به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، مراسم اختتامیه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع،‌ محمد اله‌یاری سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد و رئیس جشنواره، مهدی افضلی مدیر عامل بنیاد رودکی، حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، محسن رجب‌پور رئیس صنف تهیه‌کنندگان موسیقی، اعضای شورای سیاستگذاری، هیئت انتخاب آثار و گروه‌های و داوران بخش‌های مختلف جشنواره، محمد سریر، مجید انتظامی و جمعی از هنرمندان و اهالی موسیقی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ساعت ۱۸:۳۰ در تالار وحدت آغاز شد.

در ابتدای مراسم، پس از اجرای سرود ملی ایران و قرائت آیاتی از کلام الله مجید، ویدئو کلیپی در رثای سردار شهید قاسم سلیمانی با صدای محمد معتمدی و به آهنگسازی بهزاد عبدی و شعری از کاظم بهمنی اجرا شد و پس از آن مجری برنامه، خانم فاطمه آل عباس به روی صحنه آمد و ضمن خیر مقدم به حاضران در سالن، گفت: بسیاری از بزرگان فرهنگ و هنر کشورمان که کتاب‌ها نوشته‌اند و شعرها سروده‌اند و جملاتی بی‌نظیر گفتند اما زندگی بشر بدون موسیقی چیزی کم دارد. ما قدر هنر هنرمدان موسیقی این سرزمین کهن را می‌دانیم و به پاس احترام و افتخار اساتید بزرگ موسیقی ایران زمین از حاضران درخواست می‌کنم آن‌ها را تشویق کنند.

مجری برنامه در ادامه اشاره کرد: در طول روزهای برگزاری جشنواره، برنامه ویژه‌ای برای تقدیر از فعالان حوزه موسیقی که برای سردار سلیمانی آثاری را ارائه کرده بودند برگزار شد. او در ادامه از گروه سرود فرزندان ایرانی به سرپرستی مهرداد سعیدا دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند. این گروه که آغازگر مراسم اختتامیه جشنواره بودند، سه سرود خاطره‌انگیز دوران پیروزی انقلاب اسلامی اجرا کردند. در ادامه کلیپی از روند برگزاری جشنواره موسیقی فجر پخش شد. 

سپس کلیپی از پیام‌های محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله‌یاری سرپرست دفتر موسیقی و رئیس جشنواره سی و هفتم و حسن ریاحی، دبیر جشنواره پخش شد.

محمود سالاری در این پیام ویدئویی گفت: سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر با همت و تلاش همکاران من در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌خصوص زحمات برادر عزیزم، آقای محمد اله‌یاری، دبیر محترم جشنواره، جناب استاد حسن ریاحی و همچنین تلاش‌های آقای ستایشگر به‌عنوان دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد و من از همه کسانی که با تلاش شبانه‌روزی توانستند این افتخار هنری را به عرصه ظهور برسانند تشکر می‌کنم. 

سالاری اظهار داشت: جشنواره موسیقی فجر میراث ماندگاری است که می‌تواند آیینه‌دار تلاش هنرمندان در عرصه موسیقی باشد. امیدواریم در سال آینده شاهد موسیقی اصیل و پیوند خورده با فرهنگ اصیل ایرانی باشیم. 

محمد اله‌یاری رئیس سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر نیز در این پیام ویدئویی گفت:‌ گرچه جشنواره موسیقی فجر جشنواره‌ای است که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هر سال مقارن با ایام دهه مبارک فجر، با پشتیبانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، اما همه دست‌اندرکاران آن از هنرمندان حوزه موسیقی هستند و دولت بیشتر نقش حامی این جشنواره را دارد. 

اله‌یاری اشاره کرد: امیدوارم این امکان فراهم بیاید که با کمک اساتید و مشورت کارشناسان حوزه موسیقی، در سال‌های آیندهشاخه‌های بخش جایزه باربد را افزایش بدهیم و بخش بین‌المللی جشنواره موسیقی فجر نیز تقویت شود.

