به گزارش هنرآنلاین، سیامک جهانگیری، آهنگساز و نوازندۀ نی، در موردانتخاب این ردیف برای آموزش هنرجویان گفت: ساز نی یکی از نزدیکترین سازها به حنجره انسان است. بنابراین، شاید از این بابتْ ردیفِ آوازی مناسبترین ردیف برای اجرا با ساز نی باشد. به همین خاطر، این مجموعه برای سازِ نی آوانویسی و اجرا شده است.
وی در مورد جزییات این اثر توضیح داد: مجموعهی حاضر بهعنوان کتاب اول، شامل دستگاه شور و متعلقات آن بوده و مجموعههای بعدی که شامل دیگر دستگاههاست در حال آمادهسازی برای چاپ و نشر هستند.
او در مورد آوانویسی این ردیف توضیح داد: آنچه در آوانویسیها برای این ساز مدّ نظر بوده، عبارت است از اجرای چپکوکِ دستگاه شور و متعلقات آن یعنی آواز ابوعطا، بیات ترک، افشاری و دشتی. اجرای راستکوکهای ردیف آوازیِ نی در سال گذشته توسط اینجانب در اجرای ردیف استاد دوامی با آوانویسی استاد پایور صورت گرفته است.
جهانگیری درباره اجرای این ردیف اظهار داشت: در اجرای گوشهها سعی شده است ضمن وفاداری به اجرای آوازِ استاد کریمی، در کشش نغمات و سکوتها، تناسبات زمانی درنظر گرفته شود، اما اجرای قطعات این مجموعه نسبت به اجرای استاد کریمی کمی تندتر است.
وی در پایان بیان داشت: از آنجا که این مجموعه برای آموزش تدوین و اجرا شده در اجرا نیز سعی شده از بیان شخصی در نوازندگی پرهیز شود تا قطعات حاضر بهصورت یک مجموعهی آموزشیِ کامل برای هنرجو قابل استفاده باشد و با فراگیری اولیهی آن هر کس به فراخور ذوق و توان خود بتواند در اجرای شخصی و در جهت بسط بیانِ منحصر به خود از آن استفاده کند.