به گزارش هنرآنلاین، آرش گوران رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در ابتدای این نشست که روز سه شنبه پنجم دی در تالار وحدت تهران برگزار شد، درباره جزئیات کنسرت صحبت کرد و گفت: در کنسرتی که روز چهارشنبه ۱۳ دی در تالار وحدت تهران برگزار میشود، قطعات آهنگسازانی چون ادوارد گریگ، سوندسن، خان ممداف و کومیتاس با نوازندگی کمانچه ایمام یار حسن اف نوازنده مطرح کمانچه اهل کشور آذربایجان اجرا خواهد شد.
گوران افزود: قسمت اول کنسرت با ارکستر زهی آغاز میشود اما بخش ویژه برنامه ما که دومین اجرایمان در سال 96 است همراهی ایمامیار حسن اف با ارکستر است که تصور میکنم مخاطبان میتوانند شاهد یک برنامه مخاطب پسند و لذت بخش باشند. به هر صورت من به دسته بندی کردن نوازندگان ایرانی و خارجی اعتقادی ندارم و همیشه به موسیقی به عنوان یک کار بینافرهنگی نگاه میکنم که هر نوازندهای میتواند در آن به نواختن مشغول باشد و این بار بسیار خوشحالم که میتوانیم از یک نوازنده برجسته کشور آذربایجان بهره مند شویم.
گوران در پاسخ به این سؤال که چرا یک نوازنده آذربایجانی را برای نوازندگی ساز کمانچه انتخاب کردهاند، توضیح داد: ما هم به این موضوع کاملاً واقف هستیم که در ایران نوازندگان کمانچه بسیار خوبی داریم که در اجراها و برنامههای قبلی افتخار همکاری با آنها را داشتیم اما ما در این برنامه کنسرتو کمانچه از حاجی خان ممداف را اجرا میکنیم و چون این اثر ساخته یک آهنگساز آذربایجانی است، یک نوازنده آذری میتواند ارتباط بهتری با این اثر بگیرد و اجرای دقیقتری از آن داشته باشد. از سویی دیگر آثاری که به صورت ارکسترال برای سازهایی مانند کمانچه و تار ساخته میشود، در کشور آذربایجان تعدادشان بسیار است وگرنه من به دسته بندی نوازندگان ایرانی و غیرایرانی اعتقادی ندارم موسیقی یک زبان بی مرز است. ممکن است ما اثری از بتهوون را بهتر از ارکستری آلمانی اجرا کنیم. علاوه بر این دعوت از نوازندگان بین المللی برای حضور در ارکستر فیلارمونیک تهران به واسطه تعمیق روابط بینافرهنگی و بین المللی ارکستر مهمترین رویکرد ما در دعوت از یک نوازنده خارجی بوده است. چندی پیش هم خانم فریوسفی به عنوان نماینده ارکستر فیلارمونیک تهران به ارکستر فیلارمونیک نیویورک دعوت شدند و در آنجا به عنوان نوازنده مهمان حضور داشتند که در راستای همین تفکر کلی ارکستر است.
رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در بخش دیگری از صحبتهایش درباره نداشتن اسپانسر بعد از شش سال صحبت کرد و گفت: ما در مسیری هستیم که به خودی خود، راه دشوار و پر مشکلی است، اما امیدوارم فضا حداقل به گونهای هدایت شود که این بار به خواستههای هنرمندان و جایگاه آنها توجه بیشتری شود. به اعتقاد من تمام پیشرفتهایی که شما در ارکسترهای بین المللی میبینید فقط و فقط به دلیل توجه به عنوان هنرمندان است. شما مطمئن باشید ما سعی میکنیم شوالیههای خوبی برای هنر باشیم اما در این راه مشکلات اقتصادی مانع انجام کارها میشود. ارکستر فیلارمونیک تهران به هیچ چیز جز هنر و مردم خودش را متعهد نمیداند و من از همه اعضای گروه تشکر میکنم که علیرغم همه سختگیریها من در این زمینه همکاری خوبی داشتند. من پیش از این هم گفتهام، ارکستر فیلارمونیک تهران توانایی اجرای کنسرت به صورت ماهانه را دارد اما شرایط به گونهای است که اجازه حضور مؤثر و برگزاری کنسرت را نمیدهد. صادقانه می گویم اگر تلاشهای پیمان ابوالحسنی برای هماهنگیهای کنسرت وجود نداشت ما با مشکلات بسیار زیادی روبه رو میشدیم. میکلانژ در جایی گفته است هیچوقت به من نگویید نابغه چرا که اگر بدانید پشت هر مجسمهای که ساخته میشود چه میزان رنج است دیگر نامان را نبوغ نمیگذارید. به نظر من هم همینطور است. درست است که اگر رنجی نباشد گنجی هم نیست اما نه اینکه رنج در اخذ مجوز و گرفتن سالن و کار هنری باشد! آهنگسازی که در خانه آهنگسازی کند دچار مرگ تدریجی میشود و اگر ما میگوییم که برای هنرمندشانی قائل هستیم باید آن را پاس بداریم.