همچنین حسن ریاحی نیز در این پیام ویدئویی گفت:‌ جایزه باربد امسال طرفداران بسیار زیادی داشت و هنرمندان موسیقی از آن استقبال کردند و آثار زیادی به دبیرخانه رسید. امیداوم بتوان جشنواره را در سال‌های آینده گسترده‌تر برگزار کرد. 

بعد از اتمام پیام‌های تصویری نوبت به پخش ویدئویی از تلاش دست‌اندرکاران ستاد ملی مقابله با کرونا، دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرکز بهداشت غرب تهران که در ایام جشنواره جهت انجام امور واکسیناسیون و تست‌های مربوط به کرونا فعالیت داشتند، رسید.

در بخش دیگری از این مراسم، با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع، محمد اله یاری رئیس جشنواره، حسن ریاحی دبیر جشنواره و مجید انتظامی آهنگساز پیشکسوت موسیقی، بزرگداشت استاد مرتضی اعیان نوازنده و مدرّس تنبک، استاد آذرنوش صدرسالک، نوازنده و مدرس هارپ و استاد فرج علیپور، نوازنده کمانچه و از چهره‌های سرشناس موسیقی لرستان برگزار شد. 

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی صحنه رفت و به سخنرانی پرداخت. اسماعیلی گفت: از تمام عزیزان اهالی هنر موسیقی که در برگزاری سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر  در این شرایط دشوار کرونا نقش‌آفرینی کردند قدردانی می‌کنم. ما امسال آماده شده بودیم که جشنواره‌های فجر را با حضور حداکثری مخاطبان برگزار کنیم ولی سویه جدید کرونا باعث شد تا این برنامه‌های طبق پیش‌بینی‌ها پیش نرود و در نهایت ما مجبور شدیم با درصد کمتری از مخاطبان این جشنواره‌ها را برگزار کنیم. 

 او با اعلام این‌که بیش از ۱۷۰۰ هنرمند در برپایی جشنواره از ۹استان و کشورهای خارجی حضور مؤثری داشتند، ادامه داد: اینمسئله ظرفیت بالای موسیقی ایران زمین را نشان می‌دهد. این مایه مباهات ما است که هنر موسیقی ایران آن‌قدر زبان گیرایی دارد که در تمام دنیا مورد قبول و پذیرش علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. ما به حضور اهالی موسیقی در حوزه ارتباطات بین‌المللی نیاز داریم. 

اسماعیلی با قدردانی از پیشکسوتان موسیقی ایران، سخنرانی خود را ادامه داد و گفت:‌ پیشکسوتان، گنجینه‌های بزرگ و چراغ راه موسیقی ما هستند. من پیش از جشنواره در جلسات مختلف داوری به خدمت اساتید رسیدم و فکر می‌کنم حضور این اساتید برای ما مایه مباهات است. من به دکتر ریاحی که دبیری جشنواره را پذیرفتند و همه عزیزانی که زحمت کشیدند ادای احترام می‌کنم. ما نیازمند تجارب این بزرگان هستیم. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: شکر خدا این جشنواره با نام و یاد شهید وطن، قهرمان ملت ایران، شهید قاسم سلیمانی مزین شد که این از مواهب جشنواره موسیقی فجر بود. 

اسماعیلی به چند سیاست راهبردی اشاره کرد و گفت: ‌نکته اول اینکه اکثریت قریب به اتفاق هنرمندان ایران از فاخرترین و اصیل‌ترین بخش‌های جامعه هستند که جان‌شان به نام اعتلای جامعه ایرانی و احترام به فرهنگ ایرانی و آیین‌های دینی گره خورده است. هیچ‌کس حق ندارد به جریان هنری و فرهنگی ما با غیر این منظر و نگاه توجه کند. هنرمندان در پیشانی فرهنگ ما قرار دارند که من و همکارانم خادم آن‌ها هستیم. 

