به گزارش هنرآنلاین در این نشست که با عنوان "80 سال لوریس چکناوریان" در فرهنگسرای اندیشه انجام گرفت نسیم شجاعی با بیان این مطلب که ادای دین به بزرگان هر رشته که هم در ایران و هم در عرصه بینالملل شناخته شده هستند به گردن همه ماست گفت: برگزاری این مراسم با همکاری گروه تهران مدرن، موسسه نوای چنگ فرزانه و شرکت هاکوپیان، محقق شد.
شجاعی با اعلام این خبر که در طی این روزها دو کنسرت در 14 و 15 دی ماه از آثار لوریس چکناواریان روی صحنه تالار وحدت می رود گفت: قطعاتی در این کنسرتها اجرا خواهند شد که بیشتر در عرصه بینالملل شناخته شده و در ایران کمتر اجرا شدهاند.بسیاری از قطعات مربوط به دوران جوانی استاد چکناوریان و زمانی است که در وین تحصیل میکردند.
شجاعی ویژگی مشترک این آثار را خلاقیت و تمرکز بر سازهای کوبهای و پرکاشن دانست و اظهار داشت: زمانی که استاد چکناواریان چنین قطعاتی را مینوشتند هیچ آهنگساز (ایرانی) دیگری این کار را پیش از ایشان انجام نداده بود.
او توجه به پیشینه فرهنگی؛ ریتمهای ایرانی و فولکلور ارمنی در رپرتوارهای نوشته شده توسط استاد چکناواریان را از دیگر ویژگی های شاخص آثار او دانست.
محمد شلهچی هم که در سالهای اخیر آثاری از این استاد موسیقی را در کشورهای مختلف از جمله سوییس روی صحنه برده درباره ریکوییم "یادبود قربانیان سال ۱۹۱۵" که قرار است در کنسرتهای این مجموعه برنامه، اجرا شود گفت: ریکوییم یادبود قربانیان سال 1915 تا به حال در ایران اجرا نشده و با اینکه مربوط به سالها پیش میشود کار بسیار مدرنی برای زمان خودش به حساب میآید.
این موزیسین درباره جمعآوری سازهای پرکاشنی که برای اجرای این قطعات لازم بوده گفت: جمعآوری سازها و رساندنشان به ایران بسیار مشکل بوده و این موضوع (تعداد سازهای پرکاشن) حتی در بیرون از ایران هم به نوعی غیرقابل باور برای کسانی بود که میدیدند استاد چکناواریان این قطعات را برای چه حجمی از سازهای پرکاشن در آن سالها نوشته است و آنها را سخت متعجب میکرد.
شلهچی به اجرای قطعات "باله دنس فانتاستیک"؛ "اپرای پردیس و پریسا" و همچنین نمایش فیلم و موسیقی در مجموعه برنامههای این بزرگداشت اشاره و عنوان کرد: فیلم "زیارت گیومری" درباره زلزلهای در ارمنستان است که کشتههای زیادی داد و استاد چکناواریان در آن سال ضمن برگزاری یک کنسرت خیریه در امریکا برای کمک به زلزلهزدگان آنجا به ایروان رفت و از آنجا با پای پیاده به گیومری رفت و پولی را برای کمک به مردم جمع آوری کرد که به رقم بسیار بالایی در آن زمان رسید و جالبتر اینکه صرف بازسازی فرهنگی در این منطقه شد و این فیلم در آن سالها تنها در تلویزیون ارمنستان روی آنتن رفت.
این موزیسین لوریس چکناوریان را دارای شخصیت برجسته فرهنگی دانست که از نسل آخرین رمانتیکهای ایرانی است که بسیار بیشتر از جوانان این دوره هم توانسته این ویژگی را در خودش حفظ کند.
