سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نخستین کتاب ملی مد و لباس ایران در دو جلد و با عناوین "دیباچه فرهنگی" و "اطلس مد" همزمان با ششمین جشنواره مد و لباس فجر رونمایی و امسال در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شد.
در بخشهایی از پیام علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد این اثر آمده است:
کتاب ملی مد و لباس ایران که به بررسی تاریخچه مد در ایران و جهان و چشم انداز مجامع حمایتی مد ولباس ایرانی و اسلامی، مد و پوشاک اقوام ایرانی، مد و اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و مقالات راهبردی و نوین در حوزه این صنعت بزرگ می پردازد به عنوان نخستین کتاب جامع ملی مد ولباس ایران" می تواند گامی راهگشا در مسیر تألیف آثارارزشمند و ایجاد فرهنگ نوشتاری در حوزه لباس اسلامی و ایرانی به شمار آید.
در نوبت نخست، قصد داریم بخشهای مختلف مجلد "دیباچه فرهنگی" از نخستین کتاب ملی مد و لباس ایران را معرفی کنیم.
سرفصلهای مندرج در این اثر عبارتند از:
بنیانگذار مد در دنیا کیست؟
بنیانگذار خیاطی دستدوز
از بوتیکهای شانزلیزه تا خیاط خانه امیریه
تاریخچه چرم و چرم دوزی در ایران
قدمت های هنر بافندگی
طراحی پوشاک ایران در دوران اشکانی
رنگ در طرح و نقش های صفویه
لباس زنان ایرانی در یکصد سال گذشته
زری بافی
لباس کردی از تاریخ تا فرهنگ
بررسی شکل و رنگ چوقای مردان قوم بختیار
تاریخچه طراحی مد در یکصد سال گذشته جهان
تأثیرگذارترین طراحان مد در جهان
روانشناسی و نشانهشناسی رنگها در پوشاک
نگاهی کلان به شاخصهای مد و لباس
نشان شیما، قانون ساماندهی مد و لباس
از مهمترین اهداف این کتاب، می توان به ترغیب صاحب نظران و فعالان حوزه مد و پوشاک جهت ارائه دستاوردهای علمی و هنری مرتبط، ارتقای اطلاعات، اطلاع رسانی و ایجاد آگاهی در خصوص نوآوری طراحی پارچه و لباس در داخل و خارج کشور، دستیابی به اطلاعات کامل مربوط و به هنگام به عنوان یک منبع استراتژیک و یک مزیت رقابتی برای حرکت های فرهنگی و هنری اشاره کرد.
همچنین با گرداوری بانک ملی اطلاعات می توان با مصرف کنندگان تولیدکنندگان و خریداران و مدیران بازاریابی و در کل عموم مردم ارتباط و به تبادل اطلاعات پرداخت.
فراهم آوردن مسیرهای حمایت از کارآفرینی در قالب طراحی و تولید الگوهای جدید پوشش ایرانی اسلامی از دیگر اهداف انتشار این کتاب عنوان شده است.
معرفی ایده ها و روش های خلاقانه و استفاده از روش های نوین در زمینه برندینگ، مدلینگ، مارکتینگ و ارتقا و معرفی درست آن به آحاد جامعه و تأکید بر جنبه های کاربردی آن برای شرکت های ایرانی مد و لباس
و ایجاد انگیزه در بین دانشجویان و مهندسین جوان در مسیر تحول و پیشرفت در صنایع نساجی و پوشاک نیز می توان از دستاوردهای گرداوری این اثر باشد.
از جمله مخاطبین کتاب می توان به اساتید، مدرسان، مدیران، مشاوران و برنامه ریزان ارشد شرکت های دولتی و خصوصی پوشاک، تولیدکنندگان، نمایندگان برندهای مطرح پوشاک، دانجشویان طراحی لباس و حوزه نساجی، فعالان عرصه مدلینگ و مدیران هنری و طراحان صحنه و لباس سینما، تئاتر و موسیقی اشاره کرد.