به گزارش هنرآنلاین، در دویست و سی امین گفتمان هنر و معماری مهندس سعید عینی فر، دکتر محمدمنصور فلامکی، دکتر مصطفی کیانی، دکتر محمود گلابچی، دکتر عبدالرضا محسنی، دکتر محمدمهدی محمودی درباره کیفیت آموزش طراحی به معماران سخن خواهند گفت.
چه چیز تحصیلات معماری را چنین ویژه کرده است؟ "پیچیدگی، عدم قطعیت، یگانگی و کشمکش" همه اینها باید فراگرفته و فهمیده شوند و با مطالبی از علوم ارائه شده ای (که خود به طور پایدار در حال توسعه هستند) ترکیب شوند. در حقیقت معماران باید روشهای کاریشان را با عکس العمل دیگران و اقبال جامعه، کامل کنند. اگرچه آنها در این راه روشهای فکر کردن خود را دارند که مستلزم داشتن ریشه بسیار محکمی در فرهنگ و تاریخ است. مهارتهای آشکار نقشه کشی و طراحی، فهم عمیق ارزشهای انسانی یعنی ارزشهای معنوی، نیز فیزیولوژیکی، روان شناسی، اجتماعی، زیست محیطی و توانائی هماهنگی همه اینها با هم (همزمان با رفع مشکلات پیچیده مملو از ابهامات)، معماران نیاز به چنین دانش، تکنولوژی و توانائی برای برقراری ارتباط با متخصصین در زمینههای مختلف و غیره دارند. به عنوان مثال در معماری برعکس سایر تخصصها، نمیتوان بی اعتنا به زیبایی بود، معماران با وجود پیچیدگیهای فنی کارشان، مایل به تصمیم گیری درباره زمینههای "زیباشناختی" هستند. از طرفی طراحی معماری تنها موضوعی برای حل کردن مشکلات نیست، بلکه یک سؤال است، قبل از هر چیز، درباره یافتن این که مشکلات عملاً چه چیزهایی هستند. یک دانشجوی معماری همیشه نیاز دارد که "وقتی هنوز نمیداند که چه چیزی را باید یاد بگیرد، خود را به درجه صلاحیت جدیدی سوق دهد". برخلاف انواع دیگر دانشجویان، دانشجوی معماری باید "قبل از آن که بداند چه کاری را باید انجام دهد، به انجام دادن آن دست بزند" که البته این راه ویژه ای برای فکر کردن نیز میباشد که در همه زمینهها در حقیقت ورای معماری، قابل اجرا میباشد.
علاقهمندان به حضور در این نشست میتوانند چهارشنبه 24 آذر ماه 1395 از ساعت 15 الی 18 به موزه هنرهای آئینی امام علی (ع) واقع در خیابان ولیعصر (عج) ، بالاتر از ظفر ، بلوار اسفندیار مراجعه کنند.