وی عنوان کرد: ‌من از نزدیک شاهد تلاش دست‌اندرکاران جشنواره‌های هنری کشور بودم که دراین ایام مجاهدت کردند تا با همه مشکلات‌، کارها را انجام بدهند. این بی انصافی است که یک نقطه ضعف را به همه بخش‌های این رویداد و دستاوردهای آن تسری بدهیم. نکته بعدی این است که دغدغه‌های جامعه ایمانی کشور برای ما اهمیت دارد. آیین دینی با تار و پود جامعه ایرانی گره خورده است. اگر فردی کاری کند که به این باورها توهین شود نیز توسط ما محکوم می‌شود و ما از او اعلام انزجار می‌کنیم. ما برگزارکننده مراسم‌ها هستیم ولی اما اگر فردی خطایی مرتکب شود که توهین به سلوک ایمانی ما باشد برای ما محکوم است و اگر دل عزیزان آزرده شده است من عذرخواهی می‌کنم.

در ادامه لیلا کردبچه به روی صحنه آمد و پس از قرائت بیانه سومین دوره جایزه شعر و ترانه جشنواره موسیقی فجر، از دکتر محمدعلی بهمنی، دکتر اسماعیل امینی، محمود اکرامی‌فر، مسلم نادعلی‍‌زاه، مجید افشاری جهت تقدیر از برگزیدگان بخش جایزه شعر و ترانه دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند. در این بخش ازامیرعلی سلیمانی، حامد عسگری، نفیسه سادات موسوی و محمد مهدی سیارتقدیر به عمل آمد. 

همچنین ایلناز رهبر به نمایندگی از داوران این جایزه به روی صحنه آمد و بیانیه جایزه موسیقی و رسانه را به شرح زیر قرائت کرد و بعد از آن برگزیدگان این بخش معرفی شدند:

به نام خداوند هنرآفرین

نالۀ سُرنا و تَهدیدِ دُهل

چیزکی مانَد بِدان ناقور کُل

بانگ گردش های چرخ است اینکه خَلْق

می نوازندش به طنبور و به حَلْق

پس حکیمان گفته اند این لَحن ها

از دَوارِ چَرخْ بِگْرفتیم ما

مولوی

خداوند را سپاسگزاریم که فرصتی دوباره برای خدمت¬گزاری به هنر والا و روح¬بخش موسیقی کشور را برای ما فراهم آورد و توفیق پیدا کردیم تا آثار نویسندگان ارجمند رسانه در حوزۀموسیقی را در قالب یک رقابت نیکو بررسی و ارزیابی نمائیم.

بخش رسانه و موسیقی بخشی نوپا در جشنوارۀ بین‌المللی موسیقی فجر و در حال رشد و پویایی است، لذا برای تناور شدن این نهال نیازاست تا در دو بخش سازماندهی و محتوا، مسئولان و اهالی رسانه بدان توجه ویژه نمایند. نخست ایجاد دبیرخانۀ منسجم برای این بخش اثرگذار است، چرا که رسانه هم مرتبط با جامعه متخصص موسیقی است، هم منتشرکننده و منتقد سیاست‌های هنری است و هم ارتباط با عامۀ علاقه‌مند با موسیقی دارد و به نوعی در سه سطح فوق اثرگذاری خود را نشان می‌دهد. دبیرخانه کمک می‌کند تا برخی نیازهای مرتبط در حوزۀ  جامعۀ موسیقی برای اهالی رسانه مرتفع و اثرگذاری رسانه‌ای قوی‌تر صورت بگیرد.

امّا در حوزۀ محتوا، نخست در حوزۀ دانش رسانه، همچنان و مثل سال گذشته، بیشتر آثار از دقّت در قواعد مربوط به قالب‌های رسانه‌ای همچون گزارش، گفتگو، تیتر، یادداشت و ... بسیار پایین است؛ به‌طور مثال در قالب گزارش، در اغلب موارد برای خواننده معلوم نبود چه رویدادی در حال گزارش شدن است و تفاوت نوشته‌ای که می‌خوانیم با قالب‌های دیگر چیست یا در بخش گفتگو نیز عمدۀ کارها در طراحی سوال و برقراری ارتباط ذهنی با سوژه و فرد مصاحبه شونده دارای ضعف اساسی بود.

