سرویس موسیقی هنرآنلاین: در سومین شب از سی و دومین جشنواره موسیقی فجر تالار رودکی میزبان ارکستر بادی کارا به سرپرستی مهسا خطیبزاده و با رهبری بردیا کیارس بود. این ارکستر سازهای بادی که از آغاز فعالیت آن چند ماهی میگذرد در زمانی کوتاه توانسته است توجه مخاطبان را به خود جلب کند. ارکستر بادی کارا آنسامبلی متشکل از سازهای بادی چوبی و بادی برنجی است که در کنار آنها درامز، گیتار بیس و پرکاشن نیز قرار گرفتهاند. نوازندگان جوان این ارکستر سازهایی مانند فلوت، کلارینت، کلارینت باس، ابوا، فاگوت، ساکسوفون آلتو، ساکسوفون تنور، هورن، ترومپت و ترومبون را مینوازند.
در ابتدای کنسرت کیارس اعلام کرد به دلیل رعایت زمان بندی سالن مجبور به حذف 4 قطعه شدهاند و پس از آن برنامه با اجرای موسیقی انیمیشن علاءالدین و لحن عربی آغاز شد که در ادامه فضایی تند و پر هیجان را ایجاد کرد. قطعه بعدی “elegi” نام داشت که با نوای کلارینت، فاگوت و ترومبون در فضایی آرام و بم آغاز شد و پس از آن پیوستن فلوت و ساکسوفون رنگ دیگری به آن بخشید. در این قطعه نقش اصلی را کلارینت بر عهده داشت و تکنوازی ترومپت مهسا خطیبزاده هم از بخشهای جذاب آن بود.
قطعه بعدی که به موسیقی لاتین اختصاص داشت اثری از سانتانا بود. این قطعه با سولوی ساکسوفون آغاز شد و پاسخ آن توسط گروه داده شد. با ضربات درامز فضا تغییر کرد و بالا رفتن حجم صدای سازهای بم فضایی مهیجتر ایجاد کرد. my way اثر فرانک سیناترا قطعه بعدی بود که ملودی آن را کلارینت بر روی زمینه صدای ساکسوفونها و پرکاشنها اجرا کرد و پس از آن همه گروه با شور و حرارت به اجرا پرداختند.
کیارس که گاه مابین قطعات چند لحظهای صحنه را ترک میکرد تا فرصت استراحتی به نوازندگان بدهد، با اشاره به دشواری نواختن سازهای بادی، اظهار کرد که اعضای ارکستر با بهترین کیفیت در حال اجرای قطعات هستند.
با اجرای دو قطعه دیگر بخش اول کنسرت به پایان رسید و در بخش دوم هم قطعات دیگری مانند coldplay on stage, the blues brothers, james bond و... اجرا شد. با نزدیک شدن به پایان برنامه قطعات پر هیجانتر میشد و نوازندگان جوان گروه با اشتیاق و حرارت بسیار به اجرای آنها میپرداختند. تسلط بالای نوازندگان بر سازهای خود و اجرای روان آنها باعث صدادهی خوب ارکستر شد و این برنامه کاملا رضایت تماشاگران را جلب کرد.
در این کنسرت قطعات متنوعی از سبکهای مختلف موسیقی که برای ارکستر بادی نوشته شدهاند به اجرا درآمد و حاظران در سالن شنونده قطعات جذابی از موسیقی جز، لاتین و... بودند. اگرچه تعداد ارکسترهای بادی در ایران به شدت محدود است و بسیاری از علاقهمندان موسقی آشنایی چندانی با آنها ندارند، اما اجرای این برنامه نشان داد که ارکسترهای بادی کاملا قابلیت جذب مخاطب را دارند.
اجرای خوب اعضای ارکستر تحسین کیارس را هم در پی داشت و به تماشاگران گفت: وجود چنین ارکستری از سازهای بادی و اجرای چنین برنامهای به ندرت در ایران اتفاق می افتد. نوازندگان این برنامه کار بسیار سختی را انجام دادند و اگر من جای شما بودم آنها را بیشتر تشویق میکردم.
شقایق صادقیان، مه سیما فلاحی، غزاله میرزازاده (فلوت)؛ داریوش بیژنی، پانیذ شفایی، محمد نیکفرجام، کیمیا روهینا ،محمد ملکی (کلارینت)؛ رهام ایرانخواه (کلارینت باس) حسام صدفی نژاد، شمیم کیانی (ابوا)، امیرحسین محمدیان، امیر ملکی زاده، امیرعلی رضازاده، (فاگوت)؛ علیرضا مهدی زاده، سعید نیازی (ساکسفون آلتو)؛ بنیامین بیانی (ساکسفون تنور)؛ میلاد عباسی، فرزان بیژنی، مهسا یوسفی نژاد، آرش رضویان، مونا بامشاد (هورن)؛ حسن فراهانی، علیرضا میرآقا، مهسا خطیب زاده، ارشیا والی، شایان هاتف (ترومپت)؛ حسین شریفی، سپهر عباسی (ترومبون)؛ سامان بهشتی (درامز)، وریا پذیرا (گیتار بیس)، سینا لطیف پور و شهرام افتخاری (پرکاشن) اعضای ارکستر بادی کارا هستند.
مریم درویش