او ادامه داد: چطور میشود که مثلاً در نیویورک سالنی را به نام ارکستر فیلارمونیک میزنند و همه جوره همکاری میکنند اما در ایران نه. البته که در همین کنسرت اخیر هم اگر نبود کمکهای بسیار زیاد بنیاد رودکی و دفتر موسیقی ما نمیتوانستیم به این اجرا امیدوار باشیم.
در ادامه این نشست، پانیذ فریوسفی کنسرت مایستر این برنامه هم به سفر اخیرش به نیویورک و اجرا در پروژه صلح به همراه ارکستر فیلارمونیک نیویورک اشاره کرد و گفت: هم به لحاظ موسیقایی و هم به لحاظ سطح کیفی نوازندگان برایم تجربه بسیار ارزشمندی بود. بحث مدیریتی و نظمی که در ارکستر فیلارمونیک نیویورک وجود داشت برایم تجربه بسیار جذاب و مهمی را رقم زد. من همکاریهای زیادی با ارکسترهای فیلارمونیک در ایران داشتم که بعد از این همه سال تصمیم گرفتم اگر بخواهم در ایران فعالیتی داشته باشم به طور حتم با ارکستر فیلارمونیک تهران خواهد بود. یک هنرمند زمانی میتواند بهترین کار خود را ارائه دهد که تمامی موارد مربوط به سازماندهی یک ارکستر سرجای خود باشد. این فضا در ارکستر فیلارمونیک نیویورک وجود داشت و من مواردی را در این مجموعه میدیدم که نشان از جزیی نگری و سازماندهی حرفهای داشت که مردم نیز در آن نقش مهمی داشتند. به هر صورت ما دوست داریم چنین رویکردی در ارکستر فیلارمونیک تهران نیز وجود داشته باشد. به خصوص در زمینه دریافت کمکهای مردمی برای بقای ارکستر ارکسترهای فیلارمونیکی همچون نیویورک بسیار موفق بودند.
فریوسفی در ادامه همین بحث درباره اسپاسنرینگ ارکستر فیلارمونیک تهران کفت: اسپانسرها هم از دل مردم عادی بیرون میآیند. مردمی که الان گوششان به نوع سخیف و بیکیفیتی از موسیقی پاپ عادت کرده. هر روز میبینیم در سایتهای فروش بلیت کنسرت بلیت این کنسرتهاست که تمام میشود. باید تأسف خورد پون این نوع موسیقیها سریع تولید میشوند، سریع توزیع میشوند و سریع فراموش میشوند در حالیکه ما الان هنوز مخاطبینی داریم که از کنسرتهای سالهای قبل ما مثال میزنند.
کنسرت مایستر ارکستر توضیح داد: بیایید به گوشهایمان رحم کنیم و هر موسیقی را در جامعه گوش نکنیم این موضوع بسیار مهمی است که مجموعه ارکستر فیلارمونیک تهران آن را جزو اصلیترین وظایف خود میداند. ما در این کنسرت تلاش کردیم تا از سولیستی استفاده کنیم که عنوان جهانی دارد و بسیاری از مخاطبان دوست دارند هنرمندی چون ایمام یار حسن اف را از نزدیک ببینند. ای کاش مردم و مخاطبان ما با راهکاری که به اعتقاد من وظیفه رسانههاست متوجه این موضوع باشند که موسیقی خوب را بشنوند. متاسفانه موسیقیهای امروزه موسیقیهای "فست فودی" هستند که اتفاقاً با استقبال مخاطبان هم مواجه شدهاند این اتفاق خوبی نیست و باید فضا به گونهای هدایت شود که مردم موسیقی کلاسیک هم بشنوند و فقط به موسیقیهایی که لذت لحظهای دارند، اکتفا نکنند.
پیمان ابوالحسنی مدیر اجرایی ارکستر فیلارمونیک تهران هم در این نشست گفت: در ابتدا درباره اینکه قرار بود این کنسرت 26 آذرماه امسال در برج میلاد برگزار شود اما در میانه راه به دلیل حضور نوازنده خارجی و روند طولانی کسب مجوز حضور برای ایشان مشکلاتی پیش آمد که باعث شد دوباره در تالار وحدت برای اجرای برنامه برنامهریزی کنیم. حتی در این زمینه نیز با مشکلات مالی زیادی از جمله پرداخت اجاره بهای برج میلاد مواجه شدیم که ضرر زیادی به ما زد و هنوز هم مبلغ به ما بازنگشته است.
وی با اشاره به حمایتهای مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی و دفتر موسیقی برای برگزاری کنسرت در تالار وحدت تصریح کرد: مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودکی بعد از اینکه ما از اجرای ارکستر در برج میلاد انصراف دادیم به ما ثابت کردند که خانه ارکستر فیلارمونیک تهران همین تالار وحدت است.
کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری آرش گوران ساعت 21:30 روز چهارشنبه 13 دی با تک نوازی کمانچه ایمام یار حسن اف نوازنده مطرح آذربایجانی در تالار وحدت تهران برگزار میشود.