سرویس موسیقی هنرآنلاین: مارگاریتا کاراتیگینا معاون کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو درباره ایران گفت: ایران فرهنگی غنی دارد. این کشور توانسته موسیقی سنتی خودش را حفظ و در عین حال گسترش دهد. همچنین ایران این توانایی را دارد که از موسیقی سمفونیک غرب بهخوبی استفاده کند. موسیقی سنتی ایران که خاص این کشور است برایمان بسیار جالب است. از نظر فرهنگی این موسیقی بسیار به فرهنگ روسیه نزدیک است.
او ادامه داد: این در بخش موسیقی سمفونیک راهی را میرود که روسیه در قرن هجدهم طی کرد. ما این مسئله را درک میکنیم که تجربه فهم موسیقی سمفونیک برای ایرانیان بسیار جالب است و میخواهند آن را یاد بگیرند.
معاون کنسرواتوار چایکوفسکی مسکو همچنین گفت: ایران فرهنگ بزرگی دارد. موسیقی سمفونیک اروپایی هم بخشی از این فرهنگ است که باید در آن باشد. برای ایرانیها در این مرحله کمی سخت است که از لحاظ روانی و فیزیولوژی این موسیقی و روشهای استفاده از آن را یاد بگیرند. وقتی این مسئله را یاد بگیرند بهراحتی میتوانند موسیقی سمفونیک اروپایی را اجرا کنند. از نظر تکنیکی یادگیری این موسیقی مسئله خاصی نیست.
کاراتیگینا تأکید کرد: در موسیقی سمفونیک اروپا سری هست و آن هم این که نوازنده باید در اجرای این موسیقی خودش را فراموش کند و دقیقاً همانند کسی بنوازد که کنارش نشسته است. 12 ویولن وقتی کنار هم هستند، باید دقیقاً مانند یک ویولن اجرا کنند. برای ایرانیان این مسئله کمی دشوار است چرا که ایرانیان غرور دارند. به همین دلیل هر نوازنده ایرانی همانگونه که خودش میخواهد اثر را اجرا میکند. پس 12 ویولن هر کدام همانند خودشان اجرا میکنند و صداهایی که درمیآید تشخیصش برای مخاطب دشوار است. این مسئله برای ما قابل تشخیص است.
او همچنین گفت: موضوع بر سر این نیست که چه کسی خوب و چه کسی بد اجرا میکند. ایرانیان هر کاری که انجام میدهند به بهترین شکل انجام میدهند. فکر میکنم که ایرانیان روح و جان به موسیقی سمفونیک میبخشند تا اروپاییان بتوانند تنوع صداها را از طریق صدای ساز آنها بشناسند.
این مسئول ادامه داد: اصول بداههنوازی یکی از دستاوردهای بزرگ مردم ایران است. این دستاورد را ایرانیان باید حفظ کنند و باید کاری کنند که موسیقی اروپایی تأثیری بر آن نداشته باشد. من را کسانی ناراحت میکنند که موسیقی سنتی ایران را پیش از اجرا روی نت مینویسند. با این کار ذوق و آفرینش لحظهای را از دست میدهند. این میراث معنوی ایران را باید بهخوبی حفظ کرد. بهصورت موازی میتوان موسیقیهای دیگر را هم دنبال کرد.
او در پایان گفت: موسیقی سنتی ایران آنقدر برای کنسرواتوار چایکوفسکی قابل درک است که ما یک کارمند برای این بخش استخدام کردهایم که موسیقی ایرانی را بهخوبی میشناسد.