به گزارش هنرآنلاین، سومین جشنواره موسیقی صبا با همکاری دانشجویان و استادان برجسته موسیقی کشور، به سرپرستی دانشکده موسیقی و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر ایران هفته آخر آذرماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

این جشنواره شامل دو بخش رقابتی و غیررقابتی است؛ بخش رقابتی شامل محورهای گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک غربی، گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی، آهنگسازی، دیپلم آهنگسازی برای ارکستر سازهای ایرانی و پژوهش موسیقی و بخش غیررقابتی شامل زیربخش‌های مراسم‌ها و کنسرت‌ها، بازارچه موسیقی صبا، میان‌رشته‌ای و آموزش است.

دبیر سومین دوره جشنواره موسیقی صبا درباره این رویداد اظهارداشت: پس از وقفه‌ای پنج ساله به دلیل پاندمی کووید-۱۹، با شکل‌گیری و تثبیت تشکل‌های دانشجویی دانشگاه هنر مانند انجمن علمی، سرانجام سومین دوره جشنواره موسیقی صبا با تلاش دانشجویان و حمایت اساتید دانشگاه برگزار می‌شود.

روزبه محمدی افزود: پس از پشت سر گذاشتن دوران سخت پاندمی، در سال گذشته تلاش کردیم با بازنگری آنچه در دوره‌های قبل رخ داده بود و بررسی نقد و نظرات مخاطبان و کادر اجرایی، خود را برای برگزاری دوره سوم آماده کنیم.

وی بیان کرد: همچنین سعی کردیم با کمک به شکل‌گیری و تثبیت تشکل‌های دانشجویی به عنوان پایه و زیربنای هر گونه فعالیت دانشجویی، بستر را برای برگزاری منظم جشنواره در سال‌های آینده فراهم کنیم و امیدواریم که در نتیجه این تلاش‌ها، از این پس جشنواره موسیقی صبا هر ساله در انتهای آذرماه با موفقیت برگزار شود.

صبا

خلق تجربه یک فرآیند هنری با تمرکز بر کار گروهی

محمدی گفت: جشنواره موسیقی صبا رویداد سالانه موسیقی برای دانشجویان سراسر کشور است و نخستین هدف این جشنواره ایجاد فضایی با نشاط و انگیزه‌بخش برای فعالیت‌های هنری، پژوهشی و اجرایی با تمرکز بر کار گروهی و تعامل است. پس از آن، در تلاش است تا با ایجاد بستری برای ارائه دستاوردهای نسل جوان موسیقی کشور و ایجاد ارتباط بین جریان‌ها، افراد و نهادهای گوناگون فعال در حوزه موسیقی، نقش یک چهارراه فرهنگی را برای کمک به جریان موسیقی آکادمیک کشور ایفا کند.

دبیر سومین دوره جشنواره موسیقی صبا اظهارداشت: امیدواریم بتوانیم در این دوره جشنواره، از تجربه دوره‌های پیشین استفاده کرده و با تکیه بر آنچه تا امروز انباشته‌ایم و حمایت‌های اساتید و دانشجویان دغدغه‌مند، رویدادی آبرومند و مفید را برای تمامی مخاطبان جشنواره رقم بزنیم.

محمدی درباره ارتباط ساختار جشنواره با اهداف آن گفت: در بخش رقابتی، هدف اصلی ما خلق تجربه یک فرآیند هنری و علمی برای شرکت‌کنندگان با تمرکز بر کار گروهی در یک محیط رقابتی سالم است که موجب رشد افراد شود. در بخش‌های گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک غربی و موسیقی کلاسیک ایرانی، تمرکز ما بر روی اجرای موسیقی مجلسی از مرحله تشکیل گروه تا اجرا بر روی صحنه و ضبط است. معتقدیم که اجرای موسیقی مجلسی حداکثر توانایی یک نوازنده را می‌طلبد و در عین حال نیازمند پرورش توانایی‌های ارتباطی و کار گروهی است.