سرویس معماری هنرآنلاین: آرزو زارع دار، دانشآموخته کارشناسی ارشد معماری دانشگاه شهید بهشتی، برنده بخش دانشجویی جایزه معماری ۲۰۱۷ آمریکا شد.
طرح این معمار ایرانی مربوط به یک مجموعه آموزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است.
زارع دار در توصیف طرح خود که با راهنمایی دکتر علی علائی طراحی شده میگوید: طرح پیشنهادی، مجموعه ای در هم تنیده از فضاهای باز و بسته است که در آن، فضاهای بسته به جهت بهره گیری از نور خورشید و ایجاد تنوع فضایی خرد و پراکنده شده و زنجیروار به هم متصل شدهاند و فضاهای باز را دربرگرفته اند.
فضاهای بسته در هر پیچش از حجم دیگری کمک گرفتهاند و گاه حجمی در ارتفاع بالاتر، احجام کوتاه تر را بر زمین استوار میکند؛ همانگونه که دانش آموزان با آسیب دیدگی کمتر به دانش آموزان با آسیب دیدگی بیشتر یاری میرسانند و یا قوت و ضعفشان مکمل یکدیگر میشود، قویتر به کمک ضعیف تر میآید و توالی این تضاد، بقای سیستم را تحکیم میکند. انعطاف پذیری ناشی از آن است که یک سیستم در شرایط بحرانی،کاستیها را جبران میکند و همپوشانی از اینجا آغاز میشود.
رقابت جهانی جایزه معماری آمریکا (AAP)، هر ساله با هدف ارتقاء سطح کیفی طراحی معماری در سراسر دنیا برگزار میشود و طرحهای ارائه شده از لحاظ تفکر طراحی، نوآوری و خلاقیت در زمینههای معماری، معماری منظر و طراحی داخلی مورد ارزیابی قرار میگیرند.
آثار ارائه شده توسط هیاتی متشکل از معماران و اساتید جامعه جهانی معماری داوری شده و دبیرخانه جایزه با برگزاری نمایشگاه آثار، طرحهای برگزیده را در معرض دید جامعه جهانی معماری قرار میدهد.
در رقابت امسال آرزو زارع دار، طراح «مجموعه آموزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه در تهران» در بخش طراحی معماری ساختمانهای آموزشی موفق به کسب یکی از جوایز بخش دانشجویی شد.
گفتنی است؛این معمار جوان پیش از این و در سال 2015 میلادی نیز توانسته بود درمسابقه International Design Awards (IDA) موفق به کسب عنوان “پدیدهی نوظهور معماری سال” برای طراحی “موزه حواس پنجگانه ” را به خود اختصاص دهد. این مسابقه برای شناخت، تقدیر و تشویق ایدهها و طرحهای تاثیرگذار و رونمایی از استعدادهای نوظهور در معماری، طراحی داخلی، طراحی صنعتی، گرافیک و طراحی مد شکل گرفته است. و در دو بخش حرفه ای و دانشجویی برگزار میگردد.
منبع: architectureprize