به گزارش هنرآنلاین به نقل از مهر، مراسم نکوداشت استاد هرمز فرهت آهنگساز و موسیقیدان سهشنبه یازدهم اردیبهشتماه با حضور تعدادی از هنرمندان و علاقهمندان در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
لوریس چکناواریان مجری شد
لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر در ابتدای این مراسم گفت: امروز برای ما افتخار بزرگی است که میزبان هنرمندی هستیم که طی سالهای اخیر به دلیل تجربه و دانش بالای موسیقایی خود راهنمای خوبی برای اهالی موسیقی بوده است. امروز ما میزبان استاد هرمز فرهت هستیم که در سن ۹۰ سالگی مانند یک جوان سی و چند سالهای میماند و حالا بعد از سالها به ایران آمده تا دوباره با او دیداری داشته باشیم.
وی افزود: او از جمله آهنگسازان بزرگ موسیقی ایرانی است که تحقیقات زیادی در حوزههای مختلف موسیقی داشته است. او همان آهنگساز فیلم معروف "گاو" است و امروز مقابل این هنرمند تعظیم میکنم.
چکناواریان ضمن خوشامدگویی به هرمز فرهت که بعد از سالها دوری از کشورمان به ایران سفر کرده است، ادامه داد: امروز برای اولین بار است که من مجری یک برنامه میشوم و البته میتوانم بگویم اولین مجری هستم که بدون شعر برنامه را آغاز میکنم. برای من افتخاری است که بعد از سالها استاد هرمز فرهت را در تهران میبینیم. استاد فرهت عزیز بدانید همه کسانی که موسیقی را دنبال میکنند امروز مفتخر هستند که شما در ایران هستید.
هرمز فرهت در کنار موسیقی به دانشجویان شخصیت درس میداد
هوشنگ کامکار آهنگساز پیشکسوت نیز در این مراسم گفت: یکی از ویژگیهای هنرمند، داشتن شخصیت هنری است. به عبارتی چهل درصد از نمرهای که یک آهنگساز از مخاطب دریافت میکند از همین موضوع شخصیت هنری است و استاد هرمز فرهت به ما این موضوع را درس داد. وی از جمله مدرسان صاحبنام موسیقی است که طی دوران حضورش در دانشکده هنرهای زیبا خدمات بسیار قابل توجهی را به دانشجویان رشته موسیقی انجام داد.
وی با اشاره به اینکه هرمز فرهت شاگردان بسیاری را تربیت کرده است، بیان کرد: زمانی که در آمریکا مشغول به تحصیل بودم متوجه دانش بالای پرفسور فرهت در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی شدم. او یکی از با شخصیتترین هنرمندان کشور ما بوده و هست که امیدوارم از این پس هم بتوانیم قدردان زحمات استاد فرهت باشیم.
خاطرات پسرعموی استاد از پرفسور موسیقی
شاهین فرهت آهنگساز پیشکسوت و پسرعموی هرمز فرهت نیز در این مراسم گفت: من از بچگی پیگیر کارهای او بودم و حتی وقتی استاد برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت همچنان فعالیتهای او را دنبال میکردم. هرمز فرهت برای من یک بت بود که موسیقی را برای اولین بار از او آموختم. این هنرمند کارهایی دارد که همیشه من را تحت تأثیر قرار داده و بهنوعی میتوان گفت که من را دیوانه میکرد که چطور یک هنرمند میتواند اینچنین پربار در موسیقی حضور داشته باشد.
وی با ارائه توضیحاتی از دورههای مختلف فعالیتهای هرمز فرهت بیان کرد: هرمز فرهت هنوز به دنیای کمپوزیسیون ایران مقروض است به همین جهت از او میخواهم دوباره بنویسد چرا که کارهای او برای ما الگو و فراموشنشدنی است. در این مجال باید از امیر مهیار تفرشی پور تشکر میکنم که بخش اعظمی از مراجعت استاد فرهت به ایران مدیون زحمتها و تلاشهای این هنرمند است.
جامعه ایرانی عزت موسیقی را فراموش نکند
در بخش دیگری از این مراسم هرمز فرهت هم ضمن قدردانی از دستاندرکاران برگزاری این برنامه گفت: حرف زدن در این مراسم برایم کار سختی است چون آنقدر به من در این مراسم لطف شده که واقعاً نمیدانم چه کار کنم. به همت امیر مهیار تفرشی پور بعد از ۳۹ سال به ایران بازگشتهام و این روزها غیر از ترافیک تهران از همه چیز انرژی مثبت دریافت میکنم.
این هنرمند گفت: کار آهنگسازی هیچوقت نمیتوانست کار دائم من در عرصه موسیقی باشد چون من در عین حضورم در دانشگاه، درگیریهای دیگری نیز داشتم که امیدوارم ثمربخش بوده باشد. من در این مدت هم که ایران هستم شوق و شور زیادی در بین اهالی موسیقی دیدم و افراد بسیار خوبی در موسیقی ایران پیدا شدهاند و امیدوارم این هنرمندان بتوانند حضور بازتری در موسیقی داشته باشند. مسئله مهم برای جامعه ایران عزت موسیقی است که در فرهنگ عظیم نوشتاری، معماری، تاریخی، فلسفی و علوم مختلف جای خود را پیدا کرده است. ما باید بپذیریم که موسیقی در ایران رشد کرده پس مهمترین کار این است که به مردم بیاموزید موسیقی فارغ از پر کردن اوقات فراغت و تفریح، هنر بسیار مهمی است.
وی در پایان تصریح کرد: متأسفانه تاریخ موسیقی ما عموماً فاقد آهنگساز است که باید این را بپذیریم و باید این نقص را رفع کنیم. آفرینش موسیقی وقتی ارزش پیدا میکند که بتوانیم مکتب جدیدی در موسیقی ایران خلق کنیم.
لوریس چکناواریان در پایان برنامه ابراز امیدواری کرد تا در آیندهای نزدیک فستیوال موسیقی پرفسور هرمز فرهت در کشورمان برگزار شود.
هرمز فرهت به سال ۱۳۰۷ در تهران متولد شد. وی از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) در رشته موسیقی لیسانس گرفت سپس در رشته آهنگسازی کالج میلز در رشته آهنگسازی نزد داریوس میو آموزش دید و در نهایت از یو.سی.آل. ای دکترای موسیقیشناسی دریافت کرد. این هنرمند در سال ۱۳۳۶ در طول پژوهشهای خود برای دریافت دکترای موسیقیشناسی با استفاده از بورس بنیاد فورد به ایران آمد و نزد حسین صبا (سنتور) و نصرالله زرین پنجه (سهتار) با موسیقی کلاسیک ایرانی آشنا شد. او از ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۵ رئیس دپارتمان موسیقی دانشگاه ترینیتی دوبلین بوده است. هرمز فرهت موسیقی تعدادی از فیلمهای سینمای ایران از جمله "جنوب شهر"، "گاو"، "پستچی"، "دایره مینا" و "آرامش در حضور دیگران" را ساخته است.
پایاننامه دکترای هرمز فرهت با عنوان "مفهوم دستگاه در موسیقی ایران" در سال ۱۹۹۰ توسط انتشارات دانشگاه کمبریج در بریتانیا به چاپ رسید که از مهمترین نوشتهها دربارهٔ موسیقی ایرانی به زبان انگلیسی است. برگردان پارسی این کتاب نیز به کوشش مهدی پورمحمد منتشر شده است.