مجید بهادری نماینده شرکت هاکوپیان نیز در ادامه این نشست با اظهار امیدواری از اینکه روزهای خیلی شلوغی را در ده روز آینده و در طی مراسم بزرگداشت استاد چکناواریان شاهد خواهیم بود گفت: مفاخر ما از تقدیرشدن و برگزاری مراسم مستغنی هستند اما جامعه و مردم که خود ما هم جزیی از آنها هستیم نیاز به شناخت و یادآوری این نامها داریم. مشاهیر و سرمایههای انسانی همیشه در فرهنگ ما جاری بودهاند اما گاهی به دلایل مختلف از آن غفلت شده و یا مهجور مانده است.
بهادری با اشاره به این مطلب که شرکت هاکوپیان همیشه از هر فرصت و بهانهای برای مشارکت در چنین برنامههای فرهنگی استفاده میکند عنوان کرد: به نظر ما بار برگزاری چنین برنامههایی تنها نباید بر دوش فرهنگیان باشد و مراکز و نهادهای دولتی و خصوصی باید با مشارکت فعالشان قدردان هنر و هنرمند باشند.
بهادری با اشاره به فعالیت ۵۰ ساله شان آن را به نوعی تجمیع فرهنگ، هنر و صنعت دانست و گفت: آثار فاخر لوریس چکناواریان به ریشههای غنی فرهنگ ما متصل میشود و ما بر این باور هستیم که در جامعهای سالم و فرهیختهتر شرایط برای فعالیت و ارتقا کسب و کار هم بیشتر و بهتر میشود.
مجید بهادری با اشاره به حمایتی که شرکت هاکوپیان در سالهای پیش از ارکستر سمفونیک تهران داشته گفت:در تمام این مدت و با وجود تمام تلاطمها سعی کردهایم پیوندمان با بخش فرهنگی قطع نشود و امروز افتخار بودن در کنار هنرمند فاخر استاد چکناواریان را هم در کارنامه کاری خودمان داریم و قدردان زحمات استاد چکناواریان در رشد و ارتقای فرهنگ کشورمان در حوزه داخلی و بین المللی هستیم.
محمد شلهچی (نماینده گروه تهران مدرن) هم در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر حضور نوازندگان خارجی برای اجرای قطعات گفت: گروه موسیقی ما از فردا در سوییس تمرینهایش را شروع و شب قبل از کنسرت وارد ایران میشوند.
شلهچی تنها نوازنده ایرانی این گروه را یاسمن کیمیاوی و دیگر نوازندگان را اهل کشورهای ژاپن، سوییس و ایتالیا معرفی کرد.
او با اظهار امیدواری از اینکه همه سازها به روز اجرا برسند گفت: ما بسیاری از سازهای پرکاشن را در ایران نداریم و به همین دلیل کار از نظر فضای فیزیکی و سازی سخت است اما این امید را داریم که با این برنامهها پیش زمینه تربیت نوازندههای خوب در ایران فراهم شود تا در سالهای آینده وضعیت به نوعی باشد که این برنامهها را تماما با موزیسینهای ایرانی اجرا کنیم.
او درباره نحوه همکاری استاد چکناواریان با اجراکنندگان این برنامه توضیح داد: ایشان اعتماد خیلی بزرگی به ما کردند و از آنجایی که من قبلا قطعات ایشان را در سوییس اجرا کرده بودم کاملا با ما همراه بودند اما دخالتی در چگونگی اجرای برنامهها نداشتند و کاملا به دور از برنامهریزیها بودند.
محمد شلهچی اجرای چنین برنامهای را به نوعی خاص برای اهالی موسیقی و دانشجویان دانست و اظهار داشت: برای ما خیلی راحتتر بود که به شیوه کلیشه و مرسوم مراسم بزرگداشت برگزار شود اما این اتفاق تکراری خوشایند ما نبود و میخواستیم برنامهای را در این روزها داشته باشیم که نسل دانشجو و جوان به شکل عملی در آن شرکت داشته باشند و با مفهوم نوازندگی پرکاشن آشنا و آموزش داده شوند.