به گزارش هنرآنلاین، نشست خبری نهمین دوره فستیوال رقابتی «پیانو کلارا» با حضور حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران، کلارا بوکوچاوا مدرس و نوازنده پیانو و اهالی رسانه صبح امروز دوشنبه ۱۲ آذر ماه در سالن اجتماعات خانه موسیقی ایران برگزار شد.
در ابتدای این برنامه حمیدرضا نوربخش گفت: همانطور که مستحضرید فستیوالی به همت خانم کلارا بوکوچاوا استاد برجسته و نوازنده پیانو از کشور گرجستان که بیست و سه سال است هموطن ما هستند برگزار میشود. خانم کلارا در طول مدت حضور در ایران در امر تدریس پیانو برای گروههای سنی مختلف بخصوص کودکان بسیار تاثیرگذار هستند و شاهد بودهایم در سالهای گذشته استعدادهای درخشانی در این زمینه ظهور و بروز کردند و فعالیت میکنند. این موضوع برای ما ظرفیتی ایجاد کرده است و امیدوارم ادامهدار باشد.
او با بیان اینکه این فستیوال از سال گذشته با همکاری خانه موسیقی ایران برگزار میشود، اظهار کرد: اختتامیه نهمین دوره این فستیوال ۲۸ دی ماه در فرهنگ سرای نیاوران برگزار میشود. انتخاب اولیه پیش از تاریخ ۲۰ دی ماه انجام خواهدشد و به شرکتکنندگان اطلاعرسانی خواهدشد. از آنجاکه اکثر متقاضیان دانشآموز هستند و برخی نیز از شهرستانها به تهران میآیند جلسات حضوری داوری در تاریخهای ۲۰ و ۲۷ دی ماه برگزار خواهد شد که مشکلی برای این عزیزان و خانوادههایشان ایجاد نشود.
مدیرعامل خانه موسیقی ایران ضمن اشاره به اینکه متقاضیان میتوانند برای ثبتنام به سایت خانه موسیقی ایران مراجعه کنند، یادآور شد: این فستیوال برای پنج گروه سنی برگزار میشود که در هر گروه سنی سه برگزیده خواهیم داشت. جایزه نفر اول ده میلیون تومان، نفر دوم پنج میلیون تومان و نفر سوم سه میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
او همچنین افزود: برگزیدگان این فستیوال از حمایتهای خانه موسیقی ایران برخوردار خواهند شد و آنها را تا معرفی به ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی رها نخواهیم کرد.
نوربخش طی سخنانی عنوان کرد: معضلی که وجود دارد این است که استعدادها و هنرمندان شاخصی که درجشنوارهها رقابت میکنند پس از برگزاری آن رویداد رها میشوند و دیگر اثری از آنها نمیبینیم که نباید اینگونه باشد. باید این افراد ساماندهی و به ظرفیت موسیقی کشور افزوده شوند.
او در بخشی از این نشست گفت: موسیقی در ایران وضعیت تثبیتشدهای ندارد و متاسفانه در این زمینه مظلوم واقع شده است. ما هم در این سالها به عنوان صنف و نهاد پیگیریها، جلسات، تعامل و برنامهریزیهایمان را انجام دادیم تا بتوانیم در بهبود شرایط کارهایی را انجام دهیم. در این راه وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی به موسیقی ورود پیدا میکند، میتواند نشاندهنده امیدواریهایی باشد. کما اینکه در این حوزه ما شاهد تدوین سند موسیقی بودهایم که میتواند با تمام انتقاداتی که ما هم به آن داریم در برگیرنده وجوه ارزشمندی باشد و نشاندهنده قدمهایی برای پذیرفته شدن هنر موسیقی است. فرآیندی که حتی وزارت آموزش و پرورش را به رعایت نکاتی در حوزه تربیت شنوایی ملزم کرده که میتواند در برگیرنده ابعاد مختلفی هم باشد. البته که ما شاهد ناهنجاریهایی در این زمینه هستیم که هنر موسیقی را با چالش مواجه کرده است.
نوربخش همچنین افزود: امیدوارم با سرعت تکنولوژی خیلی از مسائل در موسیقی حل شود و ما شاهد اتفاقات موثری در عرصه موسیقی باشیم. مسیری که میتواند در تشکیل کنسرواتوارهای مختلف نیز نقش داشته باشد.
کلارا بوکوچاوا طی سخنانی گفت: نام این جشنواره برگرفته از اسم من نیست بلکه فستیوالی با این نام در کشور بلژیک برگزار میشود و دیدم بهتر است که این جشنواره در ایران نیز برگزار شود. امیدوارم سازهای دیگری همچون ویلن نیز به این جشنواره اضافه شود. درابتدا این فستیوال را برای شاگردان خودم برگزار کردم اما در ادامه این فستیوال بزرگتر شد و اکنون از سراسر ایران هنرمندانی در آن شرکت میکنند.
او در ادامه یادآور شد: فستیوال پیانو کلارا براساس استانداردهای بینالمللی در پنج رده سنی شش تا نه سال، ده تا سیزده سال، سیزده تا شانزده سال، شانزده تا نوزده سال و نوزده تا بیست و چهار سال برگزار میشود. فکر میکنم بهتر است از سن ۲۴ سل بیشتر در این جشنواره حضور نداشته باشند.
کلارا بوکوچاوا درباره حمایت از برگزیدههای جشنواره نیز گفت: هر سال بچهها را به گرجستان میبرم که با ارکستر سمفونیک اجرا کنند. ولی خیلی خوشحال میشوم آنها را به گرجستان نبرم و همینجا بتوانند اجرا کنند. بچههای ایران خیلی باهوش هستند ولی یک معلم خیلی سختگیر میخواهند که درست کار کنند. ما در گرجستان ۱۶ سال درس میخوانیم تا بتوانیم در موسیقی به جایی برسیم ولی در ایران اینگونه نیست. در آنجا ما اصلاً مدرسه خصوصی نداریم و کسی اجازه ندارد آموزشگاه خصوصی داشته باشد.
این هنرمند درباره هیئت داوران عنوان کرد: آقای تقی ضرابی استاد دانشگاه هنر، خانم سودا جعفرآوا از باکو و خودم عضو هیئت داوران این رویداد هستیم.
حدود بیست و سه سال پیش به ایران آمدم و باید اذعان کنم که نوازندگان ایرانی بسیار هنرمندان باهوشی هستند که می توانند بهترین کارها را تولید کنند. اما این هنرمندان نیازمند معلمهای درستی هستند که بتوانند پرورش دهنده این هنرمندان با استعداد باشند.
جشنواره رقابتی نوازندگی پیانو «کلارا» با هدف کشف و شناسایی استعدادهای درخشان هنری، پرورش و معرفی آنها به جامعه هنری، ایجاد بستر مناسب برای فعالیتهای حرفهای نوازندگان جوان، حمایت مادی و معنوی از برگزیدگان و هنرمندان مستعد و جوان برگزار میشود.
انتهای پیام