به گزارش هنرآنلاین، تابلو موزیکال «مستانه» اثری تازه از پروژه «تار و تاریخ» با آهنگسازی و نوازندگی تار میدیا فرج‌نژاد با شعری از عراقی است. اهالی «تار و تاریخ» برای ضبط تصویری این اثر به استان مرکزی و شهر خمین سفر کرده‌اند تا خود را به روستای ازنوجان برسانند.

در این اثر علیرضا درویش آواز خوانده و هومان حیدری دف نواخته است.

در یادداشت فرج‌نژاد آهنگساز و طراح پروژه «تار و تاریخ» درباره تابلوموزیکال «مستانه» آمده است: «اگر بنا باشد تکراری‌ترین تجربه تار و تاریخ را بگویم، قطعاً دیدن بناهای تاریخی بزرگ و رها شده و در حال تخریب است!

بناهایی که در هر کشوری به آنها افتخار، رویشان تبلیغ و برای بازسازی و نگهداریشان هزینه می‌شود. در برخی از شهرها به واسطه تاریخ متفاوتشان تعداد این بناها بیشتر است و در برخی شهرها کمتر؛ «خمین» در استان مرکزی قطعاً یکی از شهرهایی است که از نظر عدم توجه به بناهای تاریخی اوضاع بسیار بدی دارد.

انگار وجود این قلعه‌ها و دژها و ارگ‌ها هیچ ارزشی ندارد! باور بفرمایید چیزهایی دیدم که حتی برای ما که در ایران زندگی می‌کنیم هم تعجب آور است! شهرستان خمین دارای صد و هفده قلعه است! که قدیمی‌ترین آنها در روستای ازنوجان متعلق به دوره قبل از حمله مغول و جدیدترین آنها متعلق به دوره قاجاریه است. نمی‌دانم شاید فراوانی این قلعه‌ها در این بخش از کشور باعث شده تقریباً هیچ پاسبانی و نگهداری از این قلعه‌ها نشود.باید عاشق باشید تا رازهای نهفته در این بناها را ببینید و بشنوید و درک کنید؛ برای ما عاشقان هنر و میراث فرهنگی؛ این بناها خرابات است و ما مستانش و به قول عراقی:

اسرار خرابات به جز مست نداند / هشیار چه داند که درین کوی چه راز است؟»

قطعه «مستانه» را پویا پایور میکس و مسترینگ کرده و ضبط آن در استودیو ۵۴ انجام شده است.

کارگردانی، تدوین و تصویر این اثر کاری از مرتضی حاج محمدی و گرافیت میلاد فاتحی است. نشر بین‌المللی این آهنگ هم برعهده موسسه فرهنگی هنری نغمه سازان دلنشین است.

پروژه «تار و تاریخ» حدود سه سال است که کار خود را با تمرکز بر ساخت قطعاتی برای بناهای تاریخی ایران آغاز کرده است. در این پروژه تاکنون حدود سیصد تن از هنرمندان سراسر کشورمان حضور داشته‌اند.

آلبوم «تار و تاریخ۱» در سال ۲۰۲۳ توانست در مسابقه بین المللی گلوبال موزیک اواردز - سال ۲۰۲۳ و در بخش‌های بهترین نوازندگی و بهترین موسیقی فولک معاصر، دو مدال طلا برای کشورمان به ارمغان بیاورد.

تاکنون دو آلبوم رسمی از آثار «تار و تاریخ» به صورت جهانی منتشر شده و آلبوم تازه‌ای از این پروژه در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد شد.