گروه مد و لباس هنرآنلاین: تولید دانشبنیان مستلزم آن است که فرصت آزمونوخطا در کارگاههای محیطهای آموزشی فراهم آید حالآنکه در پی شیوع ویروس کرونا و نبود امکان برگزاری حضوری کلاسها در سایر مراکز آموزشی ازجمله دانشگاهها، نهتنها سیستم آموزش تغییراتی جدی به خود دید، بلکه کارگاهها و فضاهایی که دانشجویان در آنها فرصت گردهمایی و اجرای طرحهای خود نزد مدرسان دانشگاه داشتند هم از آنها سلب شد.
این مسئله بیش از دو سال است که عرصه آموزش را دچار اختلال کرده و اتفاقاً رشتههایی همچون طراحی پارچه و لباس که بهشدت نیازمند اجرای پروژههای عملی حین آموزش هستند، بیش از دیگر حوزهها از این جریان آسیب دیدند.
البته حرکت به سمت آموزش آنلاین و ایجاد پلتفرمهایی برای توسعه فعالیتهای آموزشی دانشگاهها در بخشهای تئوری تا بهاندازهای توانست در پیشبرد برنامه اساتید دروس نظری کارساز باشد اما توجه به نوپا بودن رشتههایی همچون طراحی لباس و تکنولوژی دوخت در دانشگاهها، حتی به نظر میرسد کیفیت فعالیتهای دانشجویی در زمینههایی همچون بازار سنجی، ایده پردازی، پژوهشهای علمی، نمونهسازی، طراحی صنعتی، استانداردسازی، تجاریسازی و پشتیبانیهای مرتبط با عرضه و فروش محصولات نهایی کاهش یافت و این شیوه آموزشی در قیاس با شیوههای حضوری، کارآمدی چندانی نداشت.
اکنون با پشت سر گذاشتن تاریخ پیک شیوع ویروس کرونا، ازسرگیری فعالیتهای جمعی گوناگون و آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاهها انتظار دورخیزی جدی برای احیای فعالیتهای کارگاهی حوزه مد و لباس میرود حالآنکه تابهحال تقویت و توسعه بخشهای صنعتی این عرصه نتوانسته آنگونه که بایدوشاید با تکیهبر ظرفیتهای دانشگاهی مسیر پیشرفت را طی کند و علیرغم آنکه بسیاری از مقالات دانشگاهی این توان را داشتند که در اختیار مراکز صنعتی قرار گیرند اما این مهم نیز مگر در معدود مواردی میسر نشده است.
اما در این مجال، روی سخن بیشتر با رؤسای دانشگاههاست که باید محیطهای کارگاهی را متناسب با پیشرفتهای حاصلشده در حوزه مد و لباس تجهیز سازند چراکه اگر بنا داریم دانشجویانی ماهر را پس از فارغالتحصیلی به بازار و صنعت معرفی کنیم باید توجه ویژهای به گرایشها و دروس عملی داشته باشیم آن هم در شرایطی که به دلیل وقفه به وجود آمده در پی پاندمی کرونا، این فعالیتها برای مدتی طولانی لغو شده و وزنه مهارت افزایی در قیاس با دانشافزایی در نظام دانشگاهی سبکتر مانده است.
به هر تقدیر، دانشگاه بهعنوان محور و اساس نظام تولید دانش، این مسئولیت را بر عهده دارد تا کارکردهای خود را با نیاز اجتماع همسو کرده و مأموریت اصلی خود را، تربیت نیروی متخصص بداند.