در حوزۀ دانش موسیقی نیز تسلّط موسیقایی روزنامه‌نگاران در اغلب موارد چندان خوب نبود؛ پیشنهاد می‌شود، علاقه‌مندانی که حتی اگر حوزۀ کارشان  مستقیماً مربوط به مسائل فنی موسیقی نیست، دست‌کم در ارتقای سطح سواد موسیقایی کوشا باشند.

گرچه در مجموع کار سال گذشته و امسال بعضی از شرکت‌کنندگان خطوطی از گرایش‌های تخصصی و علمی مشخّص ـ که صاحب‌قلم مورد بحث با آن شناخته یا حوزۀ کاری خاص او باشد ـ دیده می‌شود اما بازهم جای تثبیت و پررنگ کردن چنین گرایش‌هایی در کارهای اثرگذار رسانه‌ای خالی است.

در بخش مقالات توجه به صحّت اطلاعات تاریخی اولیه ضروری است؛ همچنین استدلال‌ها و نتایج باید براساس داده‌های اولیه تاریخی درست تحلیل و انجام و از کاربرد نظریات شخصی جلوگیری شود؛ نوع ارجاع‌دهی و توجّه به تفاوت‌های نقل قول مستقیم و نقل به مضمون ضروری است. لذا با توجه به نداشتن چنین چارچوب‌هایی، در بخش مقالات هیئت داوران، منتخبی معرفی نکردند.

باید امیدوار بود تا ایرادهای ادبی و ویرایشی آثار رسانه‌ای کمتر از این باشد که به طور متوسط در آثار ارائه‌شده گاهی به عنوان خواننده با ذهنی خسته از متن عبور می‌کردیم.

متاسفانه در حوزۀ اخلاق حرفه‌ای، شاهد ارسال برخی از آثار تکراری بودیم که در سال گذشته برای دبیرخانه ارسال شده بود؛ این‌گونه آثار از چرخه داوری کنار گذاشته شدند.

امید است با ایجاد دبیرخانه دائمی، زمینه‌ای فراهم شود تا افزون بر پیش‌بینی و طراحی موضوعات جدید، بتوان در تقسیم‌بندی‌ها، گروه‌های سنی مختلف را پیش‌بینی کرد، تا از این طریق در کنار خبرگان رسانه‌ای جوانان آینده‌ساز را تقدیر نمود.

هیئت داوران سومین جشنوارۀ موسیقی و رسانه به ترتیب حروف الفبا:

نرگس ذاکر جعفری/ ایلناز رهبر/ امیرعبدالرضا سپنجی/ یونس شکرخواه/ آروین صداقت‌کیش/ مریم قره‌سو/ سیّدعلیرضا میرعلی‌نقی/ سیّدسعید میرمحمّدصادق/ ویدا همراز

سپس برندگان جایزه موسیقی و رسانه اعلام شد که فهرست برندگان این جایزه به شرح زیر است:‌

–  قالب گفتگو (مطبوعات): سارا حیدرنژاد از روزنامه شرق؛ با عنوان: «دردا که جز به مرگ نسنجند قدر مرد) 

– قالب گفتگو (خبرگزاری): علیرضا سعیدی از خبرگزاری مهر؛ با عنوان: «نوستالژی گروه سرود احیا می‌شود؟»  

– قالب گزارش (مطبوعات):  نیره خادمی از پیام ما؛ «دغدغه‌های سبز خجوی نی نواز»  

– قالب گزارش (خبرگزاری): علیرضا سعیدی از مهر؛ با عنوان «خاموشی چراغ کنسرت ها دو ساله می شود؟»

– قالب یادداشت (مطبوعات): پیمان طالبی از جام جم؛ «بگذار تا مقابل روی تو بگذریم»    

