به گزارش هنرآنلاین، پروژه موسیقایی «بخشش» با ترکیب سازهای تنبور و کوارتت زهی و در قالب تجربه‌ای نو از تلفیق موسیقی ایرانی و غربی به آهنگسازی و تنظیم محمد قشقایی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گفته دست‌اندرکاران پروژه، آهنگ «بخشش» قطعه‌ای داستانی است که مراحل مختلفی از احساسات انسانی را به تصویر می‌کشد؛ از تنهایی و آغاز یک ماجرا، تا اوج هیجان، پایان ماجرا، و در نهایت، بخشش و رهایی. این قطعه، با ترکیب پیچیده‌ای از سازهای ایرانی و غربی، توانسته هارمونی خاصی از موسیقی ایران و غرب را به نمایش بگذارد.

محمد قشقایی آهنگساز و تنظیم‌کننده این قطعه برای ساز تنبور و کوارتت زهی بوده و تلاش کرده تا فضایی تازه از تلفیق‌های موسیقایی را تجربه کند.

این هنرمند درباره تلفیق تنبور با کوارتت زهی (ویولن، ویولا و ویلنسل) گفت: تا کنون آثار کمی در تلفیق تنبور با سازهای غربی شنیده‌ایم، اما هدف من این است که هر نت و هر چندصدایی در این قطعه، قابل دفاع و توضیح باشد. این جدیت و نگرش جدید می‌تواند افق‌های تازه‌ای را در موسیقی تلفیقی ایرانی ایجاد کند.

وی افزود: این اثر را به علی قمصری تقدیم می‌کنم، چرا که از وی آموختم چگونه می‌توان چندصدایی‌هایی مختص به موسیقی ایرانی را در آثار آهنگسازی به کار گرفت.

قشقایی گفت: امیدوارم مسیر آثارم در موسیقی ایرانی به تحولی در استفاده از ساز تنبور در ترکیب با سازهای غربی منجر شود. البته در آینده، سه گانه‌ای موسیقایی در ادامه همین خط داستانی مشابه منتشر می‌شود که «بخشش» قطعه‌ اول سه گانه آن است

محمد حسین زهتابچی ویولا، نرگس رحمانی ویولن، علی سیل سپور ویلن و جهان عیدانی ویلنسل گروه نوازندگان پروژه هستند. این در حالی است که ضبط این اثرنیز با همکاری استودیو سرنا و ضبط سازهای ویلن، ویولا و ویلنسل در استودیو کوشا صرافی گهر انجام شده که ناظر ضبط آن شایان کریمی‌نژاد است.