سرویس معماری هنرآنلاین: نقد معماری کاری واقعاً پیچیده ،چالشبرانگیز و دشوار است ، زیرا هر مطلب میتواند از جنبههای بسیاری مورد بررسی قرار گیرد. ضمن اینکه معیارهای ثابتی برای تشخیص خوبی و بدی وجود ندارد به عنوان مثال مسائل مربوط به زیبایی شناسی کمی پیچیده است. آنچه ممکن است برای کسی زیبا باشد ممکن است برای شخص دیگری خلاف این موضوع به نظر برسد. بنابراین ، تبدیل شدن به یک منتقد مؤثر در معماری ، طیف گستردهای از خصوصیات را میطلبد که شامل دانش گسترده ، سالها تجربه، قدرت اقناع، مهارتهای عالی شناختی، فنی و مهارتهای بین فردی، صبر زیاد، تشنگی به آگاهی و منطق در استدلالها است.
منتقدان معماری نه تنها به معماران در فهم ماهیت پروژهها کمک میکنند بلکه آنها را در داوری انتقادی و واضحسازی تصاویر ذهنی یاری میرسانند.
بسیاری از وبسایتهای رسانهای اکنون فقط تصاویر و موارد خبری را جمعآوری میکنند بدون اینکه دیدگاه درستی از مسئله داشته باشند و این گردآوری قطعاً نقد نیست، منتقدین خوب قلمرو خود را میشناسند و در حوزههایی فراتر از جمعآوری ایدهها فعالیت دارند!
اصول و انصاف در داوری
نخست، منتقد باید " اصولی" باشد. انصاف و وضوح هنگام داوری اصلی ضروری است. انتقاد درست درباره یک طرح باید بر اساس معیارهای اصولی ارزیابی شود نه اینکه پروژه، طرح یا نظری به عنوان مبنایی برای مقایسه آنان قرار گیرد برای مثال نقد خانهای در مقایسه با قصرهای پادشاهی امری غیر قابل قضاوت و غیر اصولی است و تشخیص این مطلب و زمان درست انتقاد از نیازهای اولیه برای یک منتقد است.
استدلال منطقی
معمار منتقد همیشه باید دلایلی منطقی داشته باشد. رابرت آیوی ، مدیرعامل انستیتوی معماران آمریکایی میگوید: "احساسات نمیتواند دلیل خوبی برای نقد محسوب شود." البته داشتن گرایشهای خاص به یک سبک یا معمار به خصوصی اشتباه نیست ، مگر اینکه در نحوه انتقاد تأثیرگذار باشد در واقع فراموش نکنید با هدف انتقاد هرگز نباید اهانت به معماران یا طرحهای معماری صورت گیرد ، بلکه یک منتقد موفق بایستی به منظور ارتقاء اوضاع ، به دلایل منطقی و نادرست مدنظر خود محترمانه و با استدلال منطقی اشاره کند.
اقناع مخاطب
هنر قانع کردن دیگران با استدلال صحیح از ضروریات برای یک منتقد معماری محسوب میشود. در واقع اگر گیرنده نتواند پیام شخص منتقد را به درستی درک کند، این پیام فاقد ارزش است به همین دلیل به عنوان معمار منتقد برای درک بهتر میتوان راههای مختلفی را به کار برد. توصیف یک تجربه واقعی زندگی به عنوان نمونه برای اثبات نقد شما و یا شبیهسازی مسائل میتواند کمک کننده باشد و درک روشنتری از موضوع را ممکن سازد.
نحوه ارائه نقد
بعضی اوقات، زبان منتقد تمام خوبیها را خراب میکند. ارائه یا بیان ضعیف پیام توسط منتقد ممکن است اثربخشی یک انتقاد را خراب کند، حتی اگر نقد درست و نیت خوبی در میان باشد، همینطور برعکس، بیان مناسب ممکن است باعث تحریک افراد و گاهی سبب پذیرش انتقادهای خودمحور شود. بنابراین یک معمار منتقد باید پیام خود را به صورتی مثبت و با انگیزه و بدون آسیب رساندن به احساسات افراد یا جوامع انتقال دهد نقد غیرمحترمانه و استفاده از جملاتی مانند "شما اشتباه میکنید" یا "این یک ایده احمقانه است" هیچ کمکی نمیکند و بهتر است با جمله "احساس میکنم این ایده راهحل بهتری باشد" پیش بروید احتمالاً تأثیر بهتری خواهد داشت.
تفسیر عینی
نقد باید عینی ،خاص و مرتبط باشد. تمرکز روی مسئله مورد نظر درک زمینه را آسانتر میکند. برای مثال بیان پیام "طراحی شما فاقد این مورد است" از زبان یک منتقد در هر زمانی بهتر از بیان جمله "چیزی درست نیست اما دقیقاً در کجا نمیدانم" است. سعی کنید موردیتر و با تمرکز بر پیامتان و با اشاره واضح به موضوع مدنظر نقد کنید!
دانش عمومی در مورد معماری
آگاهی از مسائل گذشته، حال و آینده و روندهای معماری یک اصل ضروری واقعی برای یک منتقد است که بتواند در مورد طراحی معماری و اصولها و نمونهها اظهار نظر کند. همچنین ، تجربه عملی به عنوان یک معمار میتواند بسیار سودمند باشد و دید گستردهتری از مسائل ایجاد کند بسیار واضح است که نقدی همه جانبه نیازمند اطلاعاتی همه جانبه برای درک، قیاس،جمع بندی و در نهایت تشخیص و قضاوت درباره هر اثری دارد.
درک دیدگاه معمار
و در آخر اینکه ، برای منتقدان معماری ضروری است که خود را در جایگاه خالق اثر قرار دهند تا بتوانند به درستی طرح را تصحیح کنند. انجام این کار به آنها امکان میدهد مشکل را از دیدگاه معمار درک کرده و پیشنهادهای مناسبتری ارائه دهند.
منبع: آرل