– قالب یادداشت (خبرگزاری): کامیار صلواتی از نویز؛ «مسلک معاصریت»

– رسانه‌های شنیداری: سحر طاعتی از عصر ایران؛ «نوای ماندگار»

در قسمت پایانی اختتامیه جشنواره موسیقی فجر، برگزیدگان جایزه باربد اعلام شدند که اسامی هنرمندان و آثار برگزیده به ترتیب زیر اعلام شده است: 

اجرای موسیقی نواحی

نامزدهای دریافت جایزه: مهرداد اکبری با اثر «هفت خوان و تنبور»، شاهرخ پناهی فرد با پروژه «سبا»، مجید کلابی با اثر «تالش»

در این بخش دیپلم افتخار به مهرداد اکبری با اثر «هفت خوان و تنبور» رسید و جایزه باربد را مجید کلابی با اثر «تالش» تعلق گرفت.

آهنگسازی موسیقی معاصر ایرانی بی کلام

نامزدهای دریافت جایزه: آسو کهزاد با پروژه «پروتیوا»، آرش هژیر آزاد با اثر «بازار وکیل»، پاشا هنجنی با اثر «غبار بی سوار»

در این بخش دیپلم افتخار آرش هژیر آزاد برای آلبوم «بازار وکیل» ادا شد و جایزه باربد به آسو کهزادی برای آلبوم «پ روتیوا» تعلق گرفت.

آهنگسازی موسیقی معاصر ایرانی ارکسترال - با کلام

نامزدهای دریافت جایزه: بهنام ابوالقاسم با اثر «همیشه لحظه باران»، امین همایی با اثر «کجا رفته ای»

در این بخش بهنام ابوالقاسم و امین همایی دیپلم افتخار گرفتند و جایزه باربد به هنرمندی تعلق نگرفت.

خوانندگی موسیقی معاصر ایرانی - ارکسترال

نامزدهای دریافت جایزه: پوریا اخواص برای آلبوم «همیشه لحظه باران»، حسین علیشاپور برای خوانندگی در آلبوم «چله نشین»

در این بخش دیپلم افتخار برای آلبوم «چله نشین» به حسین علیشاپور اهدا شد و جایزه باربد به پوریا اخواص برای آلبوم «همیشه لحظه بارانی» تعلق گرفت.

 

آهنگسازی کلاسیک غربی

نامزدهای دریافت جایزه: امیرحسین الله دادی برای پروژه «آنهای من»، پویان جدید فرد برای اثر «گُمار»، علی رادمان برای اثر «سیلک»، رضا والی برای پروژه «اشتیاق»

در این بخش دیپلم افتخار به علی رادمان برای آلبوم «سیلک» اهدا شد و جایزه باربد به رضا والی برای آلبوم «اشتیاق» رسید.

آهنگسازی موسیقی تلفیقی - بی کلام

نامزدهای دریافت جایزه: حسام اینانلو برای پروژه «میان»، سروش پورگودرزی برای پروژه «مسخ»، سروش پور گودرزی برای پروژه «دایره»، رضا طریقت و یاشار یاری برای پروژه «مسیر»

در این بخش دیپلم افتخار به حسام اینانلو برای آلبوم «میان» اهدا شد اما هیچ اثری حائز شرایط دریافت جایزه باربد شناخته نشد.

اجرای موسیقی دستگاهی بی کلام

نامزدهای دریافت جایزه: پدرام جواد زاده برای پروژه «ما، صدا، سنتور»، سامان صادقیان برای پروژه «تاروار»، محمد عشقی و المیرا مردانه برای پروژه «سرو و تزرو»، آرمان مهدیه برای اثر «به موازات بی نهایت»

در این بخش دیپلم افتخار به محمد عشقی و المیرا مردانه برای پروژه «سرو و تزرو» رسید؟ جایزه باربد را آرمان مهدیه برای آلبوم «به موازات بی نهایت» از آن خود کرد.

