداری: نادر پیرزاده، فاطمه موسی و محمد نظرى، نقاش پرده‌های صحنه:  رضا امین‌زاده، دستیار و همیار تهیه کننده:  فرناز محمد، دستیاران تولید: محمد نظری و علی ناظری، پشتیبانی:  مهدی زاهدی، گروه روابط عمومی:  مصطفی رفعت، امیر حسین نصیری، عالیه هروی، علیرضا محمد، حمیدرضا محمد و فاطمه حاجی‌آقا و ساخت تیزر: محمد طاهری راد و مرتضی لطیفیان.

علاقمندان به منظور تهیه بلیت این نمایش که تا 24 آذر ماه به روی صحنه است به سایت تیوال مراجعه کنند.