گروه مد و لباس هنرآنلاین: امروز را خیلیها در دنیای مد با عنوان «Cyber Monday» میشناسند. این دوشنبه سایبری در ادامه حراج جمعه سیاه یا همان «Black Friday» معروف، نخستین بار در ۲۸ نوامبر ۲۰۰۵ در سایت Shop.org به کار برده شد و بهسرعت جای خود را بهعنوان یکی از مهمترین روزهای خرید آنلاین تثبیت کرد؛ نخستین دوشنبه بعد از روز شکرگزاری در آمریکا و البته حراج عجیبوغریب بلک فرایدی.
فرامرز فرمانی، از طراحان لباس درباره ویژگیهای این حراجها و مقایسه آن با نمونههای مشابه در ایران به هنرآنلاین گفت: برندهای بزرگ پوشاک، همهساله محصولات خود را به تولید انبوه میرسانند که ممکن است تمام آنها در همان فصل به فروش نرسد و ازآنجاییکه یکی از مفاهیم فشن، ایجاد تنوع و ترند است، عملاً فروش محصولات امسال در سال بعد معقول نیست درنتیجه این حراجها البته پس از سودآوری بسیار بالای آن فصل برای صاحبان برند، به نفع مشتریان برپا میشود و البته باوجود درصدهای تخفیف قابل توجه اما همچنان بازی دو سر برد برای برند و مشتری به شمار میرود.
فرمانی با اشاره به اینکه حراجهای جهانی برندهای بزرگ پوشاک همچون «بلک فرایدی» و «سایبر ماندی» نشان از برتری سرعت تغییر مد بر تغییر سرعت تفکر و سلیقه مردم دارد، اذعان داشت: اگر دقت کرده باشید در این حراجها خبری از لباسهای کلاسیک مانند کتوشلوار مردانه نیست چراکه در تمامی ایام سال کاربرد دارند و بهندرت مدلی خاصی از آنها دمده میشوند اما در ارتباط با بسیاری از اقلام پوشیدنی که پیرو ترندها و مدهای فصلی هستند، ماندن لباس در انبار چیزی جز ضرر برای برند نیست درنتیجه آنها ترجیح میدهند به هر قیمتی که شده محصولات خود را به فروش رسانند که البته برای مشتریان هم سود هنگام خرید در پی خواهد داشت.
این فعال حوزه مد و لباس و طراح لباس بسیاری از هنرمندان در ادامه، خرید افراد از حراجهایی همچون بلک فرایدی یا سایبر ماندی را از روی هیجان دانست نه نیاز و تصریح کرد: البته که یک هشدار متوجه چنین رویدادهایی است و آن اینکه به دلیل تغییر قیمت محسوس اجناس، مردم گاه صرفاً برای عقب نماندن از قافله پا به این حراجها میگذارند و هرچند کمدهای لباسشان پر است و نیاز خاصی ندارند اما پول قابلتوجهی را خرج خرید از این حراجها میکنند.
فرمانی، ایران را با دیگر کشورها در این زمینه مقایسه کرد و گفت: در سالهای اخیر همزمان با این حراجها شاهد خوردن برچسب بلک فرایدی روی شیشه ویترین فروشگاههای پوشاک هستیم یا فروشگاههای اینترنتی هم با عنوان سایبر ماندی، این روزها چند درصد تخفیف برای اجناس لحاظ کردهاند که البته از آنجا که قیمت اصلی کالا چندان مشخص نیست، معمولاً محصولات شناسنامه ندارند و بر اساس تورم مدام در حال تغییر قیمت هستند. بنابراین به نظر میرسد بخش عمده این تخفیفها کاذب است اما باز هم در مجموع موجب تحریک مشتریان برای خرید میشود.