آهنگسازی موسیقی پاپ و تلفیقی - با کلام

نامزدهای دریافت جایزه: ارشاد رازانی برای آلبوم «باغ ارم»، گروه پالت برای پروژه «نصف النهار مبدا»، مهدی صومعه برای پروژه «در خیال او»، امین همایی برای پروژه «قبل پاییز، بعدپاییز»

در این بخش دیپلم افتخار به امیر همایی برای آلبوم «قبل پاییز، بعد پاییز» و جایزه باربد را گروه «پالت» برای آلبوم «نصف النهار مبدا» دریافت کرد.

خوانندگی موسیقی پاپ و تلفیقی

نامزدهای دریافت جایزه: مهدی صومعه برای خوانندگی «در خیال او»، «مهدیا علیزاده برای خوانندگی «باغ ارم»، بهزاد عمرانی برای خوانندگی «احتمالا قهرمانی در کار نیست»، امید نعمتی برای خوانندگی «نصف النهار مبدا»

در این بخش دیپلم افتخار به بهزاد عمرانی برای آلبوم «احتمالاً قهرمانی در کار نیست» رسید و جایزه باربد به امید نعمتی برای آلبوم «نصف النهارمبدا» اهدا شد.

آهنگسازی موسیقی دستگاهی - با کلام

نامزدهای دریافت جایزه: مهدی حاجی قاسمی برای پروژه «کوچه دلگیر تو شد»، امیر شریفی برای پروژه «شرح این هجران»، محمد علی نجف پور برای پروژه «شب چراغ»، توحید وحید برای پروژه «آستان عشق»

در این بخش دیپلم افتخار به مهدی حاجی قاسمی برای آلبوم «کوچه دلگیر تو شد» رسید و جایزه باربد به امیر شریفی برای پروژه «شرح این هجران» از آن خود کرد.

خوانندگی موسیقی دستگاهی

نامزدهای دریافت جایزه: مهدی امامی برای خوانندگی اثر «شرح این هجران»، سید محسن حسینی برای اثر «در دور دست»، مجتبی عسگری برای پروژه «بوستان سعدی»، علی مومنیان برای پروژه «کوچه دلگیر شد»

در این بخش دیپلم افتخار به مهدی امامی برای آلبوم «شرح این هجران» رسید و جایزه باربد را مجتبی عسگری برای آلبوم «بوستان سعدی» از آن خود کرد.

اجرای موسیقی پاپ - بی کلام

نامزدهای دریافت جایزه: مصطفی بیاتی برای اثر «ماه یکشنبه من»، الیاس دژاهنگ و مجید عیدانی اصل برای پروژه «رنج»

در این بخش دیپلم افتخار به مصطفی بیاتی برای اثر «ماه یکشنبه من» رسید و جایزه باربد را الیاس دژاهنگ و مجید عیدانی اصل برای پروژه «رنج» از آن خود کردند.

اجرای موسیقی کلاسیک

در این بخش جایزه باربد به مهرداد غلامی برای آلبوم «قطعاتی برای فلوت» اهدا شد.

بهترین ناشر

نامزدهای دریافت جایزه: نشر «جوان» با مدیریت نیما جوان، نشر «ماهور» با مدیریت سید محمد موسوی، نشر «نسیم مهر آوا» با مدیریت محمد غلامی، نشر «نوفه» با مدیریت معین فرزاد

در این بخش ضمن تقدیر از نشر «ماهور» دیپلم افتخار به نیما جوان مدیر نشر «موسیقی جوان» اهدا شد و جایزه باربد را معین فرزاد مدیر نشر «نوفه» از آن خود کرد.

راپسودی ایرانی برای سازسولو و ارکستر سمفونیک

نامزدهای دریافت جایزه: فرید اسماعیلی ابهری، محسن جوزی، عارف شاهد نواز، پوریا لاچینی

در این بخش دیپلم افتخار به فرید اسماعیلی ابهری اهدا شد و جایزه باربد را پوریا لاچینی از آن خود کرد.

سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر همزمان و در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به دبیری حسن ریاحی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی برگزار شد.